Hejsan! Jag är 19 år och har cirka 2,6 miljoner på banken. Jag har lite smått ångest över hur jag ska investera mina pengar. Jag har planer på att starta eget och att ge mig in i fastigheter. Jag har idag ungefär 50 tusen på börsen. Jag vill fokusera på företags biten men vill brainstorma lite eller få vägledning och bra råd till hur jag borde/kan göra.
Skapa ett konto på Lysa till att börja med, du behöver inte sätta in några pengar där än eller överhuvudtaget, men då får du i alla fall en uppskattning över hur din fördelning mellan aktier och räntor bör vara, eller om du inte vet hur du ska svara på frågorna där (om bland annat sparhorisont), så får det dig i alla fall att tänka på det.
Prenumerera på godatiders tipstjänst (kostar 1800 kr per år inkl. moms). Statistiskt sett har man oddsen på sin sida med börsnoteringar (vilket inte betyder att man inte kommer förlora - 20-30% chans för förlust inträffar 2-3 av 10 gånger trots allt). Det ger dig även inblick på företag som börsnoteras. Max 10% av ens kapital, vilket inte behöver vara ens max, utan det kan vara t.ex. 1% om man har tillräckligt pengar (man behöver minst ca 5-10 tkr per börsnotering, och om det är en “bra” börsnotering så får man ofta inte tilldelning för mer än så).
Var medveten om FIRE (eller finansiellt oberoende) och 4% regeln.
Grattis till möjligheter för en god start!
Några förslag/tips på vägen:
Investera i humankapital (klura ut vad du gillar och har intresse i och vidareutbilda dig). Kräver engagemang och vilja.
Få exponering mot tillgångsslaget aktier. En bred global indexfond typ SPP aktiefond global eller Lysa räcker gott. Passiv inkomst på sikt där du inte behöver göra något.
Få exponering mot tillgångsslaget bostäder. Enklast är om du skaffar dig en bostadsrätt där du vill bo några år. Om du bor hemma kan du hyra ut den tills du vill flytta. Passiv inkomst om du hyr ut, om du bor där vill många säga att det är konsumtion, men i allafall ett inflationsskydd.
Starta eget företag. Kräver engagemang och en affärsidé.
Fundera över hur belåning kan ge dig hävstång i valda investeringar.
Tänk igenom vad du vill göra noga, du har inte bråttom. Ha en plan/strategi. Våga prova, du ha tiden på din sida!
Lycka till.
Tack så hemskt mycket! Jag funderade på att hitta ett hus som hade mycket mark eller något skjul som man kunde renovera och sedan hyra ut. Sedan tänkte jag att om man har mycket mark så skulle man kanske kunna bygga på ännu mer med uthyrnings möjligheter!
Välkommen hit & grattis till en fantastisk ekonomisk situation! ![]()
Jag tycker inte du ska ha ångest för det, utan ge dig själv istället tid för att hitta en bra sätt att investera som fungerar för dig. Eftersom du inte kan ha så mycket erfarenhet av investeringar som 19 åring så tycker jag du ska ta det steg för steg.
Här är mina förslag
Först, titta igenom detta avsnittet på RT med råd om man fått mycket pengar.
Mitt praktiska förslag är att först sätta pengarna på sparkonto med ränta. Du får lite avkastning (0.6-0.85% med rörlig ränta) så du kan slappna av och ge dig tid att tänka igenom.
Du behöver 3 olika konto på 3 olika banker för att insättningsgarantin ska skydda dig (1050 kkr per bank). På Compriser finns en bra tjänst att hitta olika banker med vettig ränta. Om du har Avanza så har de Sparkonto+ med ränta på just nu 0.6% som du också kan använda. Jag har bra erfarenhet av banker som Collector, Svea spar, Hoist, Avida.
Sedan tycker jag att du steg för steg ska börja från grunden och sätta dig in i sparande och investeringar. Du har en fantastisk möjlighet att göra rätt från början som vi andra inte haft eftersom alla bra råd, tips och kunskap som finns här inte fanns när vi en gång i tiden började, utan fick göra alla misstag själva ![]()
Använd Kom-igång guiden här på RT för att skapa dig en bild av hur man kan tänka och i slutändan vad du vill åstadkomma med pengarna på sikt.
Jag rekommenderar varmt att du, när du kommer dit, nogrant studerar 4 hinkars principen. Den har hjälp oss sjukt mycket att få struktur på sparande och investeringar.
Hoppas att detta kan hjälpa dig, och ha framförallt inte bråttom (ta steg ett ovan med räntekonto först) eftersom du har lång tid på dig.
Tänk på att “när en person med erfarenhet träffar en person med pengar så händer alltid samma sak. Personen med erfarenhet får pengarna och personen med pengarna får erfarenheten.”
Så hoppa inte in i investeringar i panik för det slutar oftast i tårar. Ge dig tid att ta reda på vad vill göra och hur du ska göra. Lycka till ![]()
![]()
Jag skulle rekommendera dig att ta det lugnt och inte rusa iväg. Att köpa en fastighet/mark kan absolut vara en bra investering, MEN det binder ditt kapital och du är “bara” 19 år gammal. Vem vet var du befinner dig om 5-10 år?!
I ditt läge skulle jag låtit börsen ge avkastning på mina pengar och satsat min tid på utbildning/personlig utveckling istället. Pengar kan du alltid förlora, men inte utbildning. ![]()
Får du betalt för din tips? ![]()
Betalt för att hänga på RT forum?!? Knappast va 
Skämt å sido, du har alltid så långa och bra svar till alla! Tycker @janbolmeson ska uppgradera dig till moderator snart ![]()
Ha ha! Tack! Ja antingen det eller får jag skaffa in mer konsultjobb snart. Önskar jag kunde utrycka mig med färre ord men då blir jag så otydlig och folk missförstår 
Om du kan något om el / automation så har jag massa konsultjobb åt dig ![]()
Tack men tyvärr inte! El, automation, IT är inte min starka sida. Sen är jag lite picky också eftersom jag inte behöver heltid 
Tack så hemskt mycket för ditt svar! Det där med att ha pengarna på sparkonto är väl egentligen inte sådär jättebra? Jag menar inflationen är det unt 2% och ekonomin är skakig just nu så det kan ju bli högre procent. Så pengarna äts i princip upp?
Vet ej om jag känner mig så säker med börsen just nu…
Nej, men på kort sikt för att köpa dig tid (1 år?) för att reda ut vad du vill blir inte inflationsurholkningen speciellt märkbar med ett räntekonto … jämfört med att göra en felinvestering på 1 mkr som går ner 30% 
Klart att pengarna ska jobba för dig därefter på annat än räntekonto!
Titta på avsnittet om råd när man kommit till mycket pengar första länken i mitt svar.
Tack så jätte mycket! Riktigt fint att man får hjälp här
jag ska kolla på det avsnittet direkt efter jobbet!
Det här är inte rågivning utan bara mina egna tankegångar men jag hade direkt lagt minst 1.7-2.0 miljoner in i ett ISK-konto enligt Rikatillsammans högriskportfölj alternativt LYSA 90% aktier 10% räntor.
600-900k kronor in på några stycken och relativt pålitliga sparkonton med 0.5%-1.% årlig ränta.
Sen hade jag funderat ut vad man vill göra. Jag tycker inte om rådet att lägga allt i banken ett år och vänta. Jag ser helt klart en risk i att man prokrastinerar kring att investera pengarna då - speciellt om man är ung. Det hände mig och kostade mig en hel del i missad avkastning (dock en mindre summa än du har). Speciellt för att du redan nu säger att du har smått ångest över var pengar ska läggas. Det finns helt klart en risk att detta förvärras om man bara skjuter det på framtiden och sedan om ett år inser att det kostat en 100k kronor eller liknande i missad avkastning.
Är du 19 så kan jag inte se att du behöver mer än 600k-900k för allt det du vill göra på kort sikt. 600-900k måste vara mer pengar än typ 99% av alla 20-29 åringar har i totalt sparande. Du kan lätt ta börsexponering på resten och bör nästan göra det kan jag tycka.
Jag tror det är viktigt att förstå också att 2.6 miljoner inte är i närheten av tillräckligt för att kunna leva av det resten av livet. Så du måste leva lite som om de där extra miljonerna inte fanns för nuvarande. Då tror jag det är bättre att mentalt låsa in dem i en investering som har sparhorisont på minst 10 år och sen fokusera på vad du vill göra i livet på kort sikt (studera, företaga, arbeta) och använda likviden för att hjälpa dig där.
Tack för dina delade tankar! Anledningen till att jag är väldigt osäker när det kommer till börsen är just för att jag har lite kontakter som vill starta igång saker ihop med mig. Då vill jag inte att pengarna är i aktier i nu läget då ekonomin kan rasa vilken dag som helst. Sen kanske inte detta händer men det är nog större chans att det händer än att det inte händer.
Nu vet jag inte riktigt vad dina kompisar vill göra tillsammans med dig, men jag hade INTE investerat någon större summa i den typen av projekt, tyvärr. Det brukar extremt sällan ge en avkastning i paritet med det som du långsiktigt in tjäna med en klok portfölj.
Det här är tyvärr en variant på ordspråket:
det snabbaste sättet att bli miljonär är att vara miljardär och investera i ett flygbolag…
Enda undantaget är en fastighet med hyresgäster.
Tänker jag NU tillbaka 34år till jag var 19år hade jag nog rekommenderat mig själv att “låsa en del av pengarna” på räntekonton, någon slags låst pensionssparande eller motsvarande. Helt enkelt för att jag antagligen i 19-års åldern inte kunnat motstå frestelsen att göra “dåliga investeringar”, starta projekt, blivit “övertygad” av bekanta, köpa en ny bil osv.