Systemutvecklare - Nytt kontrakt. Feedback?

Önskar få feedback om det här är en bra deal? Jag får ett lönelyft på 25% innan lönerevisionen för nuvarande tjänst i år. Kikar jag på sacos statistik och med klasskamrater/vänner så ser det ut som att lönen ligger bra till.

Jag förhandlade bort övertidsersättning/restidsersättning mot 5 extra semesterdagar med vana att det aldrig eller sällan blir övertidsarbete. Dock har den nya tjänsten schemalagd beredskap som jag inte är van vid. Vad jag har fått höra så finns det ett first line support team som kan hantera det mesta och om det hamnar på mig så är det oftast att starta om servern. Svårt att föreställa mig hur mycket övertid det handlar om och det kanske isåfall var ett misstag att förhandla bort övertiden?

Men jag tänker isåfall att jag jobbar ett tag och för en logg på övertiden och förhandlar om lämplig ersättning vid ett nytt semesterår alternativt att jag återgår till 25 semesterdagar + övertid om en överenskommelse inte blir av. Sen tror jag knappast att jag blir kvar om det blir överdrivet mycket övertid så att det påverkar fritiden/privatlivet. Vad tycker ni? Tänker jag rätt?

• Lön: 54 200 kr
  • Roll: Fullstackutvecklare
  • Erfarenhet: 9 år
  • Utbildning: Högeskoleingenjör
  • Region: Norrland
  • Teknikstack: Java/React
  • Förmåner/semester: 100% remote, 30 dagars semester(Förhandlade bort övertidsersättnings/restidsersättning)
  • Övrigt: Schemalagd beredskap var 6e vecka med ersättning, kollektivavtal
1 gillning

Den schemalagda beredskapen brukar ge några extra tusenlappar i bas plus ersättning för tiden ifall du tvingas rycka ut. Det absolut vanligaste i branschen är att man tillämpar tretimmarsregeln, som innebär att man får ersättning för minst tre timmar även om arbetet går fortare.

Men. Beredskap och jour är lokalt förhandlade. Även om det finns kollektivavtal så kan reglerna för hur beredskapen beräknas alltså vara olika på varje arbetsplats.

Jag har jobbat på ett ställe där övertidsavlöst personal inte fick ersättning för tid när de ryckte ut på beredskapen. Däremot infördes ett fast påslag för den personalen istället. Påslaget var definitivt inte lika mycket värt som tid… “Övertidsavlöst” kallas det när man bytt bort övertiden mot semester som du gjort.

2 gillningar

Beredskapsersättningen matchar med vad som finns i kollektivavtalet i kolumn C.

Jag har jobbat på ett ställe där övertidsavlöst personal inte fick ersättning för tid när de ryckte ut på beredskapen. Däremot infördes ett fast påslag för den personalen istället. Påslaget var definitivt inte lika mycket värt som tid… “Övertidsavlöst” kallas det när man bytt bort övertiden mot semester som du gjort.

Är det inte fortfarande bättre än att bara få grundlön som om man arbetar inom ordinarie arbetstid? :sweat_smile:

1 gillning

Grundersättningen för att vara tillgänglig fick man på den arbetsplatsen. Men som övertidsavlöst fick jag alltså ingen extra ersättning för utryckningar. Ingen tid, ingen tretimmarsregel.

Dina divisorer (det din lön delas med) ser bra ut. Jag har snäppet bättre divisorer men det är rätt storleksordning.

Får jag fråga om denna lön är vanligt - 54k för en fullstackutvecklare med nästan 10 års erfarenhet? :anguished: Jag är utvecklare själv, immigrerat för några år sedan och jobbar som konsult med eget här. Har aldrig varit anställd och inte så bra koll på löner. Men trodde att det borde vara betydligt högre.

Det varierar väldigt mycket, beroende på region och typ av bolag. Se t.ex. diskussionen i denna tråd: Vad har du/bör du ha i lön, systemutvecklar-edition - Nr 60 av kblomster

2 gillningar

Jag har sökt många jobb i olika städer. Mellanstora. Inte i Stockholm, Göteborg osv. Då hade jag väl 8 års erfarenhet. Majoriteten har erbjudit 46-47k. Nån enstaka ville ge 42k…

Kollar jag runt i kompiskretsen eller gamla klasskamrater så verkar de ligga runt 48-49k för inkomstår 2024.

1 gillning

Enligt facket tycker de att ersättningen när man jobbar under beredskap är en separat grej. Men att det har varit väldigt mycket oklarheter och problem kring tillämplingen.

Jag ska kolla upp det.

Det är vanligt att förhandla bort övertidsersättningen mot fem extra dagars semester, men förhandlar du också bort restidsersättningen så bör du begära något extra i utbyte mot det.

Att förhandla bort övertidsersättningen blir konstigt när du kombinerar det med beredskap. När du är i beredskap och behöver utföra arbete så räknas den arbetstiden som övertid.

1 gillning

Ni får väl bygga om stacken i något annat än Java så slipper ni krångla med att starta om under konstiga timmar för att minnet är slut.

3 gillningar

Det känns tyvärr som ganska standard i dagens marknad om man är anställd. Konsulter tjänar överlag mer, men kanske med andra “nackdelar”. Jag är själv utvecklare och ligger på 54k med 10 års erfarenhet, men är i steget att gå till konsultlivet istället då jag tycker det är alldeles för lågt för vad jag faktiskt kan bidra med som utvecklare/tech lead.

1 gillning

54 som anställd är väl relativt bra, speciellt om det är Norrland på 100% remote.

Dom som tjänar över 60 är i min erfarenhet oftast provisionsbaserade.

Hård konkurrens i konsultbranschen nu så jag tror att räkna 80% beläggning minus 6 veckors semester på ett arvode på 800 inte är för pessimistiskt.

8001600,8*10 (tar bort 2 för sem/sjukd)
Ca 1m in

55 I lön ger 55121,3142
Ca 867 ut.

Sen tillkommer ansvarsförsäkring, småutgifter, ev bokförings kostnad, hårdvara etc etc.

1 gillning

Jag jobbar inom HR och förhandlade kring införandet av jour för bolagets IT-support för några år sen. Det vanliga på alla arbetsplatser jag varit på (förutom inom offentlig sektor) är att när du är övertidsavlöst så lägger man på en viss procent på lönen (ca 8-10%) samt att man får 5 extra semesterdagar. I alla de allra flesta fall så har detta också inneburit att personen fått förtroendearbetstid och att man i det då också tagit bort rätten till reseersättning.

Gällande jouren så gav vi ett fast tillägg varje månad för jouren. Nu minns jag inte exakt hur mycket det var men runt 4000 kr. Då fick man inget extra om man faktiskt var tvungen att göra något under tiden man hade jour.
När jag stämde av hur detta hade fungerat ett tag efter införandet så var alla medarbetare nöjda då dom mer eller mindre aldrig hade behövt göra något under jouren och i de fall dom behövt det så var det i paritet med det du beskriver, således starta om servrar som går fort. Så alla var supernöjda med att ha fått en höjning av lönen utan att egentligen behöva anstränga sig. Kan även tillägga att ett annat bolag i koncernen som ligger i ett av våra grannländer som hade samma typ av jour där fick medarbetarna bara 1500 kr i tillägg per månad men sen en viss summa om dom behövde hoppa in, och eftersom att det sällan hände så var ersättningen väldigt liten.

Så utan att veta exakt vad det innebär för dig så tycker jag det låter som att du har fått ett väldigt bra avtal utifrån att du får en ökning med 25%. Bara att du kan jobba 100% remote spar ju både extremt mycket tid som du kan göra annat på samt bensinpengar.