Vad är en dålig lön i sverige

Hejsan,
Har läst några inlägg om vad ni har för löner här på forumet. Det är ju skyhöga löner där snittet ligger 45000 plus. Medellönen i Sverige ligger på 36100kr. Så jag undrar vad är en dålig lön i Sverige idag? Vad är en godtagbar lön i Sverige idag? Samt vad bör man tjäna när man är t.ex 20, 30, 40 osv.

T.ex så är 35000kr i månaden jätte bra när man är under 30 år men är man 50 år så är det kanske inte lika bra. Någon som har en lista på genomsnittslönen baserat på olika åldersgrupper?

Jag har timlön själv och tjänar 158kr i timmen vilket motsvarar cirka 26000 om jag jobbar 167 timmar i månaden. Jag är 21 år och började jobba efter gymnasiet.

Tänker att det beror på om du har en högskoleutbildning eller inte. Fackförbund brukar prata om en ingångslön på 32 500 kronor för akademiker. Så under det med en högskoleutbildning är lågt. Sedan ska den lönen höjas löpande. Så om du är äldre bör lönen vara högre.

Låg ekonomisk standard anses vara 60 procent av medianlönen i Sverige (32.400 kr år 2020, alltså 19.440 kr för det året).

3 gillningar

Apropå arbetade timmar i månaden finns den här tråden som jag startade ifall det ämnet är intressant.

1 gillning

Hej Emil och välkommen!

Du får ta hänsyn till ålder och utbildning på de som postar, liksom vilka det är som är intresserade nog av ekonomi för att hänga på en blogg om investerande.

Själv är jag 45+ med 7 års universitetsstudier i ryggen och har medvetet valt ett yrke med god löneutveckling. I din ålder tjänade jag däremot motsvarande ungefär 21000 i månaden och var först i 30-årsåldern jag tjänade mer än du gör nu. Inflationsjusterat förstås.

Vad är en dålig lön? Det ör lite som hur långt är ett snöre? Det beror på din ålder, erfarenhet, bransch, utbildning etc. Om man väljer att jobba som vårdbiträde inom hemtjänsten väljer man t.ex. ett av Sveriges sämst betalda arbeten (har jag för mig i alla fall) och då skulle 26000 vara en rasande bra lön. Om du däremot är utbildad civilingenjör med 5 års erfarenhet så är det ingen vidare lön.

1 gillning

Det kanske facken brukar. Men det är rätt stor spännvidd i begreppet ”akademiker” och stora skillnader mellan ”högskoleutbildning” och ”högskoleutbildning”. Som exempel skulle jag tro att både civilingenjörer i teknisk fysik, tandläkare, bibliotekarier och även lite löst lästa kurser i genusvetenskap eller filmvetenskap skulle gå att klämma in i begreppet. Vissa blir erbjudna dussintals jobb med ”hög” lön innan examen, andra får aldrig en lön som når upp till svensk medel.

Vidare har ålder ungefär ingenting med lönesättning att göra. Däremot kan erfarenhet och kompetens vara avgörande för vilken tjänst, och därmed vilken lön, du kan få.

1 gillning

Viktigt att skilja på medellön och medianlön. Medel kan dras upp väldigt mycket av en extremt rik person (som lätt kan tjäna mer än flera hundra tusen fattiga), så då är det bättre att jämföra med medianen (personen som är i mitten).

4 gillningar

Det finns visst ett samband då de äldre har haft mer tid att få mer erfarenhet och samla mer kompetens. Det visar ju dessutom all statistik på.

Välkommen hit!

Jag tycker att så länge utbildning och tid i yrket matchar någorlunda hur den branschen ser ut samt att lagkraven kring minimilönen följs så finns det inga dåliga löner. Flippa burgare på Donken är absolut ett vettigt jobb, fast i första hand för den utan yrkesutbildning t ex.

Men mäter man sig mot de med likvärdig utbildning och lika många år i yrket och ligger långt efter, då kan man börja tala om oskälig kanske, men fortfarande inte nödvändigtvis dålig. Även exempelvis geografi kan spela in. I vissa yrken tjänar man mer i storstäder och i andra mindre, drivet av kompetens och tillgång på arbetskraft etc.

Så, det är lite för komplext att svara på kort tycker jag.

Självklart är det olika för olika yrken. Men det var ett referensvärde.

När det gällde lönen så tänkte jag på den årliga lönerevisionen. Alla bör få en årlig löneökning motsvarande inflationen. Och om du gör karriär eller byter arbetsgivare så kan du även höja lönen realt. Om du inte är helt fel på bollen bör du kunna göra en sådan resa i ditt arbetsliv.

Finns t.ex. här Genomsnittlig månadslön, efter ålder och kön, statlig sektor.

Så 25 000 kr verkar medellönen vara mellan 18 och 24 års ålder.

Absolut. Jag skrev inget annat. De flesta förstår att äldre människor har haft mer tid. :nerd_face:

Du tjännar mer än typ 82% i din årskull om man kollar på år 2020, se grafer nedan. Men det blir lite orättvis bild i din ålder då många studerar.

Vill du leka själv finns excel med all data nedan,
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/inkomster-och-inkomstfordelning/inkomster-och-skatter/pong/tabell-och-diagram/inkomster--individer-riket/sammanraknad-forvarvsinkomst-2020--inkomstklasser/

”Existensminimum” (förbehållsbeloppet) för en ensamstående vuxen är boendekostnaden + 5157 kr (2022).