Jag fyllde 18 år idag och har precis fått tillgång till pengar som mina föräldrar sparat åt mig. Jag har några funderingar och undrar hur jag ska gå tillväga utifrån följande:
Pengarna ligger i en aktiefond, Swedbank Robur Sverige A.
Pengarna ligger på ett AF-konto, vilket (om jag fattat det rätt) betyder att jag betalar 30% skatt på vinsten vid försäljning.
Jag kollade upp fonden på Avanza , det är en aktivt förvaltad fond (1.33% avgift) som investerar i svenska, medelstora/stora bolag. Mina föräldrar har aldrig varit särskilt intresserade av börsen, och jag skulle tro att de valde just den fonden på rekommendation av någon från deras bank.
Hur som helst, jag undrar om jag borde sälja Swedbank-innehavet och istället öka innehavet i min egen lilla påbörjade portfölj bestående av en global indexfond, en passivt förvaltad Sverige-indexfond, samt en EM fond? De pengar jag själv har sparat ligger på ett ISK-konto. Är det rätt att plocka ut pengarna som mina föräldrar sparat åt mig (och flytta till andra fonder), eller borde jag låta de vara som jag fick dem? Jag har ingen lust att snacka sparpengar med mina föräldrar som de sparat åt mig, speciellt inte på min 18-års dag.
Kanske värt att tillägga är att pengarna i Swedbank-fonden är många hundra procent fler än vad jag själv sparat i Avanza som omyndig.
För lite “skuldkänslor” att ställa sådana här frågor samma dag, hoppas inte det är fel att fråga. Hur som helst så är jag tacksam för svar!
Först och främst, alltså, det kommer gå bra bra för dig ekonomiskt. Om detta är vad du gör på dagen du fyller 18 år, så grattis! Hade som förälder varit så sjukt stolt.
Nu är det ju svårt att säga något eftersom det korrekta svaret är: “Beror på”. Framförallt lite hur mycket pengar det är och vad du tänker göra framgent. Det är nämligen lite skillnad på huruvida:
Du bor hemma och kommer bo hemma framgent (=dvs. behvöer du pengar till kontantinsats för boende)
Hur ser du de kommande åren? Jobba, plugga, göra militärtjänst, resa etc?
För grundregeln är att behöver du pengarna inom:
0 - 3 år = ha dem på bankkonto
10+ år = ha dem i aktieindexfonder
4-9 år = kombination av ovan
Sedan skulle jag också rekommendera att ta ut lite pengar till t.ex.:
Körkort = frihet och öka sannolikhet för jobb
Resa = erfarenheter, kul och upplevelser
Dvs. att utnyttja lite de tidsfönster som du har nu.
Dvs. att jag tycker att själva fonden just nu är lite sekundär. Pengarna just nu är sannolikt ganska små i förhållande till hur mycket pengar du kommer tjäna med ditt intresse och din kunskap redan nu. Du ligger ju typ kunskapsmässigt nästan två decennier före oss andra.
Håller med Jan. Tänk lite på hur du vill att närmsta åren ska se ut, sen så kan du planera ditt investerande och pengarna kring det.
Om du bestämmer dig för att flytta över pengarna till ditt ISK, så ser det ut som en bra portfölj om du ska hålla den långsiktigt.
Kom ihåg att lägga undan pengar till skatten för försäljningen bara. Sen var redo att du årligen får betala in ISK skatten om du har över 150 000kr (från och med 1 januari). Jag brukar sälja av från min ISK för den summan.
Stort lycka till och väldigt bra att fråga redan nu.
Håller med tidigare. Det viktigaste du kan investera i som 18åring är dig själv. Så först bör du fundera på om pengarna kan förbättra dig och din situation. Kanske finansiera kurser, studietid, flytt till annan ort, utlandsvistelse eller något annat som får dig att växa.
Sen om det det ändå är så att en del pengar ska va på börsen, vilket absolut också är ett bra ställe, så ska du flytta dem till där du själv bedömner att de är bäst investerade.
Ni gav också svar på en annan fråga jag tänkt ställa, nämligen hur man kan tänka kring att, som ung, spendera sina pengar gentemot att bara spara. Tack igen!
Men idag ångrar jag att inte gjorde resorna, engagerade mig mer i studentlivet och missade en del tidsfönstersom inte kommer tillbaka. Så i valet mellan mer pengar i 40-års ålder med mindre marginalnytta och mindre pengar som 20-åring med ökat humankapital, minnen och upplevelser skulle jag nog välja om.
Notera att jag också skriver lite / en del, inte allt.
Självklart ska man leva livet som ung, men inte finansiera det med sparpengar.
Själv flyttade jag hemifrån som 18-åring, reste mycket, festade ofta, var med i studentföreningar och var allmänt oseriös tills jag stadgade mig. Men jag jobbade extra och behövde aldrig använda det lilla ärvda sparkapitalet.
Min syster gillade inte att jobba, prioriterade märkeskläder, designprylar, fina hotell och restauranger. Det gav mina föräldrar ångest.
Idag lever vi vitt skilda liv, ekonomiskt.
Positivt kassaflöde tidigt i livet kan inte överskattas.
Du kan ställa om senare i livet men det du inte gjort bli mycket svårare att ta igen.
Ingen säger att bränn alla pengar men om valet är använd en del sparpengar eller avstå är mitt val klart. Det är inte helt självklart att få tag i extrajobb mm.
Alltså hellre för mig sitta vid 25 och behöva lära om att spara än att ångra förlorade år.
Rent spontant är jag nog mer benägen att hålla med @Ingenalls. Jag känner mig själv och vet att jag skulle ha svårt att, i ett så tidigt skede av mitt sparande, plocka ut pengar. Detta oavsett syfte.
Däremot har ni andra fått mig att inse vad jag kanske borde prioritera just nu. Jag har de senaste åren sett fram emot att just kunna resa (jag har många drömdestinationer), och det faktum att ett forum som kretsar kring sparande rekommenderar att avvakta med det för att istället prioritera livet känns ganska betryggande.
Du har redan vunnit. Grattis på födelsedagen! Jag som är mer än dubbelt så gammal som du är nu blickar tillbaka. Din tid är att skaffa ett skillset. Ta körkortet och gör dina knivar vassare. Du har fått många goda råd här.
gällande fonder så skulle jag iaf sälja av Swedbank fonden. Betala skatten INNAN jag börjar eventuellt plugga och ta CSN (så att det inte utlöser en tråkig skatteeffekt och påverkar ditt CSN1lån. Kör Avanza Global eller Lysa.
Jag skulle inte överskatta värdet av att resa tusen mil för att titta på typ ett berg med lite annorlunda form än de du har hemma.
Nog kan ju resor vara häftiga upplevelser, men i min bok är det möten med människor som blir oförglömliga minnen, inte snygga instagrambilder på sandstränder. Och intressanta människor kan du troligtvis träffa efter fyrtio minuter i bilen. Eller i din hemstad. Garanterat på universitetet!
Gå inte på myten om att du måste bränna tiotusentals kronor för att skapa värdefulla minnen.
Liksom det kan vara svårt att ställa om till att använda sina sparade pengar enligt mig. Att ett mindre barn tar 25% av sin veckopeng och köper godis tror jag över tid är sundare än att till varje pris spara allt. För mig är målet med att spara att jag ska kunna använda pengarna, inte att de ska bevaras och lämnas i arv.
Det är då inte alls samma sak som att bränna allt utan att dela upp och planera, si och så mycket till pension, så till boende osv, men att det finns utrymme för att leva ut också.
Mitt råd är att sälja innehavet på Avanza (eller göra en ISK flytt från Avanza till Lysa ).
Jag sålde själv av allt innehav och flyttade över det till Lysa för 2 år sen typ .
Jag kom tillslut på efter många år och enstaka aktier fast bara några hundra kr varje gång i förlust och kostnad typ kommer resultera i enormt tapp i avkastning på säg 20-30 år. Därför har jag allt på Lysa därför att du kan jag inte själv göra köpen och innehaven, jag ”high jackar” mig själv haha
det är mitt bästa tips. Jag kör 100% aktier då jag ska ha pengarna och minst 7 år samt ett pensionskonto på Lysa (jag kallar det pensionskonto men är ett vanligt konto) också med 100% aktier.