Hej!
Det här är min reflektion då du inte nämner några summor, typiskt svenskt ;). Men går ju inte säga om det är lite/mycket utan att veta.
För att ge dig min version, Jobbat som IT-arkitekt/Nätverksarkitekt/Cybersäkerhetsarkitekt, Chefsarkitekt m.m i flertalet år. 20+ år i branschen som professionell, 35+ om man räknar med de riktiga tidiga åren före 2000.
Lön är alltid relativt till ansvar, insats, kompetens etc. Min nuvarande deal på ett svenskt bolag:
-40-45 år gammal
-80k grund lön
-35dagars semester (svårt att få ut och vara ledig, men 10-15 dagar studsar ut i pengar varje år)
-halvdag dag före röd dag
-60h komp/ATK per år
-~200k Bonus/år beroende på projekt och insatser.
-Ej anställd i stockholm (där skulle jag få ca 15k till för samma tjänst med samma villkor)
-Betald övertid vid incidenter/fakturering utanför ordinarie arbetstid
Jag jobbar sällan mer än 40-45h i veckan även om det är extremt intensiva 40-45h.
Jobbar med de flesta större IT-leverantörerna du kan tänka dig, och om ovan ser OK ut kan du lägga på minst 50k/mån mot de större amerikanska bolagen och en betydligt saftigare bonus. Anledningen till att jag aldrig nappat är som nämnts, inte värt insatsen för skatten. Du jobbar garanterat 24/7 i princip på dessa bolag men får en rätt OK belöning för det.
Med det sagt, jag ligger i det övre spannet på vårt bolag och andra arkitekter ligger på runt 65k med betydligt mindre bonus.
När jag grävt runt bland publika roller och “provskjutit” har dessa idag landat på runt:
-50-55k ner mot malmö (Utan bonus, men varför jobba där när DK ligger så nära)
-60k vid GBG med omnejd (utan bonus)
-70k vid STO med omnejd (utan bonus)
Sedan är det ju skillnad på vad man förväntas göra i rollen.
Generellt sett är lönestegen ungefär såhär:
-Junior, gör vad som helst för att få erfarenhet: 30-50k
-Senior, tar en hel del ansvar och är helt självständig (50-80k)
-Arkitekt, jobbar med design och utveckling av något slag (70-120k)
Detta är rena tekniska roller alternativt policy-drivet om man går flum-spåret som “informations-whatever-arkitekt” (exempelvis NIS2-som inte direkt säger något om teknik).
Som alltid är det pengar man vill åt, gå mot försäljning:
-Systems Engineer med inriktning Pre-sale
-Pre-sales Engineer
Valfri större IT-leverantör av global rang har i princip bara dessa roller i sina team tillsammans med en lokal AM.
Inte ovanligt med 2-3M/år i ersättning där om man orkar med. Finns dock inget, enligt mig, som är värre än att jobba och mätas på indirekt försäljning trots ersättningen.
Känner flera som gått det spåret för de inte kunde tacka nej, de reser 3-5 dagar i veckan och ät och dricker med kunder över hela världen 5-7 dagar i veckan året runt.
Så med din erfarenhet låter det rimligt med en totallön runt 1-1,2M/år inkl bonusar om du inte jobbar i stockholm. Jag har dock sett andra med 120k/mån i Norr med samma roll men i princip noll komplexitet och betydligt lägre kompetenskrav än övriga regioner. Just arkitekter växer inte på träd, det saknas överallt.
Jag har för övrigt värderat fritid betydligt mer än lön ett bra tag i mina förhandlningar och utan det skulle jag nog haft 115-120 idag.