håller med. Och det i sin tur leder jui till en helt annan prislapp på huset än vad TS verkar ha räknat med.
Det verkar vara så att det är brist på bra objekt på vissa orter. Jag tror inte att något är omöjligt men det förutsätter väldigt specifika förhållanden. Jag tror på allvar att man kan “göra ett klipp” på uthyrning på vissa platser. Det är dock inget som fungerar generellt.
Det här med uthyrning till flyktingar var ju ett format som vissa blev väldigt rika på. Allting handlar om att identifiera rätt målgrupp. Vet man vad man håller på med så är detta ett sätt att bli rik. Sedan kanske en eller annan kackerlacka är sådant man får skriva in i kontraktet att hyresgästerna får städa bort själva.
Hej!
Vill inte vara nån viktigpetter men några saker jag lärt mig är ha inga förväntningar. Jag skulle hyra ut min bostadsrätt i Göteborg förväntade mig också kunna göra vinst på säg 10-20% vilket alla kanske vill göra.
Jag stod mellan att sälja eller hyra ut då jag själv flyttat ihop med ny partner.
Istället flyttade min hyresgäst ut när jag höjde hyran med en tusenlapp för att täcka mina utgifter nu när räntan går upp. Nyss pajjade blandare i lgh ingen big deal men om man själv har hand om huset räkna med att du får åka ut och betala delar etc. I mitt fall var det gratis då sånt ingår i brf och hyran. Räknar med att jag köpte lgh ganska nära toppen och visst slipper jag utgifterna nu tills jag säljer. Men kommer bli av med handpenningen så förlust på ca 200k efter skatteavdrag m.m för mig ca 2 års sparande.
Mvh
Det var ju inte riktigt dethär jag bad om hjälp med men, låt oss bara säga att hyran runt 18-20 är rimlig…
Återstår vem vill betala hyra 18 - 20 för att hyra ett hus i skogen? Har man råd med det så har man råd att själv köpa sig ett hus och komma ner i avgift.
Jag skulle vara mer benägen att tro på en kalkyl för ett hus som ska användas som sommarstuga med kompletterande uthyrning. Det blir genast enklare när egen användning finns med i bilden. Att hitta hyresgäster under semestertid är heller aldrig svårt. Att få någon att betala mycket för att hyra mer långsiktigt är svårare och förutsätter mer specifika förhållanden.
Vad räknar du med att betala i köpeskilling?
Hej,
Känner igen mig lite i dina tankar från innan jag hyrde ut och landade i verkligheten men folk är nog inte beredda betala sådana summor. De som är etablerade kan få hyresrätter som har kötid. De du tittar efter är folk på Samtrygg.se och sådana portaler men då finns bostäder betydligt billigare och bättre lägen i stan.
Att få nån barnfanilj vilja bo i skogen och göra allt på egen hand då gäller det att du hittar bra hyresgäster folk du känner eller du kan lita på. Räkna inte med att du kan tjäna stora summor i dessa tider när lånen är dyra ska du köpa ett kåk med hög belåning så äts det mesta upp av detta och banken tar ju den kakan nu. I bästa fall betalar du din egna amortering så du kan täcka utgifterna men betalar amorteringen. Det är svåra tider och folk vill bo billigare inte dyrare.
Lite det som är min poäng. Huset ligger i “obyggden” och inte i närheten av en större stad med internationell arbetskraft.
Idag så finns det gott om unga vuxna som hyr villor på landsbygden. Dock inte i områden där de har råd att köpa med dagens räntor och banker som granskar folk i sömmarna på ett sätt som de inte gjorde för några årsedan.
De kanske har råd att köpa ett hus, men har inte råd med insatsen på 250k-350k och får inte låna av banken om de tar blancolån för insatsen längre.
Jag köpte i obyggden själv nyligen. Gott om spekulanter som ville bo där. Bara jag och en till som hade möjlighet att gå över 2,2msek i budgivningen. Huset var underprisat så jag fick inte en så pass bra deal som jag hoppats, men hade gott om yta att buda upp för till marknadspriset.
Är inte riktigt med på noterna här. Har TS angett att läget skulle vara “i obygden”? Det finns flera mindre orter där det finns minst en större högteknologisk arbetsgivare. Just i närheten av sådana orter kan möjligheterna till lönsam uthyrning vara mycket goda. Naturligtvis finns det risker men definitivt också möjligheter.
Pratet om landsbygd och svenskar som ska ha möjlighet att köpa ett hus uppfattar jag som felriktat. För att scenariot över huvud taget ska vara relevant krävs efterfrågan från personer som rent faktiskt inte har intresse av att köpa ett hus, även om de skulle ha råd att köpa halva byn. Jag bor själv utomlands i ett hus som min arbetsgivare står för. Jag tror min hyresvärd har bra lönsamhet i uthyrningen, även om vårt hus inte är markant lyxigt på något sätt.
Obygden?
Huset ligger 20min från E6:an och som jag skrev från början, 10min med bil från Civilisationen dvs kollektivtrafik, skola, barnomsorg, affär osv osv.
Vidare har jag sagt flera ggr att just hyran är inget någon behöver hänga upp sig på, 18-20 ÄR skäligt även om det kan te sig annorlunda när man inte har all information.
Frågan gällde återigen främst om det går att ta reda på efterfrågan i området först?..
Vidare, jag ämnar köpa huset enkom för att hyra ut det och tjäna pengar. Jag sitter inte i sjön om det skulle stå tomt nån månad men vilken bostadsuthyrare vill ha det så? Jag har inte för avsikt att sälja utan snarare utnyttja framtida låneutrymme för att finansiera en breddning av inkomstslag.
Efterfrågan på “vanlig” uthyrning är i min värld mer eller mindre styrd av dessa större arbetsgivare. Det vore fullt möjligt att höra av sig till HR-avdelningarna hos dessa och fråga hur de ser på frågan. När ingenjörer från Kina eller andra ställen ska hitta bostad så är HR-avdelningarna ofta inblandade.
Du säger att du tvekar, men det verkar inte som du tvekar över huvud taget.
Hur tar man reda på efterfrågan? Läs annonser? Var hittar man sådant? Blocket, Tradera, dagstidningar osv osv? Googla…
Snacka med HR folk på företag i området?
Om det finns stora arbetsgivare , tex sådana som JesseX nämner så skall du prata med HR fol där, är det mycket folk in/ut- universtitet eller andra utbildningsfunktioner drar mycket folk.
Finns det en marknad för privat stuguthyrning?
Ja, det var ju min fråga… )
Väldigt skralt med lediga bostäder häromkring om man ska tro annonsutbudet, kanske positivt?
Lite info från hyresgästsidan!
Min syster hyr ett hus som ligger cirka 2 km utanför stadsgränsen till en stad med flera stora industrier. Hon betalar cirka 9000kr per månad, inklusive uppvärmning.
Min storebror hyrde förut ett halvt hus lite längre från stan, cirka 35 minuter från hans jobb. De betalade cirka 8000kr i kallhyra. Det låg 5 min gångväg från en busshållsplats, så pendlingen blev prisvärd.
Min tips är att kolla upp hur hyresnivån ser ut på liknande objekt i ditt område.
För mig känns 20 000kr väldigt mycket, men sen är mina prisglasögon lite färgade av min sits.
Du har ju inte delat med dig av vad du tänkte betala för huset, det vore intressant input.
Vi blir ju också lite nyfnikna på hur du kan bedöma vad en ”skälig” hyra är samtidigt som du är osäker på efterfrågan…?
Lägg ut en blocketannons där du säger att du troligen kommer börja hyra ut ett hus och vill veta om det finns någon som vill hyra…
Annars brukar väl just fastighetspriserna och andrahandshyran på ngt sätt korrelera? Dyrt att köpa i området = dyrt att hyra. Och tvärtom.
Eller ett tecken på att det är en dålig affärsidee? ![]()
Precis, det var här jag började denhär tråden imorse… för att fylla i ett kalkylark kan jag men denhär biten är helt ny och svårtolkad tycker jag )