Hej allihopa!
Jag är en kille på 25 år som precis blivit befordrad på jobbet och gått från en lön på 40 000 kr i början på året till 56 000 kr + car allowance på 6 000 kr vilket blir 62 000 kr om jag inte tar tjänstebil (vilket jag inte vet om jag ska göra eller inte)
I och med detta lönelyft så går jag i en massa olika funderingar på hur jag bäst ska förvalta mina pengar och hur jag ska tänka. Jag hoppas att med er erfarenhet och kunskap att ni kan guida mig hur jag ska tänka. Nedan är min nuvarande situation med lån/skulder och fasta kostnader:
Köpte en lägenhet i år för 2 600 000 kr. Lån från banken på 2 210 000 kr med 4.69% i ränta (nuvarande allt 3 månader obundet). Betalar även 2% i amortering sant en Brf avgift på 3 282 kr. Tillkommer gör även el, hemförsäkring och bredband på ca 900 kr per månad totalt (värme, vatten, tv ingår i avgiften).
Ca Boendekostnad per månad: 8 637 + 3 684 + 3 282 + 900 = 16 503 kr
Äger även en bil som är fullt betald (inga lån) som är värd ca 180-190 000 kr. Kostnaden för denna är försäkring på ca 5900 kr/år + skatt och besiktning 2000 kr/år + bensin ca 1100 kr i månaden. Parkering ingår i avgiften.
Ca Bilkostnad per månad: 492 + 167 + 1 100 = 1 760
Jag har även ett väldigt stort studielån från CSN på ca 700 000 kr. Jag har studerat i usa och i princip maxade CSN som jag investerade och sparade. Detta CSN lån hjälpte mig sedan med kontantinsatsen på 390 000 kr för min nuvarande lägenhet. Räntan är ju väldigt låg på CSN men tror beloppet man betalar beror på ens årsinkomst och då jag kommer tjäna mycket mer i år än förra året så kommer säkert mitt månadsbelopp öka också.
Min nuvarande månatliga betalning till CSN är 2 132 kr.
Andra fasta kostnader är: gymmedlemsskap: 399 kr/mån, tandvårdsförsäkring: 90 kr/mån, liv och sjukförsäkring osv hos Skandia: 187 kr/mån, Akavia a-kassa + facket: 280 + 130 kr/mån samt att jag även lagt till en extra A-kassa som gäller i 300 dagar för 80 kr/mån.
Ca kostnad försäkringar och andra fasta kostnader: 1 166 kr/mån
Sedan har jag såklart andra kostnader också som matkostnader på ca 1500 kr/mån. Värt att nämna är att jag har rikskort som laddas med 2400 kr/mån där hälften får man från jobbet och sedan förmånsbeskattas man.
Skulle iallafall säga att ovan är 100% fasta kostnader för tillfället på: 16 503 + 1 760 + 2 132 + 1 166 + 1 500 = 23 061. (Medveten om att räntan kommer att sänkas)
Då jag nyligen flyttade till min lägenhet och i princip tömde mina sparkonto och investeringar för att betala kontantinsatsen samt att mycket pengar gått åt till möbler osv så har jag idag ca 18 000 kr på sparkontot samt 3 000 kr investerat på börsen. Min plan har vart att månadsspara ca 1000 kr i globalfonder osv samt att bygga upp en buffert på ca 2 månadslöner.
I och med min nu höjda lön så funderar jag på vad som är bäst att lägga upp egentligen.
Funderingar jag haft:
Bör jag amortera mer än 2% på mitt bolån?
Bör jag amortera ner mitt CSN lån? Här är min spontana tanke nej då räntan ändå är såpass låg och jag enkelt kan tjäna ihop den räntan på börsen/sparkonto.
Bör jag ta tjänstebil eller de extra 6 000 kr i månaden? Gissar att det kan vara förmånligt skattemässigt med tjänstebil men dålig koll. En annan fördel är att jag då kan sälja min bil och då få ca 180 000 kr in samt ingen bilförsäkring osv.
Bör jag löneväxla? När jag tänker efter så bör det vara en no-brainer att löneväxla men samtidigt efter alla mina timmar av lyssnande på rika tillsammans podden så är det i min ålder jag behöver pengarna mest och jag vill ändå kunna njuta!
Är tacksam för all hjälp jag kan få, även hur mycket jag bör månadsspara osv hade vart fördelaktigt. Är det något jag glömmer?