Hej!
Jag har börjat fundera en del över alternativ till den klassiska 40 timmars anställningen. Det som frustrerar mig ibland är den tomma tiden som kan uppstå på kontorsjobbet. Ingen kan jobba med fullt fokus i 8 timmar per dag, och forskningen visar att 6 timmars arbetsdagar är gynnsamma för både individen och företaget. Jag känner också att jag skulle kunna utföra mitt arbete på 6 timmar per dag, men inser inte att gå ner i tid och förlora pengar för att göra samma jobb.
Här börjat googla en del men har inte blivit klok på alternativ. Känner att det vore mer rimligt att ha ett “öppet” kontrakt som tillåter mig att jobba så som jag behöver för att utföra mitt arbete bra, men som inte tvingar mig till att dröja ut på dagen för att inte gå minus på mitt flexkonto. Tänker lite tillbaka på studietiden och där var det ju typ samma sak. Man har en viss uppgift att göra, men hur och när man gör det spelar ingen roll. Jag har alltid lyckats med att arbeta effektivt, inte mer än 5,6 timmar per dag, inom självsatta regler (pluggade aldrig efter 17 och på helger). Tyckte att det var helt fantastiskt och så skulle jag vilja ha mitt arbetsliv också. Idéer vilka möjligheter som finns?
Sälj tid på t.ex fiverr? Då kan du t.ex sälja på ackord eller hela uppdrag. Vill någon köpa ett uppdrag för 5tkr och du gör det på fem timmar är det 1000 kr/h där.
Anställning handlar ju mycket om trygghet. Ett enormt system där man jämkar olika nivåer av prestation. Ibland har någon en dålig dag, ibland är det någon annan. Då blir det alltid lite marginaler för att jämna ut prestationerna över hela arbetslaget/ företaget/ arbetarkollektivet.
Traditionell anställning är nog fel verktyg för vad du vill uppnå.
Det heter förtroendearbetstid och är inte något nytt påfund. Chefter har oftast förtroendearbetstid, också vanligt för tjänstemän i offentligheten samt lärare.
Den stora “faran” med förtroendearbetstid är när arbetstagarna får för mycket att göra och upplever att de inte har möjlighet att säga ifrån till sin chef att arbetsbelastningen är för hög, och istället bränner ut sig.
Vi har förtroendearbetstid - det är inte timstyrt utan jag genomför mina åtaganden på den tid det tar. Är jag klar på t ex 6 h så behöver jag inte jobba mer än så. Min erfarenhet är att det är till arbetstagarens fördel på min arbetsplats - dvs ingen tvingad ”övertid” för att man tilldelas för många åtaganden.
Så funkar inte förtroendearbetstid på min arbetsplats - där kan man alltid lyfta om man har för mycket att göra.
Det låter ju fantastiskt bra att det funkar hos er. Jag har sett exempel på där det inte funkat, t.ex. när medarbetare slutar och de andra tvingas ta över dennes arbetsuppgifter utan att några av deras egna arbetsuppgifter stryks. Fungerande förtroendearbetstid bygger på bra och lyhörda chefer.
Japp, jag kan definitivt se risken men hos oss funkar det finfint så det är jag tacksam över!
Just ja, förtroendearbetstid har jag hört talas om någon gång men glömt bort vad det heter, har inte bott i Sverige så länge och då blir det svårt att googla om man inte känner till begreppet
tack, ska kika lite närmare på det!
Vad händer om gör det du ska varje dag och sedan går hem oavsett hur länge du jobbat? Har ni stämpelklocka?
Jag har arbetet med förtroendearbetstid i 10år. Jag ser en vinst för bägge parter. Med klassiskt stämpeltid så blir det för mycket fokus på timmarna och för lite på vad som levereras. Med förtroendearbetstid blir det mer fokus på uppdraget och dessutom en mer balanserad livssituation. Jag har en mer flexibilitet att balansera min arbetstid och kan göra kortare dagar i bland och längre i bland.
Nej vi dokumenterar tiderna själva på förtroendebasis och behöver kunna redovisa vid efterfrågan. När jag jobbar hemifrån kan jag ju typ göra som jag vill, två gånger i veckan, men på kontoret passerar man grinden för att komma in på industriområdet och där syns ju tiderna. Jag är för ärlig för att dokumentera fel tider ![]()
Du kan dokumentera dagar inte timmar. Du jobbade en dag gjorde vad du skulle alla inklusive du själv är nöjda med ditt arbete. 1 dag = 8 timmar. Du räknar inte minuter eller kvarter?
Har din chef någon gång dragit upp inpasseringsloggen och bekymrat undrat varför du körde 16:45 men registrerade 8- 17 ![]()
Att använda hjärnan på jobbet är inte linjärt. En dag kan man få bra idéer och inspiration en annan dag kör man fast på detaljer. Detta är inte kopplat till hur många timmar man arbetar.
Försök istället hitta andra sätt att bli bättre än att mäta din tid. Kanske behöver en kollega mer stöttning en dag. Kanske får du en idé till en excel mall som sparar tid nästa gång ni gör samma sak. Kanske borde du sticka ut hakan och säga vad du tycker nästa gång samma problem dyker upp igen.
Förstår vad du menar, men Excel filen vi fick för att dokumentera är mer omfattande än så, starttid, sluttid, och hur lång lunchrast, och sen räknas det ut hur mycket flex plus eller minus man har utifrån det. I och för sig att bra system tycker jag, men svårt när man vill jobba effektiv och saker kanske går fortare.
Men tack för bra input att titta lite höger och vänster, försöker integrera det tankesättet för att skapa mer variation ![]()
Frågan är vad du menar med fullt fokus. Nej, det är nog svårt att jobba på ett löpande band i 8 timmar utan paus.
Men att köra 10-12 timmar som standard på en corporate-arbetsplats är relativt vanligt.