Hur vanligt är detta i sverige tro? Av mina tidigare uppdrag hade detta nog varit fullt möjligt. Vet att vissa kollegor satt och spelade spel vid stora trista (och meningslösa)möten medmera. Kommer vi få se striktare övervakning måhända? Jag förutsätter att min arbetsgivare redan kan se det mesta på min dator (eller deras rättare sagt) om de vill. Men det har redan börjat komma ut verktyg på marknaden som med hjälp av AI som kan automatiskt flagga om en anställd inte jobbar och dylikt.
Om man fokuserar på att leverera resultat och inte mäta tid vid datorn eller instämplad så kan man ju som effektiv hemmajobbare få en hel del gjort.
Jag bodde en period i USA. Under en period med väldigt låg belastning på jobbet konsultade jag åt en kund i UL. Tidiga morgnar=kundmöten
Eftermiddag=anställd.
Men om du är anställd på heltid, 8h men får gjort allt på 4h? Dvs fejka resten och jobba på ett annat jobb resterande 4h och få dubbel lön i slutändan? Det är iaf intrycket jag får av subredditen att det går ut på. Hitta 2 eller fler lågintensiva jobb i princip. Sen skiljer sig nog arbetslivet en hel del mellan USA och sverige.
Tycker mest det är en intressant diskussion. Har själv haft många uppdrag med tveksam arbetsbelastning.
Jag skulle inte vilja ha ett “fejkjobb”, men jag skulle heller inte acceptera övervakning. Är man i “tankebranschen” på något sätt så krävs det förtroende på båda hållen.
Jo, absolut, men det var just fejkandet jag var emot inte så mycket tidsåtgången.
Om nu arbetsplatserna är villiga att betala X för en viss output så kan man väl vara öppen med att man jobbar på två ställen och så länge man får gjort vad som förväntas av en “heltidsanställd” på båda.
Bara tanken på att vara på ett jobb där nån form av mekanisk musrörare skulle göra någon skillnad får mig att rysa.
har en bekant som tagit fem jobb som programerare och sedan i sin tur gått in och betalat utländska programerare att göra hans jobb på dessa fem jobb som han tagit. Han i sin tur sitter och kollar så jobbet blir gjort och gör om, om något mot förmodan blir fel. Han kanske får betalt 1000 kr/h och sedan betalar han 250 kr/h eller mindre till dessa programerare och tar mellanskillnaden själv.
Det närmaste jag kommer är bekanta som parallellt med studier har ”jobbat” distans någonstans där de jobbat mycket färre timmar än avtalat. Inte så stor skillnad på studier+jobb och jobb+jobb, men det känns ändå som en naturligare setup. Kanske för det inte lika tydligt är förknippat med maximering av sin egna kortsiktiga ekonomiska vinst.
Låter otroligt stressigt. En stor del av mitt jobb, som på pappret är ett sådant där man teoretiskt sett skulle kunna antingen leja ut till mer lågavlönade länder eller potentiellt kunna vara mer effektiv än andra och således ha flera anställningar, är att hjälpa andra eller ha möten för att ta beslut. Sådana mer synkrona aktiviteter ser jag inte hur de inte skulle komma i konflikt om man har fler än en anställning.
Möjligen då om man har projektanställning och agerar mer i en konsultroll, men då är det väl inte så ovanligt att leja ut arbetet till underkonsult.
Jag hörde om en på jobbet som hade gjort så, han hade tagit två jobb som programmerare. När det kom fram åkte han ut på en gång. Så folk har testat det även i Sverige.
Den ökade risken i Sverige är att din inkomstdeklaration går att kolla upp av din arbetsgivare, och Las skyddar inte folk som låtsatsjobbar.
Min man jobbade med en som gjorde så, kanske med just den du hörde talas om för det stämmer precis.
Denna man var lite allmänt disträ, upplevdes alltid som stressad och lite förvirrad. När de hade teams-möten kunde han mumla om annat (hade förmodligen dubbla möten). Han levererade inte på topp om man säger så. Men det var inte helt uppenbart vad han gjorde eftersom det finns många andra som inte heller är superduktiga på sina jobb trots att de bara har ett.
Jag resonerar på samma sätt som Esko. Om han varit ärlig med situationen och öppet sagt att “jag klarar mitt jobb på bara fyra timmar och kommer resterande fyra jobba åt någon annan. Vill ni fortsatt ha mig kvar med dessa förutsättningar?” och fått ett ja så är det bara köra. Har man inte varit öppen med detta utan dolt det från sin arbetsgivare förstår jag att de inte uppskattar det.
Det är egentligen allt jag motsätter mig med denna typ av hantering. Levererar man värde för pengarna och klarar dubbla jobb så tycker jag i sak att man bara ska köra. Men det gäller att vara ömsesidigt överens om spelreglerna - inte att en part redovisar åtta timmars jobb men är på plats fyra av dessa.
Det finns ju faktiskt potentiellt mer värde man kan bidra med till sin nuvarande arbetsgivare om man är klar på fyra timmar. Då bör belastningen vara alltför låg.
Jo, han tog ju en anställning där han skulle jobba 8 timmar om dagen. Då förväntas du göra det, även om du avser att du jobbar mer effektivt än någon annan. Det får du lösa genom att begära mer i lön, eller byta till en modell där du får en fast lön per uppgift.
Just med programmering är det väldigt konstigt att göra såhär. Enligt min erfarenhet så fungerar det ungefär såhär: man får en uppgift, man tidsuppskattar uppgiften, man gör uppgiften. Om man då konsekvent uppskattar uppgiften till 40 timmar i veckan men klarar den på 20, då gör man något fel.
Tänk själv, du anlitar en hantverkare som säger att han vill jobba på rullande räkning för 600 i timmen. Men sen jobbade han 4 timmar om dagen men fakturerade 8 med hänvisning till att han minsann var dubbelt så effektiv än genomsnittet. Hade det känns okej?
Det beror på leveransen.
För ett medelsnabbt och medelmåttigt exekverat jobb skulle jag inte betala dubbel timpenning. För ett utomordentligt arbete som de flesta absolut skulle behöva fulltid för, absolut. Men då ser jag det som att jag betalar för att vederbörande utför en tjänst snabbare eller bättre än vad jag själv kan, för att denne har övat länge på att komma dit.
Om vi återgår till diskussionen om någon form av kontorsarbete och bortser från de roller som kräver jour/tillgänglighet, så skulle jag själv aldrig varken anställa eller ta en anställning där nedlagd tid är måttstocken på prestation.