Hyra ut avsides beläget hus

Hej.

Funderar på att köpa ett hus för att hyra ut.

Har räknat mig till 15-20% i avkastning.

Det som får mig att tveka är att huset ligger ganska avsides, 10minuters bilresa, från civilisationen rakt ut i skogen…

Hur tänker man kring detta och finns det något sätt att skaffa sig en bild av eventuell efterfrågan i området?!

Tacksam för svar!

Om du själv är tveksam*pga läget, varför skulle inte andra vara tveksamma?

Hur kom du fram till 15-20% förväntad avkastning? Är det en kalkyl bakom eller är det en önskad målbild?

Är 10 min ut i skogen med bil ett bekymmer?

1 gillning

Är rätt många som vill bo i skogen utan grannar. Så att få en hyresgäst lär inte vara nåt problem.

Jag är inte tveksam, jag bor själv som beskrivet men det gör inte majoritetsbefolkningen, därför funderar jag, frågan gäller ju snarare om de potentiella kunderna är tveksamma…
10minuter med bil är inget bekymmer för MIG, men det innebär att alla utan bil, körkort eller lust att köra försvinner som potentiella hyrestagare.har räknat enligt kalkylexemplet på boupplysning.se.
20% är ett drömscenario med maximal hyra och minimal driftskostnad, men en extra tömning av avlopp, något sämre låneränta eller hyra kan såklart få det att diffa.

Hur har du räknat på underhåll och renoveringar? Det drar snabbt iväg.

Jag uppfattar inte att läget på detaljnivå skulle vara en så stor fråga. Det viktiga är i min värld följande:

1. Lokal efterfrågan kopplad till större arbetsgivare med tillväxt.
  2. Rimligt modern standard
  3. Rätt hyresnivå

En ytterligare faktor är att läget är estetiskt tilltalande. Det kan mycket väl gynnas av att objektet är något avsides beläget.

2 gillningar

Allt är ju relativt. Är det dyrt att köpa i trakten?

Går det att få ett eget hus för 1-1,5MSEK så tror jag att de hyresgäster man lockar kan vara mer besvär än det är värt. De personer som man vill ha som HG kan bära lånet för ett hus värt 2msek.

Skall du investera i huset för att skapa passiv inkomst bör du tänka över just vilken typ av hyresgäster som du kommer få. Passiv hyersinkomst kan bli heltids hantering av stökiga HG som vägrar att flytta och sliter hårt på huset.

Skulle det dock kosta 3~5MSEK att köpa hus i området/likvärdigt område så kommer hyressättningen nog sortera bort en hel del potentiella framtida problem.

2 gillningar

De stora posterna är gjorda, inget renoveringsbehov står för dörren men löpande underhåll tillkommer såklart.
Vet inte riktigt hur jag ska räkna där men planen för avkastningen är som följer så jag tänker att även om jag landar in på 15% finns det utrymme.

Avkastningen tänker jag i första hand skall gå till en buffert knuten till huset för renovering och underhåll.
När den är stor nog, få ner lånet till 50%.
Efter det går avkastningen till att bygga ett attefallshus på tomten för uthyrning alt. Kontantinsats till ett hus till.

Jag bodde som barn 2.5 km in i skogen längs med en grusväg. Nu ägde vår familj huset, men läget var inget hinder under de snöfria månaderna.

Men gisses vad extrajobb det var så fort det kom snö. :see_no_evil:

Hur ser snöskottning ut?
Finns vägsamfällighet?
Hur är elen dragen utanför tomten? Vi hade ofta strömavbrott på grund av luftledningar.
Vatten och avlopp ok?

Annars tror jag läget är en tillgång för många, vissa gillar lite avstånd till grannar och närhet till naturen.

Om du har hittat en fastighet som du tänker att du kan hyra ut med 15-20% avkastning så tänker jag att något i kalkylen är galet.
Du kommer löpa risken för renoveringar, underhållskostnader som skenar, perioder utan hyresgäst, perioder med jobbig hyresgäst, osv osv.

Det är ju här skon klämmer lite för min del

Kontantinsatsen kommer ta stor del av mitt sparkapital i anspråk, att stå utan hyresgäster en längre tid är problem. Renovering ser jag inte som ett stortproblem i närtid

Hej,

Dela gärna din uträkning så kan vi enklare komma med bättre synpunkter

Bara se till att vara tydlig när du söker hyresgäst. Fördel med nån i byggbranschen eller liknande som gärna gör saker åt dig med eventuellt lägre hyra som “betalning” de gånger renoveringar osv behöver göras. I övrigt lär ju en del av husets skötsel ändå vara hyresgästens jobb. Du kan ju inte springa där jämt.

Jag uppfattar den här argumentationen som konstig. Den mest intressanta efterfrågan är i min värld personer som bor tillfälligt på en ort. Detta förutsätter då stora internationella arbetsgivare som har personal från olika länder som jobbar under begränsad tid i Sverige. Att hyra ut till etniska svenskar som inte har råd med hus är inget jag skulle välja som huvudscenario.

Jag hyr själv ut mitt hus till två ensamstående föräldrar som hyr tillsammans. Min första hyresgäst är en flykting från Ukraina. Jag fick henne rekommenderad av en bekant som jag har förtroende för. Den gruppen flyktingar är i min värld bra att hyra ut till. Det beror helt enkelt på att många i den gruppen “egentligen” har mycket mer stabila liv och “bättre nivå” än vad som motsvaras av deras aktuella ekonomiska nivå i Sverige.

3 gillningar

Ligger huset nära en sjö ?
I så fall kan det vara intressant att hyra ut veckorvis till tyska/danska och holländare.

Hyra 20.000

Räntekostnad (5%) : 3500
Drift: 3500
Skatt: 1000
Underhåll(uppskattning): 2000

Det ger ett överskott på 10.000/månad

10.000x12= 120.000x500.000(egen investering) =24%

Dethär är min “glädjekalkyl” men den tar samtidigt inte med ränteavdrag eller att boräntan just nu går att binda på närmre 4%…

Renoveringar är inte aktuellt de närmsta åren och överskottet är som sagt tänkt att i första hand gå till en buffert för att klara av en oförutsedd smäll.

Vad baserar du målhyran på?

Finns det liknande fastigheter i närheten som hyrs ut för liknande belopp?

Jag tror inte alls på den här idéen. Vem vill hyra ett hus i skogen? Varför köper inte den personen ett eget hus i skogen? Varför vill du äga detta hus i skogen, nu och på sikt? Är det lätt att sälja huset om du så önskar? Får du tillbaka dina investerade pengar?

Jag hyr själv ut. Ekonomiskt är det inte något måste - endast trevligt med de extra pengarna in. Jag skulle inte sätta mig i en sits där jag måste hyra ut för att få det att gå ihop. Speciellt inte med ett avlägset hus i skogen.

Sorry, men jag ser det som att du köper dig problem.

Jag köper inte den här uträkningen utan vidare. Jag hyr själv ut hus i Stockholm för liknande belopp.

Det som skulle kunna motivera uthyrning för detta belopp är följande förutsättningar:

1. Huset ligger på smidigt pendlingsavstånd (20-30 min) från en industriort med större internationella arbetsgivare, typ Sandvik eller ABB.
  2. Huset har ett naturskönt läge, kanske med sjöutsikt. Ett premiumläge i den lokala miljön.
  3. Huset har en modern standard. Det är alltså smakfullt renoverat.

Utgångspunkten skulle då vara att en internationell person som kommer till Sverige hyr huset. Kopplat till personens höga befattning är kostnadsramen väl tilltagen. Personen har möjlighet att själv välja var hen ska bo. Detta hus har ett premiumläge och en nivå av renovering som andra hus i trakten inte har.

3 gillningar

Jag tror du kan glömma att hyra ut ett så billigt objekt för 20 papp i månaden… Eller har du exempel på andra som lyckas med det?

Jag äger ett sommartorp i södra Sverige som är värt ca 3,5 MSEK.
Det är “mysigt” och ligger idylliskt vid en sjö med fiske och badmöjlighet.
Det är i åretruntstandard men inte med någon form av lyx.
Vi brukar hyra ut det veckovis på sommaren för 8-9000/v, mest till tyskar.
Att hyra ut månadsvis till permanentboende skulle också gå, men då verkar marknaden snarare vara villig att acceptera ca 15000/mån, som max.