Kanske behöver jag lite pep, allra helst lite kloka råd ifrån någon med lite visdom. Och ni här på forumet verkar så smarta.
Jag befinner mig i plugget, kommer ta upp till en master och sedan låg lön ett bra tag. För att sedan nå ett lönetak på absolut max 50 000.
Jag vill inte vara otacksam för branschen jag är skapad för. Det är mitt absoluta drömyrke. Alltid varit. Och egentligen är den lönen extremt bra utifrån ja, min uppväxt etc. Men, jag vill verkligen göra en klassresa. Och jag vill ha det bra ställt för mig och mina framtida barn. Tanken på fint hus, sommarstuga och sparande är betydelsefullt.
Jag är ung(23) men har varit med om mycket. Jag vet att livet inte alltid är positivt och att man alltid ska vara tacksam. Men det utesluter ju inte att jag vill skapa en lyxig framtid. Från att känna ångest över pengar och missa möjligheter för att pengar inte fanns. Vill jag kunna skicka mina barn på språkresa. Jag vill inte heller behöva tänka på att min partner ska bära ansvar och ha en super duper lön etc. Jag vill vara självständig.
Min fråga blir därför vilka strategier eller vad för tänk som gynnar mig.
Jag sparar i olika fonder. Visa utvalda pga Swedbank utbud. Dock så osmart på ett fondkonto med likvid, kan inte köpa ut allt pga csn krav. Så omfördelade fonderna till billigare.
På Avanza finns de klassiska Splitan, Swedbank Robour teknik, Avanza Zero och annat. Startade en KF och köppte utländska fonder, vissa gick back upp emot 25procent.
Fokuserade mest nu i början med att få ut mitt sparkapital i aktier. Vilket var lyckat, jag tycker det är roligt med aktier, företagsanalyser etc. Avkastningen har varit god, sen ska jag inte vara naiv. Sen att mitt fondspar inte varit regelbundet, i takt med en fruktansvärd utveckling är jag inte superpep på fonder. Tycker det finns mycket prat kring att Indexfondernas tid är förbi. Och rent krasst brukar ju alla lyckade metoder vara avslöjade när de slutar vara fruktbara.
Är det bästa att köra på Indexfonder? Ska klumpsummor ut eller lägga mer i månaden? I panik över csn lånets ränta och att jag inte gör något så band jag alla likvider i fasträntekonton på tre månader.
Förstår att marknaden går upp och ned, samt att jag är nybörjare. Man ska göra fel, man känner sig ibland osäker. Men tänker mer långsiktigt, hur ska jag tjäna pengar när jag inte får till en ingengörslön. Borde jag kanske spara lite csn ifall jag vill omskola mig? Borde jag läsa lite ekonomikurser för att kunna skapa side hustle? Jag är ung och vill göra lite smarta val.
Har runt 350 000 i investeringar, 150 000 i studielån och 250 000 kvar att placera.
Jag fick ett arv(50 000) av äldre släktning, resten är mina.
Syskonet i himmelen e nog nöjd oavsätt. och mitt liv är generellt bra. Men fan jag vill få till dendär framtida lyckan av att ha gjort det för vår skull.