22 år med 320k på ISK – Vilken väg är bäst på 10 år? (3 scenarier)

Tjena på er!

Skulle vilja bolla min ekonomiska plan med er och höra vilken väg ni hade valt. Fyllde precis 22 år, bor i Borås-trakten och jobbar just nu som lagermedarbetare men har planer att eventuellt plugga till logistikdesinger/utvecklare via Yrkes-Högskola.

Kort om min situation: Jobb: Jobbat på lager i ca 1.5 år. Får min tillsvidareanställning nu i september. Lön: Snittar ca 32 000 kr/mån brutto just nu. bor hemma med morsan där vi inprincip är 50/50 med hyra, mat etc.

Ekonomi: 320 000 kr på ISK (allt i indexfonder, aktier etc med mål på 10-15 % årlig avkastning).

Skulder/Tillgångar: CSN-lån på 35 000 kr, har bil, men är helt betald.

Utgifter: Ligger runt 10 000 kr/mån i dagsläget.

Min mor: Hon är sjukpensionerad. Den här planen är en win-win för oss båda, då det sänker hennes boendekostnader rejält jämfört med idag samtidigt som det hjälper min ekonomi. Jag funderar på att plugga till Logistikdesigner på YH (2 år totalt, tar bara CSN-bidrag under 6 månader). Under studietiden drar jag in ca 140 000 kr/år via bidrag och deltidsjobb. Ingångslönen ligger på runt 40-45k kr, med en historisk löneökning på ca 2,5 % per år. Mitt mål är att maximera min totala förmögenhet till år 2036 (om 10 år). Här är mina tre olika scenarier:

Scenario 1:

Börja plugga direkt (Augusti 2026): Jag hoppar på YH-utbildningen direkt nu till hösten. Under studietiden (2026–2028): Mina utgifter sjunker till 8 000 kr/mån och jag sparar det lilla som blir över från CSN och deltidsjobb. Efter examen (2028–2036): Jag tar examen 2028 och kliver in på logistiklönen (justerad till ca 42 000 kr). Jag bor kvar i nuvarande billiga boende och maxsparar ca 21 000 kr/mån i indexfonden fram till 2036. Lönetappet från lagret är ikappjobbat på ca 2,5 år efter examen. Resultat år 2036: Ca 4,38 miljoner kr totalt på ISK.

Scenario 2:

Fortsätta jobba på lagret (Ingen utbildning): I stället för att plugga behåller jag mitt fasta jobb på lagret i hela 10 år.Ekonomi under perioden (2026–2036): Jag låter min lagerlön öka med SCB-snittet på 2,5 % om året. Jag fortsätter bo billigt med fasta utgifter på 10 000 kr/mån. Sparande: Jag trycker oavbrutet in allt månatligt överskott på börsen i 10 år. Sparandet börjar på ca 14 500 kr/mån och ökar i takt med löneförhöjningarna fram till slutåret. Resultat år 2036: Ca 4,39 miljoner kr totalt på ISK.

Scenario 3:

Jag jobbar kvar på lagret i ett år för att säkra min tillsvidareanställning. I augusti 2027 köper jag ett hus för 1,2 miljoner kr. Kontantinsats + avgifter landar på 225 000 kr och tas från mitt ISK (lån på 1 050 000 kr).

Min sjukpensionerade mamma flyttar in permanent och betalar 5 000 kr/mån i hyra till mig, vilket sänker hennes kostnader. Huset kostar ca 5-6k kr/mån (lån + drift) och jag sätter av 2 000 kr/mån i husbuffert. Framtidsplan vid flytt: Om jag i framtiden flyttar ut (på grund av jobb på annan ort, ny familj etc.) blir bostaden helt hennes. Hon bor då kvar tryggt och billigt, och tanken är att hon då kan hyra ut en del av huset (t.ex. ett rum eller en källardel) för att få en lätt passiv inkomst vid sidan av sin sjukpension.

Under studietiden (2027–2029): Tack vare mammas hyra blir mina egna privata utgifter under YH-studierna extremt låga: totalt ca 6000 kr/mån.Efter examen (2029–2036): Jag får logistiklönen (ca 43 000 kr då). Med de låga boendekostnaderna och mammas hyra kan jag maxspara runt 23 500 kr/mån på börsen, om inte mer. Vi räknar med en försiktig värdeökning på huset med 1,5 % per år. Resultat år 2036: Ca 5,08 miljoner kr i totalt nettovärde. Fördelat på ca 4,57 miljoner kr på ISK + 511 000 kr i eget kapital i huset efter amortering.

Jag lutar starkt åt Scenario 3. Det blir en perfekt familjelösning där min mamma får ett tryggt boende, samtidigt som hennes hyra hjälper mig att bo superbilligt under studietiden. Huset blir dessutom en stor trygghet för henne i framtiden.

(Obs: Alla slutsummor är kalkylerade med AI utifrån mina siffror, 10 % ISK-avkastning och historiska löneökningar)

Mina frågor till er.

Riskerna: Är Scenario 3 den givna vinnaren, eller missar jag dolda risker med husägande?

Juridiken: Hur fungerar det om jag flyttar och mamma bor kvar med en passiv inkomst?

Ditt val: Vilken väg hade du själv valt i min situation?

1 gillning

Jag hade inte kallt räknat med 10% avkastning på börsen eftersom det helt enkelt inte går att bestämma vilken avkastning man kommer att ha.

Jag hade inte planerat 10 år framåt i tiden som 22 åring, en ev partner är ett stort frågetecken här som skulle ändra allt.

9 gillningar

Vad kul att du lyckats spara ihop en rejäl påse pengar tidigt i livet, toppen!

Jag tror att du ska tänka på mer rikt liv än bara pengar, dvs upplevelser och erfarenheter. Därför tycker jag att det låter klokt med en utbildning om det är något du tycker verkar kul och spännande.
Oerhört fint att du tänker på din mamma och vill göra det så bra som möjligt för henne, dock låter det smått otroligt att du ska bo hemma tills du är 32 för att ha kunna maximera sparkvoten, på dessa tio år kommer du sannolikt att träffa personer som kommer omkullrucka den här 10-årsplanen både en och två gånger. Passa på att res lite (kort eller långt) för 1-2-3 så sitter man där med sin villa, Volvo och vovve och då är det kanon att ha lite erfarenheter från andra delar av landet (eller världen) - både privat och i arbetet. Bildande om inte annat.

4 gillningar

Välkommen till forumet och grattis till att ha kommit igång med ett fint ISK tidigt i livet. Vi är många som önskade att vi gjort samma sak i din ålder.

Ta de lite lugnt! :slight_smile:

Du behöver inte planera 10 år framåt, det kommer garanterat hända saker som ändrar de planerna.

Vilket val hade du gjort om du skippat pengarna i ekvationen utan bara tittat på arbetsuppgifter och välmående?
Pengarna är bara ett sätt att må bra.

2 gillningar

Tack, det uppskattar jag verkligen. :blush:

Tanken är inte att jag ska bo hemma till 32 till varje pris, utan tills ett nytt kapitel i livet börjar, som om jag träffar någon eller skaffar familj. Så länge det fungerar gynnar det dessutom både mig och mor ekonomiskt.

Jag tar verkligen till mig det du skrev också dock! Det ligger nog mycket i att passa på att resa, leva lite mer och samla erfarenheter längs vägen, något jag inte gjort så mycket av ännu :confused:

1 gillning

Tjenare, och tack så mycket!

Om vi snackar enbart välmående, arbetsuppgifter etc så är det mer riktat mot studierna jag är mer intresserad på.

Dock så har jag också möjligheten som jag skrev att eventuellt bara jobba 1 år till med lager, även om det inte är något direkt jag gillar, för att ha rätt till att köpa en bostad, och göra något som gynnar både mig, och min mor långsiktig. Vi har bott enbart bott i hyresrätt och haft relativt svårt ekonomiskt tills jag började jobba etc. Men som sagt, det har ju sina för och nack delar också såklart och vet icke vad som kommer förutspå om några år.

Så vet helt ärligt själv inte vad jag vill.. riktar sig åt plugget eller att knega 1 år till :face_with_spiral_eyes:

Jag säger scenario 2, men då utgår jag ifrån att YH-utbildningen bara ger ett relevant jobb och högre lön till knappt hälften av de som går den. Risken blir för stor att det är slöseri med tid.

Men kollar du upp det noga och stakar ut en väg för att utbildningen faktiskt ska löna sig så kanske alternativ 1 och 3 kan vara ok. Men jag tror inte utbildning automatiskt är värt det. Det är inte alltid en knapp som spottar ut högre lön till alla, som det ibland framställs. Även om det ibland funkar så.

1 gillning

Starkt att du vågar tala med andra om det.

Jag vet hur det känns att vara ung och vilja komma igång med vuxenlivet men det är inte bråttom.

Forumet finns här om du vill fortsätta bolla!

Hej! Först- vilken otroligt mogen och omtänksam son du är!

Jag är av den åsikten att man mår bra av att se och lära sig nya saker. Jag ha också gamla vänner som valt att jobba kvar på sitt första jobb, som nu är ganska ledsna och bittra över att blivit “fast”.

Som husägare tror jag också du underskattar kostnaderna med att äga hus, både i tid o pengar.

Du är ju en ung person, och som många säger- saker kan ändras. Därför hade jag, gått på alternativ ett.

3 gillningar

Roligt, jag läste det som en dotter :face_with_hand_over_mouth:

Fördomar kring omsorg vägde tydligen tyngre än fördomar om lagerarbetare hos mig.

1 gillning

Kul spaning av dig :grinning_face:. Jag läste texten igen. Tror faktiskt att det var ordvalet morsan i text som fick mig över på “sonspåret”. Men- till författaren - oavsett kön, ett väldigt omtänksamt barn är du :grin:

1 gillning

Fint att du sparat ihop 300k! : )

Men tycker inte du ska göra något av alternativen, framförallt eftersom jag inte tror på utbildningen du är intresserad av. Finns en liknande kandidatutbildning inom logistik där jag bor och de flesta får inte jobb, absolut inte med 40+ i ingångslön. Pluggade själv en utbildning där 3 av 36 pers fick jobb efter studierna och vet hur hårt det tog på många från klassen som stod utan arbeten efter plugget.

Så mitt råd är att välja en utbildning där du garanterat får jobb, samt har möjlighet att jobba under studierna för att dryga ut csn, alt kunna spara/investera under studierna.

Att binda upp dig i en villa som 22 åring i glesbygden (antar det pga kostnaden för huset) är nog inte i heller en super bra investering, varken kopplat till rörlighet på arbetsmarknaden och frihetskänsla eller ekonomi.

3 gillningar

Som många andra har skrivit – grattis. Jag hade personligen inte valt en YH-utbildning alls. Det finns inget som säger att du inte kan arbeta dig upp till en arbetsledande roll där du är idag, särskilt om du ändå tänker gå inom logistik. Prata med din chef om möjligheterna.

Som många också har påpekat: pengar är inte allt (även om det ofta sägs av personer som redan har pengar). Jag gillar idén om att arbeta och tycker om att jobba, det känns lite som du är samma? Och varför måste man uppleva saker vid 22 och inte vid 32? Skillnaden kan dock vara upp till 4 miljoner om allt går bra.

1 gillning

Tror du inte att du klarar av plugg och jobb samtidigt? Jonglerade själv en YH-utbildning på helfart med en heltidsanställning, ångrar inte att jag gjorde det parallellt.

Fin idé att köpa ett hus som du och morsan kan bo i tillsammans för att göra hennes liv bättre. Träffar du en partner under den här 10-årsperioden så ha i beaktande att den kanske inte är så sugen att bo under samma tak som svärmor och att det dessutom kanske är ömsesidigt, från er alla 3.

Har du pratat med någon som läst logistikdesigner och fått de yrkena du nämner just på grund av det? Jag känner många logistikingenjörer som läst 5år med masterexamen som inte får de ingångslönerna och dessutom har svårt att få jobb. Om du inte redan ser en hög sådanna tjänster ute på marknaden så räkna inte med att de dyker upp när du fått examen tyvärr

1 gillning