Skulle ni vilja ha samma jouravtal som läkare?

Fråga till högre tjänstemän o dyl. Är detta en bra deal:

Bortse från arbetsinnehåll, -marknad och grundlön

Reglerad arbetstid 40h per vecka (stämpelklocka)
Kan schemaläggas 07-21 vardagar (samma timlön som övrig tid). Sker dock ännu så länge väldigt begränsat

Skyldighet/möjlighet till jour ytterligare ca 15h per vecka (varierar beroende på arbetsplats)

21-07 dubbelt lön för arbetade timmar vardagar
Helger dubbel lön
Storhelg samma som vanlig helg

Ersättningen genererar den fiktiva valutan komptimmar, som kan bytas mot ledig tid eller svenska pesetas, eller sparas i regionmolnet mot löneutveckling

2 gillningar

För mig som förhandlat bort övertidsersättning låter ovanstående väldigt bra. När jag jobbar över får jag inget extra alls.

Med ovanstående borde man kunna samla på sig ganska ordentligt med komptimmar som kan tas ut som lediga dagar/veckor senare. Exempelvis om man jobbar två dagar en helg kan man sedan (nästan) ta ut en hel vecka ledigt.

Nackdelen är såklart att man kanske får jobba när ens bekanta är lediga, så man kan inte alltid delta på aktiviteter med dem.

2 gillningar

Ersättningen känns rimlig. För mig hade det snarare fallit på hur sent schemat läggs/ändras.

1 gillning

Jourersättning varierar en del i olika regioner. I min region får vi INTE dubbelt betalt från 21 utan från midnatt till 07 samt helger. Storhelgsersättning varierar också.

Jag har många gånger funderat över om inte ett liv utan jour vore bättre. Nu med AB13 blir det viss skillnad men mer oflexibelt. Annars föredrar jag ledighet framför pengar.

1 gillning

Enda jag personligen ogillar är att det inte är något extra mellan 18-21.

Annars tycker jag det är ok.

Ser ok ut men behöver inte vara det.
Frugan hade liknande avtal, men har numera ingen bakjour eller helgarbete utan jobbar dagtid enbart.

Ibland kan mycket jour/övertid även innebära att möjligheten att ta ut all komptid är väldigt begränsad, så kontrollera att du verkligen får ta ut all komp i tid.
Tar man ut den i pengar så får man ju tyvärr skatta bort större delen (om man har hög inkomst) + ev restskatt

Jag har förtroendearbetstid som chef, men är också inne som stabschef vid kriser. Där kan jag ju säga att jag gick på en nit under pandemin, när jag jobbade 60 timmars veckor utan ersättning :rofl:
Jobbet räknade liksom in den extra tiden i min förtroendearbetstid. Hade med andra ord gärna haft något som kickar in när jag går utanför mitt vanliga jobb.

Jag skulle säga att det är ett dåligt avtal, om du inte får ersättning för beredskapen.
Dvs den tiden du sitter hemma och är låst och väntar.
Storhelgerna borde ge 3 gånger din ordinarie lön.

Sedan kanske man inte vill ha allt i lön men en vanlig ersättning är 70/30 pengar och komptid!

Nej, skulle inte vilja arbeta jour över huvud taget.

Vad gör man när man har jour? Väntar hemma? Har man betalt då eller bara om man måste jobba?

Ha jour (och behöva vara nykter) utan ersättning är aldrig okej. Dessutom kan det vara svårt att få ut komptimmar. Man brukar även vara begränsad av arbetstidslagen för hur mycket extra man kan jobba. Hos oss är det 200h max. Får man sen ledigt max 150h kan man jobba ytterligare 150h.

Jag vill inte ha jour.
Däremot gillar jag att kunna jobba en helg 12+12 timmar och sedan få ledigt en vecka. Eller jobba två helger på rad och vara ledig två veckor. Så har jag jobbat i snart 20 år.
Jobbar sedan övertid på lediga veckor. Övertid tas antingen ut i pengar eller sparar tiden och får övertidsersättning. Några hundra komptimmar växlas sedan mot pensionsavsättning varje år. Det har blivit nästan 1,3 miljoner sedan 2005.
Tar jag ledigt och använder komptimmar på kvällar, nätter eller helg får vi även OB ersättning.
Två veckor i Spanien vår och höst gör ingen skillnad på lönen.

Jour kan antingen vara sjukhusbunden dvs man måste vara på sjukhuset hela tiden, eller inte sjukhusbunden (kallas då “beredskap”) då man kan vara hemma tillgänglig på telefon med viss inställelsetid till jobbet, vanligen 30 min.

De sjukhusbundna jourer är oftast de som var högst arbetsbelastning / mest kritiskt sjuka ex narkosläkare och kirurger.

Exempel på specialiteter som ofta har beredskap är t.ex. röntgen och infektionsläkare.

Tiden man inte jobbar får man ersättning, varierar säkert från region till region men kanske 0,15 h per timme, mer på nätter och helger.

1 gillning

Så jour är egentligen bara en övertid med annat namn? Då är väl dubbla lönen rätt så normalt.

Hej,

Har jobbat både inom vården och som tjänsteman på kontor. Stämpelklocka tycker jag generellt är kasst - kolla närvaro med minutprecision kan man sluta med på gymnasiet tycker jag. Högre akademiker kan få rapportera sin tid på andra sätt så länge de levererar det de ska.

Generellt är det rätt generöst med dubbel lön natt och helg. Inom det privata näringslivet tvingas man nästan alltid avtala bort övertidsersättning (vilket dock har fördelen att man slipper stämpelklockan).

Med vänlig hälsning,
F

Jour är när man står till arbetsgivarens förfogande på arbetsplatsen men utan att jobba. Du kan exempelvis sova på jobbet, men du ska vara på jobbet för att omedelbart börja arbeta.

Jag förstår inte riktigt frågeställningen, är det för den tid som man (eventuellt) måste jobba under jouren man får dubbla lönen (rimligt, men vad får du i så fall för att du har jouren exkl “utryckningar”?) eller är det för tiden man har jour utan att utföra arbete (i så fall är det extremt bra betalt).

Det viktigaste op missar åt att du bara får ordentligt betalt under jour när du arbetar. Sitter du husarrest hemma med beredskap får 15% av ordinarie timlön och står till arbetsgivarens förfogande telefonledes konstant och måste vara inne på jobb inom 30 minuter. Jobbar du får du betalt men väldigt lite när du inte aktivt arbetar men är bunden. Ännu värre är när du sitter med jour på sjukhuset och får 25% av vanlig lön för att inte få vara hemma.

Det blir många komptimmar på ett år som du oftast inte kan ta ut.

Systemet är väldigt dåligt med hur lite man får när man sitter fast på sjukhus. Att det inte utgår full ersättning när man är hemma kan jag köpa men att tvingas vara på sjukhuset med 60kr i timmen är orimligt även om man kan kolla Netflix

Jag har något motsvarande på mitt jobb men det kallas reserv. Man är på jobbet och är beredd att jobba. Man har betalt hela tiden, man är ju ändå på jobbet. Dock inom den normala arbetstiden så något extra blir det inte. Att man inte gör något är enligt mig inget skäl att inte få betalt så länge man måste vara på jobbet.

När jag gick jourer för många år sedan hade man beredskap B med 2h inställelse och 10% ers av timlönen per timme, beredskap A med 3min inställelse och 50% ers av timlönen.
Riktigt bra avtal, vet inte om det existerar idag.

Detta hade jag personligen aldrig accepterat. Antigen betalar de vanlig lön och jag gör uppgifter som inte är tidskritiska och då är beredd att rycka ut om något händer. Eller är jag ledig. Finns i min värld inget som skulle få mig att gå med på att vara fast på arbetsplatsen och bara få smulor för min förlorade tid.