Acceptera att drömyrket inte är ekonomiskt

Du är också ung, så gör inte samma misstag som mig och köp bostäder, hus, skaffa hund osv osv.. man ska tänka igenom det rätt noga för det man gör är att låsa fast sig själv i saker som kräver konstant underhåll.. Jag låter kanske rätt pesimistisk men det är inte rätt val för alla, bara för att strömmen verkar dra åt höger idag så är man inte en sämre människa för att man beslutar sig att gå vänster.

EDIT: En annan sak, lyssna på andra men gör inte beslut enligt vad andra säger, använd hjärnan :stuck_out_tongue: cheers!

1 gillning

Kan du jobba övertid i ditt drömyrke? Eller är det låst till 40t, 8-17?
När man är ung kan övertid verkligen ge hävstång på lång tid. Utan familj osv. finns alla möjligheter till extra pass osv, eventuellt helgarbete ge OB och pengar rakt in i pengamaskinen och på lång sikt få fin, fin avkastning.

1 gillning

Eftersom du inte säger något om vad det är för jobb så kan jag ha helt fel men efter att ha testat väldigt många olika jobb så har jag i alla fall insett att det man först tror ett jobb handlar om är inte nödvändigtvis sant. Ett jobb som på pappret låter tråkigt kan vara extremt intressant, och självklart åt andra hållet också.

Du verkar ändå vara en person som tycker lönen är viktig och då är det nog värt att fundera en eller två gånger om du kommer klara av att jobba för en lön du inte är riktigt nöjd med.

Livet är långt. Jobba för det du vill ha i livet. Men livet förändras. Du förändras. Så planera bara några år i taget och låt dig förändras. Låt dig byta drömma och mål när livet går. Lås inte fast din identitet. Du är inte “skapad för en bransch”.

Vill du ha möjlighet till högre lön byt. Är jobbet din dröm. Testa och se vad som händer. Finns troligen möjligheter till högre lön som du inte ser eller har kunskap om nu. Eller så tycker du att lönen räcker för den livsstil du vill ha. Vem vet. Man lever på och ser vad som händer.

1 gillning

Riktmärket för var man ”have made it” tenderar att hålla sig kvar på horisonten. Efter en miljon vill man spara till 10, etc etc. Jakten kan lätt bli ändlös och det enda i stora drag som är särskilt dyrt i förhållande till årslöner är någonstans att bo. Kåken och stugan blir ju det dyra du verkar söka.

@FatFIRE2035 Alltså, det går ju att ekonomiskt göra en sorts klassresa. Utifrån 1-6 modellen kan man ju onekligen 10xa sin förmögenhet och där uppnå en ny nivå. Däremot finns det dessvärre, lite som @Gabriel säger, en kulturell koppling till samhällsklass. Jag skulle tex aldrig bli överklass oavsett om jag blev miljardär imorgon. Detta är på många sätt oviktigt. RT är ju ett forum där anteckningar jämförs klassagnostiskt för att hjälpa alla på sin resa. Pengar kommer nog dock tyvärr inte räcka i frågan om social klass. Det systemet är ”gatekept” ganska brutalt desto närmre toppen av klasspyramiden. Föraktligt omodernt, men onekligen består tendenserna.
Det går ju att definitionsmässigt bli medelklass genom att jobba sig upp, men där tar det mer eller mindre stopp och även där sker gatekeeping ofta omedvetet.

Jag antar dock att ts vill nå nya ekonomiska höjder med ”klassresa”. Att mingla med akademiska eliten eller folk med tjusiga efternamn är ju i min mening ganska ointressant.

1 gillning

Du har fått en del kloka råd redan men vill själv ge ett annat perspektiv. Jag är själv uppväxt i en flyktingfamilj som inte hade det ekonomiskt hyfsat förrän ha varit i Sverige i 9 år (jag var 7 år då). Mina föräldrar slet för att jag skulle få ha det lika bra som alla andra. Jag ser många som jag delar bakgrund och generation med (30-45 år) som är övre medelklass idag kompenserar otroligt mycket för det som de anser sig ha saknat som barn. De kör en nice bil, barnen har märkeskläder och bor i en fin villa. Men de är ofta högt belånade och slavar till sin livsstil.

Eftersom du redan verkar vettigare än 95% av 23 åringar därute så har jag inte finansiella tips, utan mer att utmana tankesättet att dina barn ska få allt du inte fick. Jag menar inte att de inte kan få ha en bättre standard men att ha en sådan målbild kan snabbt leda till val som skapar en ekonomisk stress.

1 gillning