Jag påminner dig att tänka på att “ när en person med erfarenhet träffar en person med pengar så händer alltid samma sak. Personen med erfarenhet får pengarna och personen med pengarna får erfarenheten .”
Om de har erfarenhet så vet du vart de barkar
Just för att du inte ska springa för fort, så menar jag att först sätta pengarna på sparkonto i upp till 1 år. Då har du tid att utbilda dig på vad, när och hur du vill investera dina pengar. Du kan skapa en gigantisk summa pengar nästa 30 år bara genom att investera dem vettigt, och överhuvudtaget inte behöver oroa dig för pengar i framtiden SAMT att få pengar över att göra en massa kul saker på vägen.
Men hur ska man göra? Jag är en väldigt driven person och många har sagt till mig att jag är en bra ledarroll. Dock så säger många till mig just om utbildning att jag bör utbilda mig inom något. Jag känner att jag är väldigt trött på skolan osv och är slut i huvudet efter allt emotionellt då jag förlora nästintill hela min familj, för det är så jag fick arvet/arven.
Jag känner lite att jag hade bara velat starta ett företag inom något som jag anser intressant och kul. Det var ett tag sedan då jag pratade med en entreprenör som lyckades tjäna en halv miljard innan han var 30. Han berättade att han inte hade direkt några “skills” inom något speciellt utan han var bara bra på människor. Jag känner liknande som det han sa till mig men det kanske är fel, det kanske är bättre att gå en utbildning jag vet inte riktigt.
Så om jag förstår dig rätt Jan så tycker du att jag borde investera pengarna på börsen eller fastigheter? För fastigheter är något som jag känner att jag förstår bättre än aktier om jag ska vara ärlig. Jag vill dock som sagt starta företag inom något annat än fastighetsbranschen.
Sen har jag varit lite tveksam till den här ideen som min vän introducerade till mig. Han vill sälja bilar och själv har jag ingen erfarenhet inom den branschen.
Det är absolut sant! Jag ska erkänna och säga att jag köpt en ny bil. Inget mer dock. Är väldigt sparsam av mig. Sedan vet jag inte om jag hade lagt in pengar under längre tid på ett räntekonto. Då hade jag nog hellre valt aktier eller fonder.
Jag vet ingenting om dig, och detta kanske kommer att låta hårt, men att satsa på att bli miljardär genom riskfyllda projekt när man är 19 med en klump arvspengar låter fruktansvärt dumt. Det är en stor, men begränsad, summa, och att schabbla bort den som tonåring är en dålig idé. Sitt still i båten (med pengarna), gör inget med pengarna som riskerar deras – i dina händer – varande.
Som nämnts av andra är ett bankkonto med ränta en bra början. Att investera pengarna på börsen i fonder, ETF:er o.s.v. Du behöver inte göra detta direkt, men så sakta skulle jag nog (kanske i ett litet månadssparande till att börja med) köpa indexfonder.
Ta tid och hitta det som passar dig, men bekosta inte sökandet allt för mycket genom arvet.
Jag beklagar verkligen sorgen! Jag kan relatera till det lite eftersom jag hade en liknande situation om än inte förrän vid 30 när halva familjen var borta på tio år. Livet slänger en “curve balls” på vägen men man blir starkare av det, hur märkligt det än låter. Livet går vidare på något underligt sätt, om än jäkligt vingligt i början
Men jag skulle säga att i den tuffa situationen är det utan tvekan just rätt att ta det kallt och inte hoppa på saker som “låter bra” men kanske inte är det. Speciellt inte saker som kräver stora investeringar, och speciellt inte med vänner & bekanta.
Om din vän/bekant har ett företag, eller tänkt starta ett, så erbjud dig att arbeta i rörelsen - t.o.m. utan lön (du har ju pengar) - så ger du ju din vän av din tid (och du får erfarenhet) men du behåller dina pengar som just dina pengar.
Om det inte är möjligt så ta ett “sabbatsår” (eftersom du är trött på att plugga) och gör något helt annat, ta ett jobb (vilket som helst), ta upp en sport eller hobby på heltid, eller vad som helst som DU tycker är kul & viktigt. Det gjorde jag och efter det året visste jag rätt väl vad jag vill och hur jag skulle göra.
Okej tack @Skogstomten Har velat fram och tillbaka ifall jag skulle göra det eller inte. Sedan lät avkastningen sådär.
@Maewhnwe Jag gillar ärliga/hårda svar man får en verklighetsbild som är mer korrekt osv. Min rädsla är att investera just i detta ögonblick, då jag tror att det kan braka ihop men jag vet inte om jag gör fel i att göra så. Kul att du tog upp det med att bli miljarder, det är faktiskt ett mål jag har, sen om jag når det är en annan fråga men jag tänker åtminstone ge det ett försök så slipper man ligga på dödsbädden och ångra sig.
Tack så hemskt mycket! Känns tryggt att ha någon som haft liknande upplevelse i livet! Jag sitter och klurar, kanske kan vara en bra ide att gå till en psykolog och sortera alla tankar osv. Det kan ju leda till att jag får en klarare bild av vad jag bör göra!
Ja absolut, ta den hjälpen. Jag har inte själv gjort det men har kompisar som bett om hjälp. Ibland kan det räcka med ett par samtal, ibland fler under en längre period. Väldigt individuellt. Det är en del av att läka så be om det
Viktigt att tänka på när man är ung att det behöver inte vara svartvitt. Du behöver inte välja mellan att investera allt och att inte investera något alls.
Låt det ta tid och ta små steg så hinner du känna efter mellan varven. Mycket viktigt är att du satsar på att utveckla/utbilda dej själv. Pengar kan försvinna på olika sätt men kunskap och erfarenhet kan ingen ta i från dej.
Jag har egentligen ungefär samma sits som du, med femton år mer erfarenhet (plus universitetsutbildning) och av ungefär samma orsak, dvs dödsfall. Ungefär samma summor också. Eftersom min man dog ung fick jag ett ekonomiskt utrymme som kan ge mig mer tid åt barnen, förverkliga drömmar och kanske använda till att ändra min sysselsättning så att det passar mig optimalt. Sen kanske dessa tankar väcks ännu mer eftersom man inser att livet kan vara kort.
Har en del råd att ge. Gör inte de stora besluten när livet gungar. Du är 19 år, allt behöver inte hända på en gång. Bland den roligaste tiden i livet kan vara just universitetstiden. Eller att åka iväg och jobba utomlands något år. Passa på att vara ung. Bland unga är alla fattiga. Det är en del i charmen och man lär sig för livet att räkna hur många kronor tomaterna kostar i affären eller fatöl på studentpuben.
Rent ekonomiskt lär du vinna mest på att investera slantarna på ett sådant sätt att du ’glömmer bort dem’. Typ LYSA. Minst risk att bli utnyttjad också.
Mina barn ärver pengar på deras 18-års dag. Jag kommer att råda dem att glömma dem helt tills dess deras universitetstid är över. Helst ska de få lära sig samsas i kollektiv eller korridor och räkna kilopriset på tomaterna.
Nej det är sant, det är bra det att just nu med hela corona situationen så blir det inte samma sak ifall man ska dra iväg till en skola och utbilda sig. Jag hade isåfall hellre jobbat med en entreprenör och lärt mig hur det faktiskt är på riktigt. Inte bara sitta vid en bänk och skriva ner arbeten på papper.
Jag har frågat lite företagare osv men oftast är dem upptagna eller så bara är dem arroganta, åtminstone så har
När det gäller företag har jag ganska mycket erfarenhet. Om du är den ende som vill / kommer lägga in pengar då är idén inte tillräckligt bra. Särskilt i tider som dessa då det är ont om bra investeringar. Således:
om inte banken eller minst tre andra är villiga att investera i ditt företag då är det inte tillräckligt bra och då borde även du avstå. Punkt.
Jag har sett det så många gånger, ägaren råkar ha lite pengar och så slarvar man på ett sätt som man inte hade gjort om inte pengarna hade funnits. Man fattar dåliga beslut, man tar inte de tuffa besluten som hade krävts, man lägger inte fokus på sälj, man subventionerar bolaget och tar genvägar. Gör inte det!
Jag skulle nästan i det här fallet, om du är osäker anlita en rådgivare på timme, som får vara ”överförmyndare” åt dig och ha tillit till det. Eller så använder du oss i forumet.
(Det omvända gäller också, när det är bra investeringar då dras pengar till det som till sk-t. Jag har kämpat som tusan under förra året och fått göra en del trick för att få tag på aktier i bra företag, jämför tex Idun industrier idag i den här andra tråden där mindre än 1 av 10 fick investera.)
Du befinner dig i ett mycket bra läge, och grattis till det. Vad du ska göra beror lite på vad som passar dig som person och vad du vill göra med livet. Men jag kan ju berätta vad jag skulle gjort i ditt läge.
Eftersom du inte kan så mycket om aktier så hade jag kört på en fondrobot som Lysa, och in med minst hälfen av pengarna där. Resten hade jag haft kvar på ett räntekonto tills jag visste mer vad jag skulle göra med dem. Över tiden skulle troligen mer trillat in i fondroboten. Sedan hade jag påbörjat en utbildning, och i så fall behöver du knappt pengarna under de närmaste 3 eller 5 åren beroende på vilken utbildning som passar dig.
Jag hade inte gått in i en investering med någon bekant. Det jag hade frågat mig själv är, varför vill dom starta en verksamhet med mig? Låt mig vara lite cynisk, vill någon starta ett företag med dig eftersom du är ett företagsgeni eller eftersom du är ung med mycket pengar (alltså är lättlurad)? Kom ihåg att många företag går i konkurs, så att investera i småföretag riskabelt. Jag har hört siffran att om man systematiskt investerar i småföretag så är det bara 10% av dem som står för hela vinsten, resten går +/- noll eller sämre.
Min slutsats:
Investera i en fondrobot.
Skaffa en utbildning, och ta CSN under tiden. (Räntan är så låg på lånat så låna om du kan.)
Använd inte mer än 10% av kapitalet under den närmaste tiden. (På nöjen och liknande.)
Investera inte i någon “kompis” affärsidé. (När man har pengar har man ofta många “kompisar”.)
Jag skulle nog säga att jag är en sådan person så att när jag väl går in i något så kör jag i 110%.
Jag har fått så mycket bra hjälp här men hade varit skönt att kunna sitta ner med någon face to face så att man får känsla för personen. Inte bara över nätet bakom en skärm.
Det är väldigt sant allt du tar upp, dock så är jag väl trött på utbildning via skolsystem. Hade hellre haft en mentor som man kan lära sig utav.
Jag har drivet och passionen för att starta företag osv. Vilket gör att jag vill bara starta! Bara slänga in mig i något och se hur det går! Men sen att göra så är väldigt riskfyllt vilket gör att jag på samma gång tvekar.
Alltså, starta företag tycker jag absolut att du ska göra. Men inte du ska inte slarva med dina pengar i samma företag. Starta det som de flesta andra och och fokusera på sälj och att skapa värde för kunderna. Svårare än så är det inte att starta och driva bolag.
Klart du kan/ska kasta dej in i något. Hur riskabelt det är kan väl mätas i hur mycket av dina pengar du satsar och kan förlora. Ett sätt är att kasta sig in i något med säg 25.000 som insats. Ett annat är att kasta sig in med 2.000.000 som insats. Jag skulle börja med 25.000. Eller 5.000. Eller 200. Du kommer att lära dej saker, bränna dej, förlora o.s.v. oavsett nivå. Du kan lätt experimentera i 5-10 år och fortfarande vara långt framför 95 % av dina jämnåriga med det kapitalet.