"Hur jag förlorade miljoner och vad jag gör nu"

Hej

, jag är en 23-åring som hade runt 1,2 miljoner på mitt konto. Jag fick det genom att börja arbeta när jag var 15 år. Jag har jobbat på släktens restauranger, sålt saker på Marketplace och köpt guld/Crypto med all lön jag fick – 24 karat, 100 g bullioner. När guldet steg i värde för några år sedan sålde jag allt.

Men där slutade min smarthet och dumheten började. Jag gjorde många dåliga investeringar och litade på många människor med idéer. Jag hade en vän som skulle starta företag med mig, och han brände runt 600 000 kronor på dumma planer och kostnader. Dessutom reste jag mycket och spenderade på annat. Jag skyller inte på min vän, för jag tycker att felet låg hos mig själv som lät mig luras in i dumheter genom min egen inkompetens.

Jag hade runt 600 000 kvar på Avanza, men genom en annan vän brände jag runt 300 000 kronor på dåliga idéer och stress. Så nu har jag runt 300 000 kvar. Jag har ingen utbildning utöver gymnasiet och vet inte vad jag ska göra, jobba med eller plugga.

Jag känner mig rätt vilse. Att ha haft så mycket pengar och inkomster en gång gör att det känns konstigt att jobba på lager för 30 000 kronor i månaden – det känns som att jag kan göra mer än så. Jag läste en gång att om man smakat på den fördjudna frukten vill man inte ha det normala längre.

Om ni har tips på vad som finns att göra eller vad jag borde göra med de resterande pengarna, skriv gärna.

5 gillningar

Fan vad surt! Förhoppningsvis har du fått massor av erfarenhet fast det var dyrt. Men du verkar ju ha driv. Hur många 23-åringar har jobbat ihop över en miljon på egen hand. Du kommer säkert lyckas igen!

Använd pengarna till ett lastbilskörkort! Jobbar som anställd ett tag och får lite erfarenhet och kanske lite kontakter. Sedan köper du egen bil och med tiden flera plus anställda. Bara en idé som jag själv har provat.

8 gillningar
2 gillningar

Låt oss använda detta forum för att lyfta upp dig.

När man är ung ska man samla på sig erfarenheter. Genom det du berättar har du fått erfarenheter som de flesta 23 åringar inte är i närheten av. Du kommer ha glädje av dessa i framtiden även om det va dyrköpt.

Du har fortfarande 300 tkr. När jag var i din ålder hade jag 30 tkr. Få i din ålder har den summan.

Att ta ett jobb, även om det är lager behöver inte betyda att det är där du slutar. Börja med något för att samla nya erfarenheter och hitta nya vägar. Tänk inte för mycket utan börja bara någonstans eller inom någon bransch.

Förstår att en längre summa som trillar in varje månad upplevs mindre spännande men den resa du hade börjat är kanske inte heller hållbar på sikt. Lite samma som för många yrkeskriminella. Livet är spännande ett tag med sedan äter stressen upp dom.

Ta nu ett steg åt något håll och se vart du tar vägen

12 gillningar

Tråkig historia! Men som de andra skrivit sitter du på erfarenheter som de flesta inte har.

Du är ung och har alla möjligheter som finns framför dig. Kör nu ditt race och strunta i vad andra gör och vad dom har i lön. Klart att det är skoj att tjäna mycket pengar men det viktigaste är att du har lägre utgifter än inkomster. Mellanskillnaden kan du spara och bygga upp en förmögenhet. Spara alltid något av lönen.

På mitt första jobb efter studenten hade jag 88kr/tim. Andra jobbet 92kr/tim. Tredje jobbet 110kr (19300kr månadslön). På den tiden tyckte de äldre på jobbet att det var riktigt bra att tjäna över 400.000kr/år. På mitt första år där 2005 tjänade jag 390.000kr som 22åring. 2022 jobbade jag mycket övertid och drog in 828.000kr. I år har det varit lugnt och jag når precis över 700.000kr. Månadslönen är lååångt under medel här på forumet men på helåret ganska okej. Blir du sedan sambo kan den totala inkomsten bli riktigt bra. Det ger stort utrymme till sparande. 23år idag och du kan vara mångmiljonär och arbetsfri när du är 40år.

3 gillningar

Ouch!

Man skaffar sig lärdomar i livet. Bra att du fått några tidigt även om det är jobbigt nu.

Framåt så kan du fundera på hur stor risk du vill ta med ditt sparande. Försök hålla en står del av sparandet relativt säkert. Känner du att du vill ta hög risk för att tjäna nya pengar snabbt så gör det med en liten del av totalkapitalet. Går det bra så blir det många kulor in. Går det mindre bra så är det ingen katastrof.

Lycka till!

3 gillningar

Det första du måste göra är att försöka ändra din syn på pengar. 1,2 miljoner är egentligen inte rikemans pengar idag. Har själv 1,3 och jag känner mig inte rik. För jag är livstid sjuk med bara garanti pension i framtiden. Jag har fortfarande för lite pengar för en dräglig pension. Så 1,2 är egentligen inget speciellt. Så vanligt lager jobb borde inte känns konstigt.

Som tur är så är du fortfarande ung. Du kan fortfarande förvandla de 300 tusen till fire vid 50 om du är mer försiktig. Ha minst 50% I en basfond som global och kolla noga upp fonder som har högre risk om du skulle investera i det. Och lita aldrig blint på råd från främlingar på internet. Ta dom som tips och studerar dom noga själv. Om fire inte är prio så är det bättre med allt i 1-3 bas fonder

3 gillningar

Du har köpt en dyr läxa. Framtiden får utvisa om du lär dig av den.

Ja, det suger. Men rent krasst är du i en bättre sits än många andra. Be strong, carry on.

3 gillningar

Föreställ dig själv, 29 år, i typ en entreprenörspodd, dit du är inbjuden för att berätta om din fantastiska resa, hur du sumpade 1 mille men kom igen med besked och hur du lärde dig att inte ge upp i motgångar. Det du skrev ovan är din häftiga “origin story”.

5 gillningar

Låter som jag då jag var ung.. köpt en lägenhet som 18åring och ett hus som 23år, resultera i 25 000€ förlust.. men men nu har jag lyckats skrapa ihop 65 000€ som 29åring och har det investerat i följande: Nordnet global index | Storebrand all countries | EUNL, se det som en erfarenhet många i 23års ålder vet inte ens vad en aktie är så du har nog ett rejält försprång :joy:

Du har också råkat hitta en av de mer seriösa forumen om ekonomi i Sverige, enkelt och bra.. garanterad rikedom dock är indexfonder väldigt mentalt tungt om man är intresserad av investeringar, som att se en målad vägg torka :joy:

2 gillningar

Du är fortfarande en “ungtupp” tänk såhär pengarna du förlorat på dessa “äventyr” kan du se som en dyr men bra läxa som ingen skola kan lära ut utan måste för vissa läras ut den hårda vägen.

Det positiva är att du ej gjorde dessa misstag ett par år innan pension utan i så pass ung ålder att nu har du hela livet att arbeta/tjäna pengar med denna kunskap om.vilka fällor man kan gå i.

Du kommer göra fler misstag i livet troligtvis det viktiga är om man lär sig av dom.eller inte.

5 gillningar

Vilken resa, har inget tips men du har ju dragit in pengar förut och då kan du göra det igen.

Glöm inte att leva också.

3 gillningar

Tack för att du delar med dig av din historia.

Det jag tänker är att när man är ung så har man inte så mycket tålamod. Man vill att allt ska gå snabbt för man har en annan syn på tid än när man blivit äldre. Om man dessutom har haft mycket pengar och blivit av med dem på kort tid så är det lätt att tänka att man ska “vinna tillbaka” dem på kort tid också.

Släpp den tanken. Nu är det dags att skifta växel från snabba beslut och snabba riskfyllda investeringar till det långsamma, stadiga och förutsägbara. Ta det lugnt, knega på och njut av att vara ung. Det låter som att du har goda förutsättningar och du behöver inte “lista ut” livet idag. Du har gott om tid på dig för det senare.

3 gillningar

Förlorade oxå ca 1mkr fast, i IT-boomen. Strax efter millenie-skiftet. Min lärdom, sprid riskerna på investeringarna

3 gillningar

Jag vill påstå att peppen och tipsen du har fått är rediga och bra.

Med det sagt så känns det som att insikten jag hoppats på när jag började läsa ditt inlägg inte riktigt infann sig.

De sista meningarna ger mig snarare känslan av att du fortfarande jagar snabba pengar och inte är riktigt redo att ta till dig av den långsiktigt vinnande strategi som många här inne förordar.

Jag kan ha fel naturligtvis… Jag har själv spelat bort pengar på dåliga investeringar och för många är det den vägen man måste gå, att lära av sina egna misstag innan man är redo att ta till sig av andras erfarenhet

3 gillningar

Äsch, det är sådant som händer och se det som en kunskapsinvestering i livspusslet. Pengar kommer och går -drivet består.

Fokusera på att maximera din inkomst istället. Som någon skrev -hitta en nisch/fortbildning som du efter att du skaffat lite erfarenhet kan skala upp om du är driven och som du tror verkar kul. T ex lastbil som föreslogs eller industri-automation (t ex PLC-programmering), VVS m m. Korta utbildningar som fort ger jobb och där tröskeln att starta eget inte är jättestor. Undvik hårt konkurrensutsatta branscher så som restaurang, allmän konsult, eller taxi om du inte vill jobba ihjäl dig. Tung industri är bra och betalar bra för relativt enkla underhållsinsatser -i synnerhet där det krävs lite spetskompetens så som för programmering av styrsystem och automation. Lycka till -det här fixar du!

1 gillning

Två saker:

Tålamod

Långsiktigt sparande

Det tror jag på, för dig, under tiden som du lever livet och tar reda på vad du har framför dig.

Stort plus att du hittat RT och ens är medveten. Så bromsa upp, då kommer du nå långt förbi det du redan erfarat och förlorat :folded_hands:t4:

2 gillningar

Det är lugnt. Du är 23, har mer pengar och erfarenhet än de flesta. Även betydligt äldre.

1 gillning

Du började tjäna pengar tidigare än de flesta och hann även bränna en stor del av dem. Men att ha 300k och inga skulder vid 23 års ålder är ändå ett bra utgångsläge. Du är fortfarande ung och har dessutom har du säkert lärt dig ett och annat på köpet. Som nästa steg skulle jag kika på att skaffa en bra utbildning. I Sverige har vi lyxen att ha fri högskoleutbildning och på tre år skulle du kunna ha en bachelor eller kandidat som ger dig en bra utgångspunkt för en bra karriär med stabil inkomst.

1 gillning

13 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Lagerarbete ger 30.000 kr till en 23-åring