Har vi några cloud konsulter här? specifikt inom Azure!
Jag tar examen inom cloud och it infra till sommaren och är på väg ut på arbetsmarknaden.
Jag har försökt kika lite på marknadslönerna kring cloud konsulter men inte hittat något vettigt.
Är det någon här som sitter på kunskap kring detta?
Jag är 33 år och har en arbetslivserfarenhet från en helt annan bransch sedan tidigare.
Om du är nyexad utan tidigare relevanta erfarenheter kan det nog bli svårt att komma in som konsult. Vad exakt är det du tänkt göra? Jag jobbar själv mycket med infrastruktur och plattformsarbete i cloud-miljö, men det är inte helt klart för mig vad exakt en cloud-konsult skulle göra. I slutändan så baseras din ersättning på vilket värde du tillför och hur pass svårt det är att hitta folk med de kunskaperna.
@Heimdal , vad var det för utbildning mer exakt? Högskola, yrkesskola?
Förbundet Sveriges Ingenjörer har rekommenderad ingångslön för högskoleingenjörer satt till 37100kr/mån för 2023.Kanske det kan ge en hint om lämplig nivå.
Själv har jag, efter 8 års erfarenhet som lösningsarkitekt, spenderat 8v heltid att bli Azure-certifierad och har tagit 5 certifieringar av Microsoft. Inkl Solutions Architect Expert. Jag är egenkonsult inom IT och söker gärna mitt nästa uppdrag helst inom Azure. Vad är lämplig timpris i detta fall?
Fantastisk dokument, tusen tack. Mitt mål är att uppnå 1000kr/h, rapporten visar att det är möjligt. Kanske jag borde söka i Stockholmsområdet och jobba remote. Här i Skåne är det nog svårare…
Jag är AWS certifierad och jobbat med både AWS och Azure i så gott som alla uppdrag de senaste 5 åren. Jag ser det bara som ytterligare ett verktyg i lådan. Har dock inte haft en roll som inkluderar något cloud direkt utan det har varit en del av jobbet bara.
En bekant fick jobb efter YH-utbildning inom systemutveckling i Skåne förra året. CGI, Knowit och liknande erbjöd mellan 27-35’/mån. Då är det anställd konsult alltså. 30+ utan tidigare branscherfarenhet.
Vilka härliga priser det var i den rapporten. Tänk om de hade funnits här nere i Skåne . Som de andra skrivit, ny på banan utan erfarenhet är mumma för konsultbolagen. Billig i lön, men de drar in sina 900sek/h i alla fall. Du kommer få 30000 +/- 5000 beroende på din utbildning.
Edit: Bor du utanför Stockholm kan du drömma om att landa 900/1000 i timpris. Det kommer inte hända så som världen ser ut nu.
Du kan förvänta dig 30-33 (+ kanske ett par k) och lättast är att söka hos de stora giganterna inom konsultande (Cap, cgi, knowit, afry etc) eller storbolag som Ikea, Axis, schneider, sony, Ericsson etc.
Du jobbar du i Köpenhamn såklart där arvode är högre än i Sthlm…
Däremot om du är ny-exad får du nog svårt att få 1000 kr om du nu planerar att köra egen låda. Utan referenser och tungt CV kommer du får det svårt även om du skulle ta 400 Kr i timmen…
Jag jobbar som IT-konsultchef på ett mellanstort konsultbolag och det är låg efterfrågan på konsulter just nu pga inflationen, våra mest juniora konsulter ska vi vara glada om vi får 500-600kr/h för så 1000kr/h för en junior konsult är rena fantasin, det får vi knappt för våra mest seniora profiler i dagsläget.
Är det möjligt att börja sälja timmar direkt efter skolan? Hur duktig är du nu?
Jag var alltid bäst i min omgivning på programmering från högstadiet till universitetet, men när jag fick mitt första jobb kunde jag helt plötsligt ingenting.
Jag kunde lösa problem och skriva kod, men i enterprisevärlden visste jag inte ens var jag skulle skriva koden, än mindre vilka verktyg som fanns i verktygslådan.
Vi fakturerade efter mitt första uppdrag drygt 400 grovt rabatterade timmar till kund. Idag, 4 år senare, hade jag nog gjort en bättre lösning på 50.
Av våra konsulter så snittar vi ca 800kr/h i skåne. Har konsulter med 5-20 års erfarenhet.
Håller med POK, det är lite lägre förfrågan på konsulter. Men jag märker inte av det supermkt då jag inte rör mig i den juniora världen. Den bubblan vi haft med lönekrig om juniora talanger ser jag kommer få pysa ett tag här framåt tror jag.
Mitt tips: fokusera dig på att få ditt första jobb mer än att optimera lön.