Ödmjukt ![]()
Jag undrade vart ditt användarnamn kom ifrån ![]()
Tyvärr så är det i princip omöjligt att få upp lönen via en vanlig befordran i Sverige. Av någon anledning så vill företag hellre att man byter jobb än att ge bättre villkor till de som redan gör ett bra jobb.
jag skulle rekommendera att byta arbetsgivare ca vartannat år för att maximera din löneutveckling. Det är vad jag har gjort och nu ligger jag själv på en lön över 60kkr/månad. Med det sagt vet jag inte längre vad en rimlig lön skulle vara för dig men jag tycker du borde ligga på åtminstone 50kkr.
Du får dessutom fördelen att bli lite bredare och får mer erfarenhet av olika sektorer och problem som gör dig mer attraktiv på arbetsmarknaden.
Bäst tjänar du som egen då du kan skatteplanera i ett AB. Dessutom finns det asmånga bolag som hjälper dig med uppdragen. Dock är det dåliga tider för att vara konsult just nu.
lycka till!
Det är nog försvinnande få som har en så bra lön som du dock. ![]()
Och i norra delarna av riket, säg Sundsvall och norrut, brukar 20 år som utvecklare ligga mellan 45-65. 5 års erfarenhet kanske ger 40-50, övre lönen om man har riktigt tur. Självklart med individuella skillnader. Konsult med rörlig del ligger också högre.
Det skulle jag nog inte säga, men visst för min chefroll inom mitt område så ligger jag “bra till”.
Och för att knyta an till tråden lite mer så finns det ju en uppsjö utav ERP system och roller och ersättningen skiljer sig stort.
Med det sagt så hade jag förväntat mig generellt runt ca 50tkr/mån för din nivå @SolFreddan
Update, jag bad om 45k på förhandlingen.
fick svaret “Jag kanske skjuter mig själv i foten men vi är väldigt nöjda och vill satsa vidare så vi tänkte lägga dig på 46,500“.
så fick en ökning på 12 % bara sådär. Är nöjd ändå får jag säga ![]()
Tack för all input!
Det är ett annat scenario. Om man har tagit klivet att snegla på andra bolag och drar det kortet, måste man vara beredd på att nuvarande arbetsgivare inte alls matchar, allt avhängt din prestation. De kanske känner att du redan är på väg bort, så varför ska vi gå dig tillmötes. Och är du redan och tittar på andra arbetsgivare kan det slå fel.
Är din nuvarande arbetsgivare nöjd eller väldigt uppskattande är det sällan några problem, men man måste vara medveten om att det kan slå bakut, om man inte vet hur arbetsgivaren bedömer en.
Att ni inte har ett kollektivavtal påverkar väldigt mycket och det förklarar er höga %.
Grattis till ny lön!
Alright, fick uppfattningen att du inte hade en chefsroll och det är ju så klart en stor skillnad. Av någon anledning så måste man vara chef för att det inte ska finnas något lönetak.
Tror inte det är roll-titeln man ska titta på utan på företaget och arbetsuppgifterna. En ”.NET utvecklare” kan vara allt från någon som bygger en enkel desktop app för kommunen och tjänar 35k eller någon som jobbar på ett välfinansierat startup och tjänar 100k.
I min erfarenhet så har ERP en lägre medianlön eftersom det oftare är närmare ren implementation/konfiguration i redan existerande system (Sharepoint/Microsoft Dynamics/SAP). Man behöver inte lösa de problem man har om man bygger något avancerat från grunden, svårighetsgraden är lägre helt enkelt. Det behövs ingen Computer Science examen eller en PhD för att bygga sådana system.
Detta gäller median ERP-utvecklaren. Vissa ERP-system kan vara väldigt komplexa och vissa arkitekter kan tjäna väldigt bra.
är du beordrad så ska du naturligtvis ha övertidsersättning enl avtal.
Annars har jag jobbat extra och tagit som flex men då har valet att jobba över varit eget.
Spelar ingen roll att det är beordrat om avtalet inte innehåller rätt till övertidsersättning.
Jo, så är det.
Men, rent generellt oavsett ERP system så tjänar man bra eller tillochmed väldigt bra som senior arkitekt tex, tillochmed mer än mig i vissa fall.
Man får lägga desto mer på terapi bara. Stackars jävlar men nån får göra grovgörat också. ![]()
Jag kvalar kanske inte helt in i tråden. Jag är systemutvecklare i grunden men har senaste 2 åren haft en roll ovanför utvecklare men utan något personalansvar.
Fick nu besked om nya lönen och jag hade förväntat mig 3% eller något över det, men fick 8% utan någon motprestation.
Nu när lönen börjar vara lite högre så är 8% rätt mycket samt att det blir även en del extra i pensionsavsättning iom att det blir ytterligare 30% då det är över brytgränsen.