Kan någon utbilda mig om fastigheter snälla? :)

Hej! Jag lade upp ett inlägg för någon dag sedan där jag berättade lite om min situation. Jag är 19 år med cirka 2,6 miljoner i pengar liggandes. Jag planerar att investera dessa men vill gärna förstå fastighetsindustrin i Sverige. Jag har tittat mycket på amerikanska fastighetsägare men jag tycker att där förenklas mycket.

Sedan kollar man på svenska fastighetsinvesterare och då verkar allt så himla krångligt och allt är så svårt. Jag skulle uppskatta svar från personer som kanske har lite större kapital i fastigheter eller bara någon som har bra kunskap. Jag vill få lite förklarat för mig hur “svårt” eller hur “enkelt” det är.

Vissa säger att “nej men jag är aldrig hos mina hyresgäster dem behöver aldrig hjälp”, sen hör man någon annan säga "du ska vara försiktig med fastigheter det är mycket som behöver göras.

Jag vet inte hur jag ska se på det… så snälla förklara för mig så man förstår, inte massa krångliga termer osv tack! :smiley:

Det här är en artikel som en av mina vänner - @Filip.L - skrev som jag verkligen rekommenderar. Han har byggt upp sitt fastighetsbolag på egen hand från scratch. Han har idag flera fastigheter, både flerfamiljhus och industrifastigheter i Malmö. :slight_smile:

Sedan skulle jag även rekommendera att läsa följande artikel. Det går utmärkt också att börja t.ex. med en liten fastighet och se om man gillar det. Har en kompis som också köpte sin första tvåfamiljshus som 22 åring.

3 gillningar

Hej

Fastigheter är ganska komplicerade investeringar som det finns så oerhört mycket att säga om. Baserat på vilken marknad du skall in på så skiljer sig avkastningskrav, hyror och därmed priser och risk mycket i olika svenska städer och kommuner. Svefa som är ett av Sveriges största och mer välrenomerade värderingsbolag ger varje år ut en analys av fastighetsmarknaden i Sverige. Det tror jag är en bra skrift att titta i för att förstå de olika marknader som finns i sverige. Du kan beställa rapporten på deras hemsida, tror den är gratis.

Den kan nog hjälpa dig att förstå mycket om hur olika marknaden ser ut i olika delar av landet.

Jag tror precis som @janbolmeson att börja i liten skala med ett litet hyreshus 3-4 lgh ger bäst förutsättningar för att lyckas på lång sikt.

Jag tror också att vi ofta glömmer bort en ganska enkel källa till kunskap. Försök få kontakt med någon privatfastighetsägare på din ort, som har gott ryckte och fråga om du kan få komma på ett besök och om denne kan berätta om hur dom byggt upp sina bestånd och hur deras vardag ser ut. Dom flesta brukar bli glada när folk vill ta del av deras kunskaper.

2 gillningar

Hade en äldre farbror som under många år ägde 2-3 hyreshus i Umeå. Många små lägenheter och färre stora. Lätt att hyra ut och studentstad.

Han var själv målare och allmänt händig. Dvs han renoverade och fixade lägenheterna själv.

Någon betrodd hyresgäst var en slags portvakt i varje hus. Skötte mindre fix, sopade, städade trappen osv mot en viss hyresnedsättning.

Han hade svårt att få igenom ”hyreshöjningar” eftersom han ändå fixade mycket själv.

Minns att han alltid sa:

”-Vad du än gör Erik, bli ALDRIG hyresvärd!”

Oavsett hur bra/snälla hyresgäster man har uppstår det situationer som man behöver ta tag i. Tjat av de som vill hyra, borttappade nycklar, nya kontrakt, klagomål på grannar, trasiga saker/vitvaror, obetalda hyror osv.

Självklart kan man då ha en inhyrd ”förvaltare” som sköter ALLT men då faller nog poängen/ekonomin ganska snabbt.

Med väldigt styrd ”hyresreglering” är det inte heller så lätt att föra över kostnaden på hyresgästerna osv.

Tror inte heller du vill/bör investera allt på ett kort och då blir summan antagligen för låg.

Du kanske ska kontakta någon befintlig hyresvärd/fastighetsbolag och se om du kan få jobb som en slags ”praktikant/trainee”? (Ev obetald där du alltså satsar en del av ditt kapital på dina levnadsomkostnader den tiden)

-följa med vaktmästaren/inhyrda entreprenörer.

-sitta med vid förhandlingar om hyror.

-vara med när hyresgäster tecknar avtal, får nycklar, återlämnar lägenheter.

-sitta med vid budgetarbete/årsbokslut.

3 gillningar