Jobba mindre till lägre lön

Eftersom 4-dagarsveckotråden till slut blev en ekokammare av folk som skulle påpeka av man inte kan göra 5 dagars jobb på 4 dagar vill jag starta denna tråd som ska handla om att jobba mindre än 40 timmar i veckan oavsett löneändring.

Själv ledsnade jag på att behöva ses som en paria bara för att sälja mina bästa timmar till andra och startade eget. Upplever dels att det är lättare att hitta ett uppdrag och säga ”jag har 30 timmar i veckan tillgängligt” än att försöka få till samma sak som anställd.

För närvarande jobbar jag 25 timmar fördelat på 4 dagar i veckan, nästa uppdrag kommer jag nog gå upp till 5 6-timmarsdagar.

Flexpension gör det möjligt att jobba 4 dagar i veckan (från 60) med lägre lön men med bibehållen pensionsinsättning.

Jag kommer nog göra något liknande på nästa uppdrag, jobba 3-4 dagar/veckan åt kund, kommer dock ha kvar min lön.

Detta för att frigöra lite tid och kommer antagligen lägga ett gäng timmar på obetalt arbete i form av att utveckla någon produkt. Men det känns roligare att jobba på något eget projekt än att bara sälja sina timmar :slight_smile:

1 gillning

Egen produkt var min plan också, men jag har som tur är blivit bättre på att prata med potentiella kunder innan man börjar bygga och upptäckte att det förmodligen inte var en jättelukrativ affärsidé.

Jag tror det vore värt att förtydliga den här frågeställningen något. Själva tänket kring kortare arbetstid bygger ju på att man har reglerad arbetstid och någorlunda “fasta” arbetsuppgifter. Den som jobbar som konsult och säljer sin tid per timme har ju en helt annan situation.

Det normala är ju att tjänster innehåller en del “slack”, alltså mertid som inte behövs för att fullgöra de fasta arbetsuppgifterna. Den tiden kan man ägna åt förlängda kafferaster, surfa på internet eller sätta igång egna små projekt av olika slag.

En a-kassa gjorde ett försök med sex timmars arbetsdag till oförändrad lön för några år sedan. Det var uppskattat bland medarbetarna. Dock ledde det till att slack-tiden försvann i hög grad. Plötsligt blev man tvungen att jobba mer intensivt för att hinna med de fasta arbetsuppgifterna. Det var medarbetarna generellt med på eftersom de hade en tydlig morot. Problemet var dock att slack-tiden samtidigt fungerade som tidsbuffert. När det kom arbetstoppar fanns det med normal arbetstid möjlighet att öka effektiviteten genom att minska slack-tiden. När alla redan var väldigt resultatinriktade med sextimmarsdagen fanns det inte längre någon kapacitet att öka effektiviteten. Det jag skriver här är en enkel sammanfattning av den utvärdering som en konsult gjorde så det är inte min egen bild. Jag har inte själv jobbat på den här arbetsplatsen så några egna reflektioner har jag egentligen inte.

1 gillning

Idag har man på många arbetsplatser beordrad övertid. Jag hade kunnat tänka mig att det hade fungerat likadant även om sex timmar var normalläget.

…Sen kanske dessa arbetsplatser inte blir först med att införa sex timmar standard heller.

1 gillning

Man har rätt att gå ned i arbetstid om man har barn upp till 8 års ålder.

… och oftast nolltolerans dagen efter de fyller 8, vilket var anledningen till att jag sa upp mig och startade eget.

1 gillning

Hehe, ja det var väl det eller att skaffa en till unge antar jag :slight_smile: