Vad är en bra inkomst?

Hej! Jag och min sambo blev inspirerade av det senaste poddavsnittet #243 och tyckte det var dags för vårt första inlägg här. Vi har länge diskuterat frågan “vad är en bra lön”? Antagligen en fråga som är lika lätt att besvara som “hur långt är ett snöre”? Det ända vi har konstaterat är att det är en relativ fråga med ett svar som varierar beroende på vem en jämför sig med.

Jag är 26 år, har varit färdig sjuksköterska i ett år och har en månadslön på 30000:-. Min sambo är 30 år, har varit färdig personalvetare i 1,5 år och har en lön på 31500:-. Vi kan tillsammans spara 20-25k i månaden då vi har relativt låga utgifter.

Vi är fullt medvetna om att svaret på vad en “bra lön” är beroende av många faktorer. Exempelvis vilken branch en jobbar inom, hur länge en jobbat och hur gammal en är. En vän till mig som också är sjuksköterska sa tidigare i veckan “du bör nog vara tyst om din lön för du har högst av alla på sjukhuset med lika lång erfarenhet” som svar när jag sa att jag inte var nöjd med den… Allt är som sagt beroende av vad en jämför sig med. Jag å andra sidan tänker på att över 46k är det värt att löneväxla och att jag därmed vill ligga där i lön. Vilket kanske inte är rimligt med ett års erfarenhet som sjuksköterska, haha…

Vad säger ni kloka människor? Hur resonerar ni? Vad är en bra lön?

Hej Tjorven, välkommen till forumet!

Är ”bra lön” samma sak som ”högavlönad”?

Isf är denna tråd läsvärd :slight_smile: Var anser du att gränsen för "högavlönad" går?

Tack så mycket, det var en användbar tråd! :ok_hand:

Om frågan är ”objektivt” ställd från ett samhällsperspektiv så är väl allt över 32,4K bra då det är över medianen: Lönespridning efter sektor och kön 2021

Eller möjligtvis allt över 51,2K då det är inom den 90:e percentilen.

Ställs frågan utifrån sin egna lön blir det ju mer relevant om man jämför med samma ålder, yrke, utbildningsnivå etc. Det kan man likaså hitta hos SCB. Där finner man att en sjuksköterska mellan 25-34 tjänar 35,4K i snitt: Lönestatistik – Hur mycket tjänar...?

Det filosofiska svaret på vad en bra lön är lämnar jag därhän :slight_smile:

2 gillningar

Som sjuksköterska hittar du bra lön utanför det offentliga. Bemanningssyrra eller liknande.

En vän som är 50+ och distriktssköterska tjänar ca 44’/mån anställd inom kommunala med förhållandevis bra arbetstider och arbetsmiljö. Det senare är ofta inte helt lätt att hitta. Annars ger kvällar/helger både OB-tillägg och magsår. En annan bekant är MAS och har ungefär samma lön.

Detta är allt utanför Sthlm. Ingen aning om hufvudstadspremien.

Jag tyckte att jag hade “bra” lön sedan läste jag tråden “Vad har du i lön?” och sedan dess är jag låginkomsttagare!

8 gillningar

när det gäller sjukvård är det i många fall högre lön i mindre orter då man vill attrahera / behålla arbetskraft där. Åtminstone för läkare och tandläkare.

Mitt MAS-exempel var från bygden som Gud glömde. Min bekant är dock rotad där och det är som det är. Bland de med bäst betalt i byn så definitivt en bra lön!

Som ung finns det pengar att tjäna innan (om?) det ska sättas bo där det kostar. Annars går det att flytta till en låg lokalt sett bra lön.

(Jag vet inte hur långt snöret är men Sverige är knappt 160 mil långt :slight_smile: )