Tjena på er!
Skulle vilja bolla min ekonomiska plan med er och höra vilken väg ni hade valt. Fyllde precis 22 år, bor i Borås-trakten och jobbar just nu som lagermedarbetare men har planer att eventuellt plugga till logistikdesinger/utvecklare via Yrkes-Högskola.
Kort om min situation: Jobb: Jobbat på lager i ca 1.5 år. Får min tillsvidareanställning nu i september. Lön: Snittar ca 32 000 kr/mån brutto just nu. bor hemma med morsan där vi inprincip är 50/50 med hyra, mat etc.
Ekonomi: 320 000 kr på ISK (allt i indexfonder, aktier etc med mål på 10-15 % årlig avkastning).
Skulder/Tillgångar: CSN-lån på 35 000 kr, har bil, men är helt betald.
Utgifter: Ligger runt 10 000 kr/mån i dagsläget.
Min mor: Hon är sjukpensionerad. Den här planen är en win-win för oss båda, då det sänker hennes boendekostnader rejält jämfört med idag samtidigt som det hjälper min ekonomi. Jag funderar på att plugga till Logistikdesigner på YH (2 år totalt, tar bara CSN-bidrag under 6 månader). Under studietiden drar jag in ca 140 000 kr/år via bidrag och deltidsjobb. Ingångslönen ligger på runt 40-45k kr, med en historisk löneökning på ca 2,5 % per år. Mitt mål är att maximera min totala förmögenhet till år 2036 (om 10 år). Här är mina tre olika scenarier:
Scenario 1:
Börja plugga direkt (Augusti 2026): Jag hoppar på YH-utbildningen direkt nu till hösten. Under studietiden (2026–2028): Mina utgifter sjunker till 8 000 kr/mån och jag sparar det lilla som blir över från CSN och deltidsjobb. Efter examen (2028–2036): Jag tar examen 2028 och kliver in på logistiklönen (justerad till ca 42 000 kr). Jag bor kvar i nuvarande billiga boende och maxsparar ca 21 000 kr/mån i indexfonden fram till 2036. Lönetappet från lagret är ikappjobbat på ca 2,5 år efter examen. Resultat år 2036: Ca 4,38 miljoner kr totalt på ISK.
Scenario 2:
Fortsätta jobba på lagret (Ingen utbildning): I stället för att plugga behåller jag mitt fasta jobb på lagret i hela 10 år.Ekonomi under perioden (2026–2036): Jag låter min lagerlön öka med SCB-snittet på 2,5 % om året. Jag fortsätter bo billigt med fasta utgifter på 10 000 kr/mån. Sparande: Jag trycker oavbrutet in allt månatligt överskott på börsen i 10 år. Sparandet börjar på ca 14 500 kr/mån och ökar i takt med löneförhöjningarna fram till slutåret. Resultat år 2036: Ca 4,39 miljoner kr totalt på ISK.
Scenario 3:
Jag jobbar kvar på lagret i ett år för att säkra min tillsvidareanställning. I augusti 2027 köper jag ett hus för 1,2 miljoner kr. Kontantinsats + avgifter landar på 225 000 kr och tas från mitt ISK (lån på 1 050 000 kr).
Min sjukpensionerade mamma flyttar in permanent och betalar 5 000 kr/mån i hyra till mig, vilket sänker hennes kostnader. Huset kostar ca 5-6k kr/mån (lån + drift) och jag sätter av 2 000 kr/mån i husbuffert. Framtidsplan vid flytt: Om jag i framtiden flyttar ut (på grund av jobb på annan ort, ny familj etc.) blir bostaden helt hennes. Hon bor då kvar tryggt och billigt, och tanken är att hon då kan hyra ut en del av huset (t.ex. ett rum eller en källardel) för att få en lätt passiv inkomst vid sidan av sin sjukpension.
Under studietiden (2027–2029): Tack vare mammas hyra blir mina egna privata utgifter under YH-studierna extremt låga: totalt ca 6000 kr/mån.Efter examen (2029–2036): Jag får logistiklönen (ca 43 000 kr då). Med de låga boendekostnaderna och mammas hyra kan jag maxspara runt 23 500 kr/mån på börsen, om inte mer. Vi räknar med en försiktig värdeökning på huset med 1,5 % per år. Resultat år 2036: Ca 5,08 miljoner kr i totalt nettovärde. Fördelat på ca 4,57 miljoner kr på ISK + 511 000 kr i eget kapital i huset efter amortering.
Jag lutar starkt åt Scenario 3. Det blir en perfekt familjelösning där min mamma får ett tryggt boende, samtidigt som hennes hyra hjälper mig att bo superbilligt under studietiden. Huset blir dessutom en stor trygghet för henne i framtiden.
(Obs: Alla slutsummor är kalkylerade med AI utifrån mina siffror, 10 % ISK-avkastning och historiska löneökningar)
Mina frågor till er.
Riskerna: Är Scenario 3 den givna vinnaren, eller missar jag dolda risker med husägande?
Juridiken: Hur fungerar det om jag flyttar och mamma bor kvar med en passiv inkomst?
Ditt val: Vilken väg hade du själv valt i min situation?