Vad bedömer du är snittpriset för en lite mer senior konsult? 10+ år och uppskattad av kunder.
Sorry om jag kapar lite med mina frågor men tror TS undrar också iofs.
Vad bedömer du är snittpriset för en lite mer senior konsult? 10+ år och uppskattad av kunder.
Sorry om jag kapar lite med mina frågor men tror TS undrar också iofs.
Beroende på uppdragslängd och mellanhänder/ramavtalsbolag : runt 800-900
Finns alltid updrag utanför spektrat:
Detta är då mer av generalistutvecklare mot större företag.
Får jag fråga vilken “techstack”? .Net, Java, JS-baserad frontend? Eller det kanske inte spelar så stor roll? Men oavsett är det lustigt hur arvodena i vissa fall kryper nedåt.
Men det kan ju vara mäklarnas introduktion, kanske, ja.
Jag hade sagt att mäklarens introduktion medförde dels en nedgång pga deras mellanskär men också pga av att konkurrensen nu ökar rejält på de roller där mäklarna är med. Förr berodde det på hur många konsultbolag som hade kontakt med kunden.
Jag har mest insyn på utvecklare inom backend, net c#.
Sedan projektledning också. Dock är arvodena lite högre där
Intressant. Lustigt hur olika det kan vara, med arvodena. Tack för din värdefulla input.
Spelar ingen roll vad jag känner till. Där jag varit har man hyrt ut frontend med <1 års erfarenhet till samma timpris som fullstack med >15 års erfarenhet. Bägge landade på 800-900. Priserna är geografiska och beroende på behovet hos de som vill plocka in konsulter. Ramavtal etc ligger inte högre. Såna i min roll kan säljas för 900-1000, men hade det varit i Stockholm hade det varit +200 minst i timpris. Under senaste fem åren har jag sett timpriser från där jag var på 1300 pressas ned till under 900. För samma person, tjänst och uppdrag. Krympflation? ![]()
Jag delar tyvärr inte samma bild som dig, jag gör min LIA på ett konsultföretag som är väldigt nichade mot moln, där är det en hög efterfrågan på konsulter!
Orsaken till det kan vara att företag vill migrera till molnet och göra besparingar på det sättet pga inflation osv.
Nu är det kanske en annan tråd men att moln alltid är mer kostnadseffektivt än on-prem blir intressant att följa över några år.
https://world.hey.com/dhh/why-we-re-leaving-the-cloud-654b47e0
Det går också fint att backa bandet. Jobbet jag var på under 00- och 10-talet hade både Cloud och eget datacenter. Cloud var för att hantera avvikelser uppåt i vår trafik och lagring av all data. Vi hade en uppkoppling på 2GB som var igång till 90% kapacitet 24/7 med att pumpa in data till Cloud. Beräkning gjordes i vårt datacenter. Då kostade en Xeon-server runt 8000 per styck. En Cloud-server med liknande specs kostade mer efter bara några månader.
Däremot var minsta Cloud-maskinerna jättebra för att rotera IP på för att obehindrat komma åt alla sajter i världen.
Sånt är också viktigt kunna som Cloud-konsult.
Betalar inte i närheten av dessa timarvorden. Helt team med allt från ux till test och pl, snittar under 800kr/timme. Större projekt, erfarna konsulter, nästan alla svenskar. Vi kommer att betala mindre för samma team på nästa kontrakt.
Misstänker att du utelämnar vissa nyckelfaktorer som påverkar arvodet negativt.
Dras visserligen med imposter syndrome men ser mig själv som rätt medelmåttig, men med god arbetsmoral. Vetefasen om jag gått för lägre än 1000 någon gång de senaste 10 åren. Evighetslånga uppdrag.
Mmm, men jag köper team. Inte enmansföretag. Vet inte om det påverkar?
Kan vara så.
Absolut gör det det. Säljer vi ett team så kan vi t.o.m tänka oss göra en “dålig marginal” om det är ett löpande projekt inhouse då man har mycket större frihet på att bygga “billigare och mer juniort folk”. Det blir ett maskineri och en investering från konsultbolagets sida.
Sedan är det så, belägg 5 personer jmf är alltid mycket bättre än att få topp-pris på 4 och ha en på bänken.
Roll? Är tex ganska stor skillnad på vad som förväntas levereras av en vanlig Azure-admin till skillnad från tex arkitekten. Och precis som on-prem/traditionella datacenter-miljöer, så finns ju nivåer inom resp gren/kompetensområde också.
Har man kompetens över hela spektrat så går det ju begära mer, tack vare att det för konsultbolaget går att debitera högre timkostnad mot kund.
Har du däremot enbart generell molnkompetens och tex eventuell hypervisorkompetens, så har du en mer basic profil.
Jag rekommenderar att du börjar med att speca specifika kompetensområden, har du tex bra koll på krypteringsvarianterna, koll på verktygen för compliance/ efterföljnad av NIST och övriga regelverk, ja då kan du direkt peka både SÄK- och governance-kompetens, vilket gör det enklare i både relationen med din arbetsgivare och i relationen med kund.
När du skapat en profil av dina kompetensområden, söker du på snittlön/medianlön för resp roll, tex azure architect, azure security admin osv.
Till det bör du ju sedan addera om du är junior/senior osv, och i ditt fall lät det som att du är nybakad. Din tidigare erfarenhet av en annan bransch, är enbart intressant ur mer av hänseendet “arbetslivserfarenhet”, kort sagt att du kan agera professionellt och är socialt gångbar, samt självgående.
Molnlösningar är så specifika, precis som allt annat arbete med infrastruktur, så att du har 12 år som busschaufför eller kommundirektör blir i sammanhanget irrelevant.
Antingen är du kompetent eller ej, gällande molnmiljöer. Helt enkelt en binär situation.
Sedan finns det ju nivåer av kompetens, men kunder vill alltid ha in problemlösare, man behöver inte kunna allt på sina fem fingrar, utan istället ha förmågan att ta reda på hur man löser problemen som uppstår.
Jag är mycket tveksamt inställd till att en vars huvudsakliga erfarenhet av Azure kommer från en yrkeshögskoleutbildning kan gå ut på konsultmarknaden och framgångsrikt sälja in sig för 1 000-1 500 kronor i timmen.
Jag håller med. Det är för vitt spann. Som att fråga vad en On-prem konsult tjänar.
Jo det beror på vilket område. Säkerhet, infra, nät, disk, disaster, expansion, interconnectivity (multi cloud), Stora datamängder, integrationer, business intelligence, ML, app/tjänster. etc etc.
Samt ingår någon utveckling? Då har du en fem sex handfull olika språk och en mängd dataplattformar och modelleringsmetoder att vraka bland.
Jag skulle även kolla lite på tillgång och efterfrågan när du planerar din framtida utbildning. Ett exempel är att det är extremt svårt att hitta en senior data engineer idag.
Tänk också på uppdragets längd. Administrera ett Azure AD kanske inte ger ett 7 års långt gig, vilket inte är ovanligt på stora BI system.
/Joel
Yepp, har dock inställningen att nya förmågor avsolut ska försöka undvika “förvaltnings/driftmiljöer” under längre tid. Det är en absolut fördel att börja i en sådan miljö, men efter max 6-12 månader bör man nog byta uppdrag, så man kompetensbreddar från start.
Har sett alldeles för många som fastnar i tryggheten av att jobba med det de känner till, och då stängs förr eller senare ett antal dörrar.
Man kan ju alltid ingå i ett team, det är ju inte ovanligt att det köps in en tjänst, på volymtimmar tex kring 750-850 kr, och har konsultfirman då ytterligare tex 2 kompetenta resurser som antingen backar upp eller kör uppdraget i form av rokad, samt att den nya resursen har haft ett driv under utbildningen, och lärt sig praktiskt med laborationer osv, så finns det absolut förutsättningar.
Jag har suttit på båda sidor, och det viktigaste som kundrepresentant, är att man får bevis på att konsulten har koll. Vilket avslöjas omgående (i alla fall om representanten har min bakgrund).
“Utbildning på papper” är sekundärt i relation till praktisk tillämpning samt problemlösningsförmåga
Det finns inget med just cloudlösningar som är mer krävande än andra sorters tekniska miljöer (enligt mig). Jag arbetar dagligen med att designa globala lösningar för ett större företag, och bygger lösningar som involverar flertalet av de största molnleverantörerna, inkl ett antal i nivån under samt otaliga SaaS-tjänster. Samma sak gällande on-prem, och det som skiljer (förutom specifika verktyg) är ju mest informationshanteringen, externa ramverk som GDPR, NIST, Cloud alliance osv. Alltså sådant som uppkommer för att man sitter på leverantörens infrastruktur.
Det är klart en tuffare tid för konsulter att få ut höga timarvoden, det kommer fortsätta krypa neråt eller stanna (och inte hänga med i inflationen). I remote världen post-pandemin så har det öppnats en ny värld för europeiska konsulter från öst. Oerhört proffsiga och duktiga, vi har nog runt 30-40 st därifrån, ligger på runt 600 tim, då talar vi om seniora utvecklare, många med gedigen cloud, k8 etc erfarenhet. Sedan har den efterföljande krisen dessutom bidragit till att de flesta stora bolagen har dragit ner rejält på konsulter och pressar marknaden.
Som nyutexad i branschen, särskilt om det handlar om yrkesutbildning, skulle jag vara väldigt nöjd med att ens landa ett jobb till vettig månadslön idag, cloud eller inte