Har följt trådare och kikat på detta forumet under lång tid men inte varit registrerad eller postat fören nu
Jag vet att det är flera här som jobbar inom systemutveckling och skulle vilja höra kring er vad ni kan tänka er att jag bör lägga mitt löneanspråk på.
Jag har jobbat heltid i ca 3,5 år som systemutvecklare inom ERP-system Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations.
Jag skriver enklare specar, utvecklar i X++ samt utför en del integrationer i azure. Företaget är mycket nöjda med mig och min utveckling och som i ett försök att mäta vår kompetens så har vi en trappa juinor - mid- senior och på den skulle jag ligga i mitten av Mid från senaste review i Januari.
Min lön ligger idag på 41 000kr/mån samt bonus på ca 50 000 kr/år. Jobbet ligger i Göteborgsregionen så är en storstad.
Men är det en löneförhandling eller årliga lönesamtalet där man får vara glad om höjningen ens matchar inflationen?
Utifrån ditt inlägg tycker jag du borde ligga på runt 55k, så dags att söka nytt jobb. Ett tips är att kolla vad dina kollegor har för lön med Ratsit. Kanske att dom är villiga att bumpa dig till 50k direkt om du säger upp dig. Särskilt X++ låter som en ovanlig kompetens.
Jag hade drygt 37k år 2020 med 3 års erfarenhet. Bytade då jobb och fick 48k. Har bytt sedan dess och har 60k nu. Mindre stad, är ganska trög och har ingen specialkompetens. Jag tycker inte jag förtjänar det..
Alltid skitsvårt, det är så oerhört brett.
41k (förutsatt att du har övertidsersättning) låter rätt rimligt enligt våra lönetrappar för den rollen och nivån.
Tyvärr är det väl så det ser ut. Tråkigt när man trivs bra på bolaget i allmänhet. Men har en tidigare kollega som bytt för något år sedan och har ca: 50k för samma roll. Dock vantrivs han på det nya stället.
Ja det vet man aldrig. Man kan trivas bättre också! Sen är det jobbigt att vara “ny-på-jobbet” i något år oavsett, vi människor är bekväma. Olika arbetsplatser ger dig bra erfarenheter och kontakter också.
Men var försiktig, se till att säkra nytt först för marknaden har varit knepig i flera år.
Själv skulle jag nog bytt nu. Men värdesätter annat såsom kort och smidig pendel, möjlighet att jobba hemma 3 dagar i veckan, får 2h i veckan till att träna på arbetstid, föräldralön vid föräldraledighet, mycket kompetensutveckling och väldigt mycket AI vilket gör att det känns vettigt för mig och eget kontor (ej öppet landskap! ). Väldigt chill ställe med låg stress vilket gör att det funkar väldigt bra för mig som småbarnsförälder.
Jag är på ett stort bolag i en medelstor stad. En generisk civilingenjör med 3-4 års erfarenhet, oavsett om man är systemutvecklare eller något annat ligger mellan 40 och 45k hos oss beroende på prestation och lite andra omständigheter. Högskoleingenjörer och annan treårig utbildning går in 2k lägre. De duktiga kan följa samma kurva som en duktig civilingenjör men generellt sett växer gapet över tid. Utan högskoleexamen är sällsynt och är ofta i kombination med någon USP som ger helt individuell ingångslön och löneutveckling.
Eftersom nya som kommer med erfarenhet ofta kliver in i övre änden av spannet så hade du nog fått ungefär samma lön som du har nu, fast med bonusen med i den fasta lönen.
Ja verkligen jättesvårt. Det är sällan det sker att man måste jobba över men när det väl sker får jag ingen ökad ersättning. Kan endast ta ut det som flextid.
nej bara 25 dagar per år. Sedan har vi lite klämdagar också. Sedan har vi lite diverse försäkringar och lite högre avsatt tjänstepension. Det är okej förmåner men tillexempel försäkringarna är inget jag behövt utnyttja.
Det låter ju mindre bra, normalt ska man kompenseras med högre lön och/eller mer semester om man inte har rätt till övertid. Hos oss skulle det vara 10% lön och en vecka semester men det kan variera en del.
Skulle rekommendera att byta till att bli ren utvecklare istället för att få upp lönen. Svår övergång kanske men fortfarande chans att hinna bli duktig. Då går lönen upp. ERP är inte något som kommer ge hög lön.
Skulle säga att du ligger helt rätt, med dina ca 45 tkr. Allt är avhängt prestation samt ansvar inom rollen. Generellt att tänka på: löneförhandlar gör man när man accepterar ett erbjudande om ny anställning, en årlig (löne)revision är något helt annat.
Är benägen att hålla med @Balance om ERP, samt sagt, bättre att satsa på ren utveckling istället och förstå hur du drar nytta av AI.
På vilket sett skulle inte ERP ge goda löneutsikter? Det är nishat och det är svårt att få tag i kompetent personal verkar det som. Får jobb erbjudanden i dagens läge via linkedin samtidigt som jag kan se flera seniora .Net/Generella utvecklare som har svårt att hitta tjänster.
Har kompisar från min årsgång som jobbar inom .Net i samma stad som ligger på liknande löner som mig +/- 2000 kr.
Men det är klart, jag är bunden till microsoft stacken och inte allt är helt transferable till andra områden. Samt låter det ju mer spännande när man hör om allt som händer i de teknologierna medans vissa av våra kunder fortfarande valt att använda AX 2012 med UI som ser ut som tidigt 2000-tal haha
Mjo visst det är en lönerevision men samtidigt om jag om jag fått erbjudande från annat bolag och vill att min nuvarande arbetsplats matchar det ser jag det ändå mer som en förhandling än något annat.
Vi är mindre utan något kollektivavtal som låser en på 2-3 % så blir alltid något av en diskussion. fick min lön ökad med ca 7% förra året
45/mån efter 3.5 år är ganska lågt, som referens hade jag 50/mån 1 år efter examen och det var ett tag sen. Kan ju använda Sveriges ingenjörers referenslön: För 2026 rekommenderar Sveriges Ingenjörer att du som är nyexaminerad civilingenjör begär minst 42 000 kr/mån och du som är högskoleingenjör begär minst 39 700 kr/mån i ingångslön.
Jag skulle rekommendera att försöka hoppa på AI tåget och hänga med där. Jag är egentligen bara bra på Infrastruktur och Backend men jag skriver kod i frontend och apparna nästan varje vecka nu utöver backend.. det är helt sjukt hur empowered man blir. Har svårt att se det hända i en ERP..
Har lite dålig koll på Göteborg men i Stockholm skulle 70-80/mån vara bra med 5 års erfarenhet och 60/mån vara mediokert och under 60 underbetald. Dock skiljer det sig såklart per roll - Frontend har det tufft idag. Sen betalar ju Loveable och liknande hysteriskt men de kräver ju också hysteriska mängder jobb av dig.
Jobbar själv med “ERP”(men inte MS Dynamics) och har idag ca 91-94tkr/mån i lön sett över året, beroende på bonusutfall.
Började på ca 37tkr/mån för 6år sedan, så löneutvecklingen har varit brant, men så också karriärstegen, från junior function/technical developer till chef.
Men vet inte om det räknas som “okej utsikter lönemässigt" i din bok, men det är en referenspunkt till iaf.