Jobbar mycket hemifrån. Många dagar är jag nog bara aktiv 3-4h, andra blir det aktivt +10h/dag hos kund. Men jag är bokningsbar och kontaktbar i snitt 40h/v
Jag ser det som att jag är anställd för ett uppdrag och struntar i princip i att någon flane tycker att det borde innebära ett visst antal timmar.
Det beror ju på så många saker- kan man jobba hemifrån, finns arbetstidsförkortning, har du inarbetad /flextid, hur lång är lunchen, har du jobbevenemang på helger och kvällar?
Jobbar statligt och får helt klart ihop mina arbetstimmar på totalen… Tycker det är viktigare att man gör de som förväntas än att du gör exakt 40 h också.
Många yrken jobbar klart varje dag. Ekonom kan inte fakturera/bokföra mer än vad som är sålt. Brevbäraren kan inte börja skriva egna vykort till folk när dagens post är utdelad. Journalisten kan inte sitta och skriva fler artiklar än vad som får plats i tidningen etc.
Har du arbetsuppgifter som ska vara klara på dagen har du oftast svinn på timmar också. För att kunna jobba effektivt 40h behöver du någon form av backlogg/kö.
Jag har jobbat väldigt mycke förr, men senaste 20 åren trappat ner till noll timmar…
Som mest kunde de vara 80-100 timmar i veckan… Så kan de bli när man är egen företagare å hungrig å målsättning…
När vi hade familje företag så vart de oxå massa över tid förutom dom 40 timmar som arbets veckan va… Sluta räkna övertids timmar när de gick över 800 på ett år…
Har inte varit rädd för att jobba mycke…
Finns alltid förbättringsarbete. Ekonomen kan bygga rapporter som visar företags intäkter och utgifter från olika perspektiv, optimera rutinerna för bokföring av olika typer av poster, fila på fakturamallarna.
Journalisten kan skriva utkast på kommande artiklar, ta fram olika förslag på samma artiklar, spendera mer tid på att gräva och forska kring en story. Man kan alltid skruva upp kvaliten på sina arbetsuppgifter, och då finns ingen övre gräns i tid.
Inom många tjänstemannayrken så finns det ingen uttömmande lista av arbetsuppgifter, man förväntas göra så mycket man hinner på sina 40h och börja med det som har högst prioritet.
Så arbetar den produktive moderna konsulten, arbete som tar 10h gör man på 8h. Fasta avtalade tjänster där man får betalt för 30 min gör man på 15 min. Inte undra på att det blir inflation
Sedan kanske man effektiv arbetar 4-5h men debiterar 10h
Vi är alla byggda olika. Är väl en prioriteringsfråga antar jag. Det är inte så jobbigt i nuläget. Blir mer förvånad över de som inte orkar jobba mer än 50-60% inom vården. Men det finns såklart undantag.
Jobbar ofta mer än de 40 timmar i veckan jag behöver jobba.
Personligen känns det som det överdrivs en del här i tråden. Att alla på en arbetsplats skulle jobba mycket mindre än de timmar man är anställd för låter väldigt konstigt.
Jag jobbar på en arbetsplats där de flesta tycker det är ett roligt jobb man utför. Engagerade arbetare som ofta jobbar mer än de behöver. Visst, sen finns det väl alltid någon som kanske inte jobbar så mycket som han/hon borde, men det gör det väl alltid på en arbetsplats. Jag tycker mitt jobb är kul och kan ofta sätta mig på kvällar efter barnen lagts och fortsätta jobba. Inte för att jag behöver, men för att få saker klart och att det faktiskt inte är så betungande eftersom jag tycker det är kul. Blir naturligtvis lite tid i flexbanken då, som man kan nyttja vid behov.
Är kanske få förunnat att ha det så. Är systemutvecklare.