Det sjukaste med det här inlägget är att ett lagerjobb skulle betala 30 000 kr till en 23-åring…kan det verkligen stämma?
Varför skulle det inte stämma?
Rätt stort ansvar man har som lagerarbetare med tanke på att de är nyckelpersoner för att hela verksamheten ska fungera.
Har kompisar som jobbar på lager, vissa sköter robotar och andra kör truck. Inte alla som pallar det, med tanke på vad som kan gå fel om man slarvar. ![]()
Tro mig, ingen längtar så mycket till den dagen då företag börjar betala arbetare efter hur viktiga de är för verksamheten så mycket som jag, men det är ju knappast verkligheten, eller hur?
Anledningen till att jag reagerade är då lagerarbete inte brukar kräva varken erfarenhet eller utbildning, med det sistnämnda som överdrivet kritiskt för lönen idag ![]()
Så lagerarbetare kör truck och eller hanterar robotsystem utan utbildning?
Låter rätt orimligt.
Men TS kan troligen ge besked.
Edit
Hittade statistik, lönen verkar fullt rimlig.
Genuin fråga, vad menar du med att utbildning skulle vara “överdrivet kritiskt för lönen”? Premieras inte utbildning ovanligt dåligt i Sverige?
Nu svarar jag både dig och @Melwa då jag börjar förstå att jag kanske är på fel arbetsplats.
Där jag arbetar ses de med högskoleutbildning i princip som jesus själv, och de utan är inte piss värda. Jag tror jag jobbar på ett för stort företag eller i fel bransch ![]()
Lugn nu
En lagerarbetare är väl nära nog motsatsen till en nyckelperson. De är lätt utbytbara, särskilt nu när vi har typ 8 % arbetslöshet. Lagerarbete ingår också bland de jobb som i politiken kallas “enkla jobb”, dvs jobb som inte kräver eftergymnasial utbildning.
Håller inte med, testa att plocka bort sveriges lagerarbetare och se hur länge det dröjer innan kaos.
Men det är OT och det är redan klarlagt att lönen är fullt rimlig.
Så åter till ämnet.
Om medianlönen närmar sig 40k låter det väl helt rimligt.
Så kan man ju säga om varenda yrkesgrupp. Det går inte att plocka bort någon yrkesgrupp, om det gick skulle de inte finnas. Bara för att man inte kategoriskt kan plocka bort varenda lagerarbetare i hela landet över en natt betyder inte det att en lagerarbetare är en “nyckelperson”. En nyckelperson är någon som är svår att ersätta, normalt en CXO eller någon med unik kompetens. En lagerarbetare är ju precis tvärtom.
Vad har detta med trådens ämne att göra? ![]()
Inte mycket ![]()
![]()
Ett lagerarbete kan innebära OB och skiftstillägg vilket kan höja lönen en del.
Du har en bra start i livet med det du har. Mitt tips är att satsa på att få en fast anställning, lägg varjefall 200 av de 300 tusen på exempelvis ett räntekonto men insättningsgaranti så länge. Ganska snart efter att du har fått fast anställning fundera på om du kan vidareutbilda dig. Beroende på ditt läshuvud/ din personlighet väl mellan teoretisk eller praktisk utbildning (galen möjlighet med gratis utbildning i Sverige, nyttja om du kan för det är en möjlighet dom väldigt få människor har). Innan du tar tjänstledigt köp en lägenhet om du ska studera i samma ort och du kan tänka dig att bo kvar även efter studierna (gärna en liten tvåa med låg hyra). Har ca 50 tkr på ett reservkonto och sätt 50 tkr på ett fondkonto.
Du kommer ha grymma möjigheter till ett riktigt bra liv efter detta. Med en liten 2:a finns möjlighet att bli sambo utan att behöva sälja. Den dagen ni eventuellt får barn så behöver ni i te sälja/flytta första åren heller om det råkan vara tuffa tider eller liknande just då.
En tredagars truckutbildning räknas kanske inte riktigt som utbildning.
Jobba kväll / natt så är 30.000 inga problem. Kommer man in i industrin på lite mer tekniska jobb, till exempel maskinoperatör eller dylikt samt jobbar skift, enkelt över 40k som ung.
Jag kan inget om lagerarbete jag har dock stor erfarenhet inom andra jobb som ej kräver utbildning typ snickare samt transportfirma med vanlig b-körkort.
Bra att man har utbildning som snickare men där jag arbeta var det inget krav. Annars enbart gymnasieutbildning inom.bygg.
På båda platserna tjänade jag riktigt bra med tanke på utbildningsnivå men är ej lönen som.enbart är viktig för mig.
Arbetet som snickare tog som fan på kroppen och inte på ett natuligt sätt märkte även att många äldre hade krämpor där jömfört med mina kollegor jag har idag på kontorsjobb.
Inom budbil var det en riktigt hög omsättning på personal riktigt bra betalt där på företaget jag var på med tanke att enbart b-körkort krävdes men stressigt och tungt arbete!
Idag sitter jag på ett arbete som kräver studier och kollar man lönen så tjönar jag ej så mycket mer ön varken medianen för snickare eller budbilsförare per timme men jag har ett arbete som är mer flexibelt samt skonsammare mot kroppen och som jag tycker är rätt kul.
Nu var snickare ett rätt roligt arbete också när man fick se alutprodukten av sitt arbete fysiskt. Som budbilsförare tyckte jag arbetet var lite mer själadödande
Ja, många ”industrijobb” har ganska bra löner för yngre särskilt när man även räknar med OB, skift-gång, övertid osv.
Så 30000kr före skatt för lagerarbetare låter inte konstigt i mina öron.
Kollar vi på månadslön för anställda inom Handels med 3 års branschvana så blir den till våren 2026-04-01 =29156kr/mån (idag 28344kr/mån. Ingångslön idag för 18-åring utan erfarenhet är 25814kr/mån) MEN problemet är där att i princip INGEN vanlig butikspersonal får heltidstjänster. De brukar ligga mellan 50-75%.
Många industrijobb har skaplig ingångslön på +30ksek/månad men kass löneutveckling därefter. I princip enligt kollektivavtal och inget mer.
Möjligen kan man få några tillägg för att man har något extra ansvarsområde som övriga inte har, oberoende av hur gammal man är.
Jag tycker egentligen inte att äldre ska få mer betalt bara för att de är äldre.
Det är inga konstigheter att ungdomar tjänar typ lika mycket som äldre om det är jobb där de kan tillgodogöra sig kunskapen de behöver snabbt.