Det var mänga saker som tedde sig lite märkliga i artikeln, som det brukar vara. En sak som dock slog mig var att “VIktor” kunde plocka ut över 40000 kr netto en månad då han jobbade (antagligen som timanställd) inom kommunal hemtjänst. Det framgår inte hur många timmar han jobbade, men jag antar att regler om dygnsvila och annat gäller även timanställda? Säg att han jobbade 60 timmar/vecka, är det då rimligt att ha en bruttolön på 60000 kr?
Jobbar jag då hälften, säg 30 timmar/vecka då kan jag plocka ut runt 20000, dvs som en heltidsanställd sjuksköterska med några års erfarenhet och ett studielån i bagaget?
Det låter ovanligt lukrativt, men det kanske stämmer? I så fall kanske jag ska jobba som timanställd inom hemtjänsten när jag går ivgä som FIRE…
Jag gissar att arbetet som personlig assistent som var hans grundtjänst enligt texten och arbetet inom hemtjänsten inte skedde inom samma organisation, ex en var kommunal och en privat. När jag jobbade lite med lön inom en kommunal verksamhet minns jag att det kom upp att lärare inom kommunen hade jobbar extra inom ex LSS under sommaren och att det då genererade övertid eftersom de redan var anställda av kommunen.
Heltid inom LSS kan du nog få ut lite över 20’ på om det är ex vaken natt. Sen om du går på timmar får du ju din semesterersättning utbetald direkt på lönen med så med bara natt och OB så går det nog skrapa ihop 40’
Man kan tjäna pengar inom de flesta yrkena om man lägger ner tiden. När jag jobbade natt inom vården i sverige, jobbade jag 13 nätter i månaden och tjänade runt 35 000.
Man kan Lätt klämma in några extranätter, vilket gör att bruttolönen oftast var över 40-45 sen är det alltid ”kris” inom vården som gör att man lätt kan få extra tid på samma arbete som då blir kvalificerad övertid, som är 240% av timlönen, varje timme
Det är inte den bäst betalda branchen, men finns oerhörda möjligheter för de som vill tjäna mer.
Om du sen jobbar som timanställd kan du jobba inom både region&kommun, då tillkommer också semesterersättning på 12%
Här är ett exempel från min tid som nattarbetande löneslav inom en helt annan industri.
Det var lite olika pass, men säg att ett vanligt pass var rullande femdagarsintervall med arbetstid från 21:30 till 02:30 fyra dagar och 18:00 till 02:30 en dag. En av mina kollegor på det jobbet hade samtidigt två olika dagjobb inom hemtjänsten på deltid. Han tjänade också bra med pengar, men det var ju på grund av en arbetsdag som kunde börja 07:00 och sluta 02:30 nästa dag. Då det var tre olika arbetsgivare som inte visste om varandras existens, kunde han runda arbetstidslagstiftningen på det sättet. Personligen skulle jag aldrig orka med det, men han höll ut i de år jag var hans kollega.
Tackar för svar. Ja där ser man, det verkar inte så dumt med timanställning om man inte har barn och annat som kräver tid, och att man enbart vill tjäna pengar. Att hoppa mellan olika arbetsgivare är ju inte så dumt det heller. Det gör en kollega till min fru, som jobbar heltid som SSK och får ut ca 23 efter skatt, sen jobbar hon på helgerna som bemanningSSK i en annan region 20 mil bort, och får med 4-5 helger/månad ut 25" efter skatt. Lite sjukt, här i denna regionen tjänar hon 32000 kr brutto och som bemanningsanställd, samma jobb i annan region, 65000 brutto för dagtid, mer vid helger och kvällar och så. Hon får ut ca 50" varje månad i skattade slantar. Orkar man så är det ju bra lön.
Själv som IT-konsult har jag inga möjligheter alls att “tjäna extra”, via övertid eller annat. Kunden vi har tillåter inte övertid och betalar inget extra alls för den. Enda möjligheten är att fylla på med timmar tills flexbanken är full, och då får jag all extra flex utöver dessa 40 timmar utbetald som pengar, men då till 100% av vanlig timlön, oavsett om det är mitt i natten eller på helgen jag jobbar. Kunden klagar såklart inte när man jobbar extra, men det är lite surt om man vill lägga några extra timmar för att tjäna en slant att det inte går. Jag hade gärna jobbat 4 timmar på helgen till 240% av lönen. Kanske är olika hos olika kunder, men den jag varit på i 7 år nu funkar på det sättet.
En gång fick jag kvalificerad övertid, men då hade jag dubbla uppdrag en tid, jobbade typ från 07-21 under 2 månader, dock inte varje dag, var helt slut i skallen efter detta. Hade inga barn då, så det funkade under en kort tid.
Jobba kvällar och nätter samt helger. Jobbar du utöver 100% så är det ännu bättre + 12% semester ersättning då bör man komma upp till 35-45k i bruttolön
Det har varit samma för mig. Både som anställd och konsult inom tillverkningsindustrin har arbetsgivaren reglerat i avtal att jag inte haft rätt att jobba någon annanstans utan deras godkännande (vilket alltid varit nej de gånger jag frågat). Inte synd om mig för det är bra förutsättningar inom industrin.
Jag är rätt tacksam för all vårdpersonal som jobbar extra (och då får bra betalt) för annars hade nog inte vården fungerat.
Tillfällig lösning för på sikt måste nog fler in i vårdyrkena och då krävs nog bättre förutsättningar / grundlön på en hel del håll. Det är ju inte upprätthållbart att vårdpersonal inte får ordentligt med vila för då håller man nog inte en hel karriär.
Tror också att det är viktigt att hålla isär sjuksköterskor&undersköterskor. Jag tjänade 35000/månad som undersköterska. Grundlön på 28000/månad. Vad sjuksköterskor har vet jag inte, men bör vara högre
Förutom att det troligen står i ditt kontrakt mot arbetsgivaren att du inte får, finns det väl inget som hindrar dig att konsulta, eller bygga en produkt du kan dra in pengar på, via egen firma på fritiden? Kör du eget får du ju behålla mer pengar, motsvarande deras ob.
Att deras arbetstidsregler går enkelt att runda med olika arbetsgivare betyder förmodligen inte att avsikten med deras kontrakt var att anställda skulle komma till jobbet med potentiellt livsfarlig sömnbrist.
Känner några stycken vårdbiträden som enstaka månader fått ut 30.000kr efter skatt, men då med mycket övertid pga många sjukluckor. Kan man tänka sig att jobba obekväma arbetstider, och på kort varsel jobba över många timmar vilket det lätt kan bli om kollegan som ska byta av dig blir sjuk och du får hoppa in. Det finns sätt att komma runt den låga lönen som undersköterska också, men nog inget man har möjlighet till som ensamstående morsa till tre barn och har en mer uppstyrd vardag tyvärr.
Under ett sommarjobb som jag hade så var det en i personalen som jobbade 420 timmar under en månad om jag minns rätt, då hade han 3 jobb och då ingick betalda nätter ( man fick sova om ingenting hände).
Man kan tjäna bra inom vården om man är villig att jobba. Hade 2018 en grundlön på 23 200kr före skatt men under hela året så snittade jag ändå nästan
48 000kr före skatt varje månad.
Jobbade då på LSSboende där vi hade sovande jour och hade pass på upp till 28h, passen var lätta (gör lite mat, stöda & tvätta dvs sånt man gör hemma, tog ingen energi alls. När jag var klar med jobbet så gick jag till nästa arbete.
Offrade mina lediga dagar för att jobba på extrajobb, offrade även min semester och hade 3 jobb under denna månad (mitt ordinarie samt 2 extrajobb).
Att plocka in 40k efter skatt enbart i hemtjänsten är närapå en omöjlighet om han inte fått någon bonus eller om de inte tvingar han till att ta mängder med extrapass vilket troligen skulle bryta mot reglerna.
Hade iofs 42 efter skatt i hemtjänsten i slutet av augusti månad men då fick jag en bonus på 15k före skatt för att jag flyttade min semester.
Denna månad plockar jag dock in lite mer än 100 000kr före skatt. Omöjligt? Inte då, sa upp mig från mitt gamla jobb för några månader sen där jag även hade 40 betalda semesterdagar kvar att ta ut samt 29 komptimmar.
Får även heltidslön från mitt ordinarie jobb 29 500kr före skatt och runt 4-6000kr i ob och ytterligare 4-5000kr från mitt extrajobb.
Ps tycker man att man tjänar för dåligt i vården så byt kommun och förhandla upp din lön. De skriker efter folk i många kommuner för annars kan man sitta där och gnälla och nöja sig med de ynka hundralappar man får i löneökning varje år.