Hej!
Jag har blivit erbjuden att bli del av en beredskapsgrupp där vi ska vara tillgängliga 24/7 i en vecka, ett antal veckor per år. Tjänsten jag har ansvar för är kritisk för hela verksamhetens överlevnad. Jag är själv egenkonsult inom IT och tar 900kr/timme exkl moms och jag jobbar redan heltid för företaget. Vad är rimlig ersättning per vecka för detta?
Jag har fått mellan 7000 och 9000 per vecka beroende på arbetsgivare och senioritet som anställd. Plus eventuell övertid om nåt händer.
Konsulter kanske ska ha lite mer, men att bara vakta telefonen är inte speciellt kvalificerat arbete. Jag antar att du redan har ett avtal som reglerar övertidstimmar rätt lukrativt om du faktiskt behöver rycka in mitt i natten ![]()
Har hört talas om support eller beredskapsavtal men aldrig sett något i praktiken. Hade varit intressant att höra vad ni kom överens om för villkor?
Den ersättningsnivå du beskriver liknar den vi haft på mina tidigare arbetsplatser. Jag har inte själv haft sådan jour men jag har haft tillgång till löneuppgifter.
De personer som haft jour har då haft roller där riktiga brandkårsutryckningar varit regelbundet förekommande, inte bara något teoretiskt kopplat till tsunamis eller liknande som händer mer sällan.
Nu va detta ett gäng år sen, runt 2018, men när jag va anställd systemutvecklare hade vi 6000kr/vecka och 600/h per påbörjad timme vid beredskap. Våran beredskap när det ringde innebar oftast att gå in och felsöka sajter/servrar och problem i produktion som uppstått av diverse anledningar.
Räkna om min timpeng för 5 år sen med inflation och arbetsgivaravgifter på det så tror jag att i dagsläget som egenkonsult och du har 900/h normal timpeng så hade jag ju sagt att du bör fakturera runt 20k/vecka och någonstans runt det dubbla din normala timpeng 2000kr/h när telefonen ringer.
Jag har liknande timpeng som dig i dagsläget, men runt 20k/vecka och 2000kr/h hade jag nog varit nöjd med iallafall.
Som anställd med kollektivavtal brukar Unionens regler gälla.
Som grundersättning får man Månadslönen / 1400 per timma.
Från fredag kl 18 och hela helgen, till midnatt mellan söndag och måndag är det Månadslönen / 700 per timma.
Storhelg Månadslönen / 350 per timma.
Vid utryckning är det övertidsersättning som gäller. Betalt för minst 2h om man löser problemet från hemmet, 3h om man måste åka iväg. Ersättningen är Månadslönen / 96 per timma vardagar fram till 20, annars Månadslönen / 72 per timma.
En veckas beredskap ger ungefär 6500:- brutto om det inte är några utryckningar vid en månadslön på 50k, förutsatt att man har beredskap all tid man inte jobbar (och så är det ju inte alltid, ibland har man kollegor i andra delar av världen som täcker upp vissa tider).
Räkna på vad du behöver ta ut i timman för att kunna ta ut ovanstående ( i relation till din lön ) så har du nåt att jämföra med i alla fall.
Som anställd får man normalt rätt till en dag ledigt med lön om man har utryckningar som gör att man inte får tillräcklig veckovila, eller i vissa fall dygnsvila, det är också värt att ta med i beräkningen när du bestämmer arvode.
Med detta så blir det isåfall att fakturera 18.144kr/vecka plus 1.575kr/h vardagar fram till 20 och sen 2.100kr/h kvällar och helger. Ganska nära vad jag höftade fram ![]()
Jag hade fortfarande yrkat på 20k/vecka och 2k/h dock ![]()
Tycker i detta fallet att man ska anse lön vara den normala fakturerade timpengen, alltså 900*168 = 151.200/månad och inte räkna på vad man faktiskt tar ut i lön då det är helt oväsentligt i fallet som konsult.
Det är helt sant, det slog mig efter jag postat inlägget - det finns ingen anledning att räkna om till lön, för att sedan räkna upp till arvode igen ![]()
Hej!
Är 1.575kr/h mina ordinarie arbetstimmar (08:00-17:00) eller efter 17:00? Dvs får jag betalt extra för mina ordinarie arbetstimmar + 18.144kr/vecka?
1575 efter ordinarie arbetstimmar såklart, bara när det handlar om jour/beredskap.
Under mina år som anställd med jouravtal så kom det aldrig samtal under normala arbetstimmar som föll på den som hade jour i och med att alla andra jobbade också.
Jouravtal omfattar bara tid utanför ordinarie arbetstid enligt mig. Vi hade vissa justeringar under storhelger och dyl där vi fick mer betalt. Men som egenkonsult hade jag nog satt fastpris på tidigare nämnda summor, oavsett vad klockan är för att göra det lätt för mig, jag är lat ![]()
Samma peng du tar vanligtvis, dubbla om det ringer / när du jobbar. Du skulle också kunna förhandla in minst 1 timma fulltaxa per dag i jour
De erbjuder mig nu att fakturera 5 timmar extra under beredskapsveckan och vid utryckning debitera 1,5 timmar. Är detta ok?
Unionens kollektivavtal för IT-tjänstemän har en formel. Jämför dig med den.
Med beredskap 24/7 blir det:
Mån-tor + fre innan 18: 16*4 + 10 = 74 timmar
Fre kväll-midnatt mot måndag: 6 + 24*2 = 54 timmar
Ersättning anställd med 50000/mån i lön:
74*(50000/1400) + 54*(50000/700) = 6500 kr/vecka
Dessutom brukar det vara minimum 3 timmar vid utryckning enligt övertidstaxa, inte 1,5.
Vid storhelger gäller annat pris i detta kollektivavtalet. Julafton till annandagen är minst 77 timmar till dubbla helgtaxan, till exempel.
Jag vet inte om beredskapen brukar vara grund för tjänstepension?
Därför tycker jag att deras erbjudande är snålt. Du ska ju betala arbetsgivaravgifter och annan overhead på ditt pris.
Ditt motbud skulle kunna vara 8000 kr/vecka plus 3 timmar minimum vid utryckning. Sen är du beredd att förhandla om utryckningstimmarna eftersom du redan är dyrare där än deras anställda. Men du är också dyrare för att de inte klarat att lösa sin beläggning…
Kollektivavtalen har också ett tak på beredskapstid. Troligtvis minst 36 timmar sammanhängande beredskapsfri tid per 7-dagarsperiod i ditt fall. Om de har hål i sin bemanning så bör du kunna ta betalt för det.