Nybliven höginkomsttagare med funderingar på framtiden

Lite kort om mig först. Jag är 35 år gammal, jag har noll investeringar eller sparande, jag har noll tillgångar, jag sitter på ungefär 100.000 i skulder.
Jag har också en inkomst på dryga 130.000kr i månaden, eller ~70.000 efter skatt.
Mina utgifter är relativt höga sett till hur jag levt tidigare med kombinerad kostnad boende/mat/pendling på ~20.000kr, med andra ord har jag i runda slängar 50.000kr per månad som jag kan kan fritt använda.
För att hantera mina skulder har jag accepterat en avbetalningsplan på 6 månader. Jag kommer troligtvis betala av hela beloppet inom nästkommande två/tre månader.

Den sits jag befinner mig i nu är väldigt annorlunda från var jag befann mig bara ett år sedan då mina inkomster var ca 18.000kr efter skatt. Utan något som helst svängrum för att ens klara mindre kriser i vardagen så var sparande och investeringar bara en främmande fantasivärld. Nu har jag siktet inställt på att lägga handpenning på ett hus innan 2024 är förbi vilket är min högsta prioritet men frågan är ju också om jag borde fundera på aktiesparande eller indexfonder.
En annan tanke som jag haft gällande husköp är att hyra ut boende till studenter/militär som det finns gott om i mitt område men det kan ju hända också att jag hamnar i ett förhållande och vill flytta ihop med någon.
Finns det några generella rekommendationer RT ger för de som är nyrika?

Mitt råd med tanke på hur turbulent du verkar ha haft det är att slappna av och ta det lugnt. Placera pengar på sparkonto ett tag och lär dig mer om investeringar och husköp. Gör upp en plan.

Stressa inte utan landa i situationen. Du verkar ”vara lite överallt” med din nya höga inkomst.

Måste dock fråga: hur i allsin dar ökade du inkomsten så extremt?

13 gillningar

2023 var ett ganska dramatiskt år på både gott och ont. Jag hade förut ett helt vanligt industrijobb men min expertis inom mitt område gjorde mig attraktiv för ett konkurrerande företag som behövde en produktionschef.
De hade å andra sidan inte en stabil affärsmodell och tvister mellan ägarna och ledningen som befann sig i olika ändar av landet ledde till slut att min enhet lades ner och jag sades upp.
Vid slutet på året fann jag anställning som fabrikschef hos en firma som är underleverantör åt biltillverkare. Detta är ett mycket stabilare företag med avsevärt större omsättning och också en arbetsmiljö där jag känner att jag har mycket bättre stöd från kollegor och ledning. I mitt senaste samtal med vår VD gjorde han klart att han förväntar sig att jag kommer vara mogen för en befordran inom två års tid.
Det vill säga, min sits nu verkar mycket stabil även om jag inte har så mycket att skryta om rent materiellt i dagsläget.

4 gillningar

Låter som du gjort en fin resa och möjligheter öppnar sig. Skulle endå råda dig till att ta det lugnt och landa ett tag, innan du beslutar dig för saker :slightly_smiling_face:

Forumet är en bra plats att lära sig, läsa, fråga och diskutera ekonomi, så häng här ett tag och var delaktig, så hittar du nog svaren i sinom tid.

3 gillningar

Framgår inte vad det är för typ av skulder du har. Är det CSN-lån eller liknande med låg ränta skulle jag sitta still i båten. Annars verkar det vettigt att betala av skulden på 2-3 månader som du är inne på och sedan följa @Vesuvios råd.

De skulder jag har nu har hamnat på inkasso. De skulder jag hade innan från att ha försökt starta eget var mycket större (250.000 ursprungligen) men jag lyckades betala av merparten innan hela havet stormade under hösten 2023 och jag inte hade pålitlig inkomstkälla. En av väldigt få ljusglimtar 2022 var att jag betalade det sista till CSN.

1 gillning

Jag har provat det här med att hyra ut rum. Att göra det via Airbnb ger mest pengar men kan emellanåt vara jobbigt. Att hyra ut mer varaktigt till någon ger sämre betalt men ger större möjlighet att hitta någon vettig person. Hur planlösningen i huset ser ut spelar stor roll för vad som fungerar. Öppen planlösning är inte bra.

Avsnitt 99 är bra att börja med för att få lite koll

I din sits skulle jag
1 betala skulder
2 bygga upp en lagom buffert
3 investera i billig indexfond eller fondrobot

Se på bostad som konsumtion snarare än investering, dvs bara köpa bostad som du vill bo i, och om du trivs med ditt boende kan du bo kvar.
Att hyra ut blir lite av ett extra jobb, något du inte riktigt behöver med din inkomst.
Låt pengarna jobba på börsen, och om du skaffar familj flytter etc senare så ta ut och köp när det behövs!

3 gillningar

Grattis till det nya jobbet! När jag läser ditt inlägg tänker jag att det kan vara idé att skynda långsamt. Landa på jobbet och säkerställ att du vill fortsätta där (innan du gör upp stora planer eller börjar verkställa dem).

Under tiden ser du till att:

1. Skaffa dig en buffert (ja jag tycker den bör sättas före avbetalning av skulderna om ingen av dem brinner på riktigt). Bufferten är till för att du ska slippa göra dåliga affärer och klara oförutsedda utgifter. Med den goda inkomsten är det snabbt gjort.

2. Betala av skulder, ta kontakt med inkassoföretagen och berätta vad du tänker göra. Går det att göra nåt åt räntan under tiden?

3. Börja på målsparande till huset.

Lycka till!

Spännande resa. Grattis!

Att plötsligt få mycket pengar över ger många möjligheter att fundera över.

Jag tycker också du ska ta det lite lugnt först och fundera över vilka alternativ du har och vad som är bra och dåligt med dem.

Tex. Köpa hus = större boende och mer att ta hand om. Bra om man behöver plats och gillar medföljande skötselaebeteeller renoveringar.

Hyra ut hus = Extra inkomst och mer att ta hand om. Bra om man gillar mer av medföljande skötsel och att ha hyresgäster omkring sig.

Indexfonder = Extra inkomst och mer svängig värdering. Bra om man gillar att bara stoppa in pengarna och är ok med att de flaksar en del upp och ner i värde.

Jag skulle nog ändå råda dig att redan direkt börja använda iallafall en del av pengarna till att bygga dig en pengamaskin. Bara för att ha kommit igång med det och se vad du tycker.

Och en del av pengarna till en medveten lifestyle creep. Det ska märkas i ens liv att man har det bra. Så bättre att göra förbättringarna genomtänkt än att låta dem hända.

Själv låter jag allt överskott gå till pengamaskinen och sen får den betala för min lifestyle creep. Då har jag det jag satt in kvar, men kan ändå få ut mer pengar att leva för.

Men det kan va väl extremt för många. Och då har jag redan krupit till en behaglig nivå innan.

Som nämnt ovan är min tanke att hyra ut till studenter/militär, två grupper som ofta har klara tidtabeller för hur länge de stannar på samma plats. Det blir mindre intäkter men mindre ofta som nya hyresgäster flyttar in.

Än så länge har jag fortfarande en bit kvar att gå innan jag själv är riktigt etablerad. Till att börja med behöver jag skaffa en dammsugare så jag slipper låna grannens. Med det sagt så är det otroligt skönt att kunna börja skissa på en plan för framtiden istället för att bara blint hoppas på att vintern är mild så elpriset inte mördar ens plånbok.

1 gillning

130k som fabrikschef? Kan ju inte vara Sverige vi pratar om va? För vet känner ett flertal både på Volvo och underleverantörer som arbetar som fabrikerchefer och avdelningschefer men är inte i närheten av den summan.

Nyrik är nog att ta i men du har i alla fall fått en unik chans att först kunna betala av dina skulder och därefter bygga upp en framgångsrik privatekonomi. Jag har en känsla av att du faktiskt kommer att lyckas, gör inte bort dig.

Trodde Volvo betalade bättre? Nissan, Hyundai/Kia och Ford är våra största kunder.

2 gillningar

Som många nämnt tror jag det är viktigt att ha lite is i magen och landa i situationen, och ge dig själv en klapp på axeln. Du har lyckats, se bara till att vara mån om den hand du blivit given/jobbat dig till och ta till vara på den så gott du kan.

Det mest onödiga du skulle kunna göra nu med din nya situation är att öka dina utkomster exponentiellt för att hamna i en sits där du mer eller mindre har lika mycket pengar kvar efter utgifter som du hade innan.

Då du nämnt att dina skulder ligger hos kronofogden hade jag prioriterat att nolla dem ASAP, även om det hade inneburit att dra in på levnadsstandarden i några månader.

Efter skulderna är nollade hade jag sagt: starta ett genuint sparande!!! Öronmärk pengar varje månad som du har kvar efter skatt och utgifter till sparande och ha som regel att du får f*n inte röra dem under en viss tid. Då du har en gedigen lön hade jag personligen gjort det till en regel/lag att jag varje månad ska minst spara 30kkr.

Vad du gör med resten är fritt, men jag skulle försöka spara så mycket jag bara kunde. Du kan bygga en riktigt bra portfolio med din lön och bli genuint rik.

Bra jobbat, och lycka till!

Det varierar såklart med bransch och komplexitet i uppdraget. Min arbetsgivare har produktion över hela världen inkl Sverige. Våra svenska ”fabrikschefer” är VD:ar för dotterbolag med tekniskt avancerad produktportfölj och produktion, de ansvarar för fullt P/L på mellan 1-4 miljarder SEK och 400-1500 FTEs. De tjänar ofta mer än dubbla den där summan.
Under dessa har vi normalt sett en ledningsgrupp med bl a produktionschef som troligen hamnar kring 100-150K/mån beroende på storlek på organisation.

Är man fabrikschef på ”Lasses näverkorgar i Haparanda” med tolv anställda så blire inga 130K/mån.

2 gillningar

Det är ju väldigt vanligt att ta på sig för mycket utgifter om man plötsligt tjänar mycket mer. Mitt råd är, om du får ut 70 000 efter skatt, lev som om du får ut 30 000. Inga löpande utgifter som överstiger 30 000, mat, Hus, nöjen (utom kanske en specifik resa osv). Allt detta under totalt 30 000. Om du lever så i ett år så har du en kontantinsats till ett hus / lägenhet, om du dessutom fortsätter så skulle du kunna köpa en lägenhet kontant på 6 år lite drygt vilket få skulle ha möjlighet att göra. Vi kanske inte tänker på det men med dagens räntor så är väl i slutändan drygt hälften av pengarna du betalar in ränta.

Det finns såklart många som kommer säga putta in pengarna i en indexfont, investera i något vettigt osv. Och ja, dom har rätt i sak att det förmodligen rent ekonomiskt kanske skulle generera mer. Men för mig personligen så skulle det vara mycket mer värt att på bara några år faktiskt kunna äga mitt boende och vara skuldfri. Slippa oroa sig över stigande räntor osv, dessutom att även om du skulle behöva ta ett sämre jobb i framtiden, att fortfarande kunna ha råd att bo kvar. Stort hus är för mig mindre värt än ekonomisk frihet. :blush: Lycka till!

Grattis till grymma förutsättningar.
Mina generella tips är att inte ta den höga inkomsten för givet.
Utgå från att du kan bli uppsagd, företaget förflyttas eller att du kan bli långtidssjuk.
Var noga med att det inte dras för lite skatt.
Skulle vara surt att ha en skatteskuld i nacken om något inte går så som du tänkt dig.
Annars, passa på att unna dig saker (men gör det ekonomiskt, kan ge minst samma glädje). Sedan skulle du kunna balansera mellan att betala av skulderna samt bygga en rejäl buffert och kanske investera en liten del (med betoning på liten).

Ha kul med pengarna (behöver inte vara lika med att slösa bort dem), men bli inte beroende av dem :slight_smile: