Lön som Konsult - IT-Arkitekt?

Har fått ett erbjudande om ett potentiellt uppdrag via ett stort konsultbolag och kund, men vet inte riktigt vad det isåfall är lämpligt att begära för lön.

Kollar man runt på lönesajter så verkar allt grupperas som “IT-Konsult”, och det är ju rätt stor skillnad på en junior utvecklare, driftare och arkitekt tex.

Har jobbat som systemarkitekt senaste 7 åren på ett tradtionellt utvecklingsbolag, och har innan dess ungefär lika många år som konsult. Samt ett par år innan dess inom utveckling.

Har jobbat med C++, Java, .Net (C#) och Azure. Där de två senaste är de tekniker som använts de senaste åren.

Minsta höjning borde åtminstone vara för att kompensera för inflationen, dvs ca 10%. Men vore intressant att veta vad lönerna brukar ligga på. Som senior är det ju större chans att man har uppdrag 100% av tiden jämfört med en junior, och även drar in mer per timma till konsultbolaget. Det borde ju smitta av sig på den anställda.

Sen är ju frågan om man vågar gå över till konsult i en lågkonjuktur, det är ju ofta där företagen brukar dra in först.

46700 kr/mån
+/-200kr

2 gillningar

Jag tycker 47 låter lågt för någon med 14 års erfarenhet. Beror ju förstås på var i sverige man befiner sig men i stockholm så ligger man ofta över 50 efter bara några års arbete med web. Skulle snarare säga 60+ iaf.

Var inte ett seriöst svar.
Det går inte svara på frågan med så lite info och utan att intervjua personen.

Ta in 10 personer med samma beskrivning och det kan lätt skilja 20-30 tusen i lön mellan dem.

Det beror lite på var uppdraget är rent geografiskt. Beror även på vilken lönemodell som är aktuell. Sedan beror det så klart på hur väl du matchar rollen och vad som krävs av rollen.

Förutsatt att det är i någon av sveriges större städer & fast lön skulle jag säga minst 60Kkr/mån åtminstone.

Du skriver lön, men det jag läser in är att du blir egen via ett annat bolag? Då pratar vi väl om timpris du kommer fakturera? Själv skulle jag inte acceptera en krona under 900. Beroende på kunnande, behov och utmaning är taket svårare beskriva.

Som andra har sagt går det inte att svara på utan att veta:

• Anställd eller egenkonsult
  • Geografisk plats

Sen att du ska jobba som konsult säger inte så mycket, det kan mycket väl vara så att du skulle kunnat få en högre lön på ett produktbolag som IT-arkitekt med 14 års erfarenhet. Som anställd på konsultbolag så når man ofta ett lönetak runt 10-års erfarenhet.

Stort konsultbolag mot en stor kund kan tyvärr i princip bara vara negativt för din lön - bulkförsäljning av konsulter till pressade priser… Men det kan vara värt att höra vad dom kan erbjuda.

Edit: Ser att det gått en månad sedan trådstarten. Blev det något av det @dhanjel?