Hur många timmar jobbar egentligen folk?

Jag jobbar på en arbetsplats där vi är drygt 60 personer. 45 är tjänstemän övriga arbetare.
Jag är nästan alltid först på jobbet vid 07:00 eftersom jag gillar att sitta att äta min frukostmacka, dricka kaffe och surfa på mobilen innan jag sätter mig och börjar jobba vid 07:30-07:45, sen är jag en morgonpigg gubbe också…

Majoriteten av tjänstemännen kommer till jobbet vid 08:00-08:20. Men om jag jobbar till 16:00 så är det oftast bara 3-5 personer kvar på kontoret, vilket innebär att de flesta inte är ens är 8 timmar på arbetsplatsen.

Visst, en del jobbar hemma på kvällar, men jag tror inte så många får ihop 40 timmars arbetsvecka, då inkluderar jag mig i den gruppen.

Är det likadant på era arbetsplatser?
Var bara en tanke som slog mig idag när jag var siste man att lämna kontoret vid 16:40.

5 gillningar

Jag jobbar inom vården. Där jobbas det 8-17 eller 7-16 på plats. (De som jobbar natt/kväll får ofta lite kortare total arbetstid lite beroende på yrkeskategori)

1 gillning

Jag jobbar enligt schema ca 36h/vecka. I praktiken blir det oftast 37-40h/vecka. Hos oss jobbar man sina tider, vissa har väl kanske lite flex och sådär, men timmarna skrapas ihop ändå i slutändan.

Jag jobbar som konsult faktisk tid 40h/vecka med debiterar nog 50h/vecka
Inga kvällar eller helger! Tar aldrig med mig jobbet hem!

Kanske jobbar effektivt 3-4h per dag som tjänsteman

Har varit på olika ställen som konsult och noterar att det ofta är svårt att få tag på medarbetare innan kl 09:00 och efter 15:30. Gäller både fysiskt och chattappar. Att lägga möten utanför dessa tider är närmast en dödssynd.

1 gillning

Hur skulle du generellt säga att stämningen och motivationen är bland folk på jobbet? För jag tror att detta varierar kraftigt från arbetsplats till arbetsplats, och påverkar viljan att jobba sina 8h per dag. Finns det inte heller någon chef som följer upp så kan det nog bli rätt slappt.

På min arbetsplats jobbar många hemifrån så jag vet oftast inte hur många timmar de jobbar, men vissa som jag ser på kontoret kan ofta jobba rätt sent, till 18-19 eller ibland ännu senare. Väldigt sällan jag ser någon gå hem kl 16.

1 gillning

Intressant jag jobbar som chef inom socialtjänsten snittar 45-i veckan ibland tom upp till 50 h / v :face_holding_back_tears:

2 gillningar

Det finns lite fler parametrar än antalet timmar man sitter av… Tex hur mycket man faktiskt jobbar, hur mycket man får gjort, hur effektiv man är. Man kan få mer gjort på tre timmar än man gör på åtta. Arbetstiden ser jag bara som en indikation på ungefär hur stort scope man ska ha under dagen. Vissa dagar är jag både pigg och effektiv och gör kanske två vanliga arbetsdagars jobb på nio timmar medan jag andra dagar kanske sitter av 7-8 timmar men knappt får något vettigt gjort alls. Jag har mitt uppdrag som ska lösas och gör mitt bästa med varierande effektivitet och varierande tid per dag. Exakta antalet minutrar man sitter av känns ganska irrelevant så länge man inte har ett löpande band-jobb

5 gillningar

Skulle tro att ett snitt på ca. 7h/dag är rätt standard i tjänstemannasektorn. I våra grannländer antagligen ännu lägre.

Enig. Det fascinerar mig att antalet timmar ”på plats” fortsatt är något av en måttstock inom tjänstemannasektorn på hur mycket en person arbetar.

Om merparten av dessa timmar sedan ägnas åt att (i) snacka skit med kollegor, (ii) läsa artiklar på Dagens Industri, (iii) vara inkallande till onödiga ”möten som skulle kunna vara mejl” eller (vi) de facto få saker gjorda är inte alltid lika viktigt. Om jag tillåts raljera.

1 gillning

Drog igång en tråd för ett par år sedan i samma ämne som TS.

2 gillningar

Detta visar bara vilket ansvar/krav man har i olika yrkesroller.
Bara man får betalt som anställd, vilket är en risk att man inte får.

Arbetar inom skola jag måste vara på arbetsplatsen 35 timmar i veckan, men har 10 timmars förtroendetid som jag kan bestämma själv vart jag ska förlägga den.

Ibland arbetar man över så får man ta komptid när det finns möjlighet till det. Funkar inte komptiden får jag ta det som pengar slutet av termingen

Schemalagd mellan 7 till 15, men har flex ±1h så jag börjar mellan 6 och 6:30 och går mellan 14 och 14:30. Jobbar 38 timmars veckor.

Arbetstid 7,5h per dag och 30min lunch.

Själv har jag en massa strategiska roller där en ska planera, tänka ut framtida spår, lösa problem etc. Utöver det har jag rena debiterbara projekt där jag skriver tid mot kund. Om jag är under 45h en vecka blir jag nog förvånad, dock brukar jag väldigt sällan skriva mer än 40h i veckan. Har väldigt svårt att inte fortsätta tänka jobb efter 17 då inspirationen kommer när den kommer.

Det är en klurig fråga att rättfärdiga att skriva tid när en kläcker en idé medan en går runt på ICA och letar bananer eller står i duschen, ligger och tänker i sängen etc etc. Pga det så brukar jag inte känna mig speciellt “skyldig” om jag inte är på kontoret 08:00-17:00 då jag vet hur min hjärna funkar och att jag kommer gå runt och producera hela dagen oavsett om det är på kontorstid eller ej.

2 gillningar

Jag är närvarande 40h per vecka. Hur mycket jag jobbar är en helt annan sak.

2 gillningar

Jag brukar ta igen mina kortare dagar med helgarbete eller någon sen kväll i veckan då det kan bli 13-14 timmar.

Det är lätt att mäta, det är den enda anledningen.

Sen finns det såklart en korrelation, jobbar man noll timmar så får man ingenting gjort. Och i genomsnitt så får de som jobbar 20h mindre gjort än de som jobbar 40h.

1 gillning

52h förra veckan. Blir väl nåt liknande denna.

Har varit i offentlig organisationen där detta varit familjepolicy i kombo med flextid. Man ska kunna hämta/lämna barn utan att de måste göra 12h/dag i stora barngrupper. Så det var mötesförbud före 09 och efter 15. Alla möten blev effektivare, och kortare

1 gillning