Jag är besatt av denna grupp då den verkar finns så himla mycket nyttig information att tillgå.
Jag besitter en del funderingar kring att optimera min ekonomiska situation.
Ett par förord kring planer.
Mina mål är att på lång sikt komma in i fastighetsbranschen. Jag är en väldigt strategisk och passiv arbetsnarkoman som drivs av att utvecklas och ta mig ann nya utmaningar.
Målet är att lyckas skala allting till ett värde på 150mkr tills jag är 28 år. Jag hör såklart hur det låter, men jag har tidigare satt till synes väldigt orimliga mål som jag alltid lyckas att nå. Det blir så när jag har satt ögonen på något.
Mitt dilemma lyder.
I dagsläget består mina tillgångar av
Pengar på banken: 350 000kr
Guld: 310 000kr
Fordon: Omkring 90 000kr
Klocka: Omkring 40 000kr
Fonder: 20 000kr
Jag förstår såklart att 20 000kr i fonder inte är mycket för världen och jag är rädd för att låsa pengarna där. Det kan ju komma en sjysst möjlighet som kräver kapital när som.
Jag har en inkomst från alla mina inkomstkällor på endast 25 000kr minimum.
Av den summan så investeras tre tusen direkt i fonder och två tusen går direkt till min buffert, var av resterande försöker att sparas efter att mina otroligt låga utgifter är betalda. Cirka fem tusen kronor.
Jag vill verkligen komma vidare då jag känner att jag inte gör något vettigt med pengarna. Är tacksam för all vägledning.
Tjena! Som i sammanhanget misslyckad 28 åring saknar jag en tresiffrig summa miljoner, men har några frågor.
Höga mål är bra! Kör på! Frågorna är bara för att förstå bättre vad du vill. Varför just fastighetsbranschen? Inget fel med den och det har varit ett bra historiskt sätt att tjäna pengar. Är du intresserad av nån särskild sorts fastighet? Lokaler? Hyresgäster?
Varför just 150M? Det är ju en stor rund siffra, men är såklart nyfiken vad siffran betyder. Finns det någon kul matte att få ta del av eller är det bara en stor mäktig nuffra? Oavsett kul att veta! Många vågar inte ens räkna så högt, säkert jag bland dem, så vore kul att höra tankarna
Varför just 28? Är det 10 år av vuxenliv? Också intressant deadline.
Håll hårt i guldet! Där har du jobbat på riktigt bra! Jag har inga råd om fastigheter, men finns säkert många här som har. En liten bostadsrätt är huvudvärk nog för mig - men därför blir jag aldrig någon fastighetsking som du!
Det jag skulle rekommendera är att du läser på mer om hur investeringar fungerar och ungefär vilken typ av avkastning du kan förväntas få. Det där målet går bara att nå inom en livstid om du startat ett mycket framgångsrikt företag eller vinner på lotto.
Du har ett högt mål men de flesta av dina pengar i tillgångar som inte förväntas avkasta som bäst. Vill du bli rik på 10 års sikt är ditt bästa bet:
Öka din sparkvot
Investera så mycket pengar som möjligt i fonder, inte på bankkonto eller guld
Spekulera inte för hårt, varken i enskilda aktier eller krypto. Du kan och ska ta mycket risk i din ålder, men lär dig skillnaden mellan bra och dålig risk
Skaffa ett bra jobb, öka din inkomst
Prova på olika typer av företagande, kanske vid sidan om ditt vanliga jobb till att börja med. Fokusera på att investera din egen tid, inte stora mängder pengar i riskabla satsningar med oklar avkastning
Lycka till, och självklart får du gärna bevisa oss fel med ditt ambitiösa mål!
Har du tips på hur jag kan nå 88,5% i utveckling per år?
Vad skönt att jag egentligen kan behålla min skåpbil och mina två hojar samt klocka. Dessvärre lär det nog avyttras då det endast är investeringar i form av att jag köper det billigt och kränger dyrare, det är en av mina små projekt.
Poängen är att det är nästintill omöjligt enda vägen dit från där du står nu är att bygga ett ytterst framgångsrikt företag. Du kommer inte kunna investera dig till 150 miljoner på 8,5 år. Släpp det.
Det som ändå är imponerande är det kapital du redan ackumulerat. Om du sätter pengarna i evidensbaserade investeringar, t ex indexfonder, kommer du - statistiskt - ungefär ha dubblat ditt kapital tills 28-årsdagen. Now that’s what I call magic
P.S nysparande ej ens inkluderat D.S
P.S2 du får fortfarande behålla fordon och klockan! D.S2
Misslyckad 28 åring tvekar jag på, olika mål bara, jag vill ha tre barn medan du kanske vill ha fyra.
Aja, mitt mål grundar sig i visionen, ”sikta mot stjärnorna och nå trätopparna”.
Inledningsvis tror jag att jag vill in i renoveringar och rent av köpa/sälja objekt, detta då jag är en fixare, jag hittar alltid helt okej lösningar på utmaningar och är relativt händig och brinner för att slita.
Vill helt klar med tiden efter jag byggt någon form av kapital övergå till uthyrning då det verkar bättre för att skala upp.
Just 150 miljoner bygger på ett stort bilintresse i grund och botten. Hjälpa människor och sedan för personlig vinning vill jag kunna bo som jag vill och köra vad jag vill och framförallt göra vad jag vill. Om det så är städa trappor, men då har jag iallafall min Ferrari som fortskaffningsmedel. Tror dock att jag vill plugga till polis.
28 är också taget från luften. Jag tittar mycket på uppoffringar, min far är 64, gör mattan själv, han kunde inte lira någon boll med mig när jag var liten.
Jag vill bilda familj i hyfsat ung ålder för jag gillar dynamiken vissa verkar ha med sina ”unga föräldrar”.
Tackar för rådet kring guldet, det är ju hårda tider nu.
Haha nej jag anser mig inte som misslyckad. Det var ett skämt i förhållande till 150 miljoner. Har vi det som måttstock så är jag ju ljusår från ditt mål, menade jag bara.
Inga av mina frågor var menade som invändningar! Bara nyfikenhet. En bra grej att veta är att folk skulle vara häpna och imponerade om du hade EN miljon på banken vid 28. Uppnår du 10% av ditt mål så är du i topp 0.001% av 28åringar. Det @Stonkochbonk säger är korrekt om att den enda vägen till nivå 5 (mellan 100m-1miljard) innan 30 är att vara företagare, och en extremt framgångsrik sådan. Det är dock absolut en väg du kan ta, och uppnår du 1% av ditt mål vid 28 så är du ändå väldigt framgångsrik jämfört med 28åringar i stort.
Jag startade mitt bolag under covid för att jag inte hade något bättre för mig egentligen. Det råkade lite bli så att jag hade tiden och en bra marknad att kliva in i. Efter snart fem år så har jag lyckats köpa min bostad själv och sparat ihop en ganska okej slant. Inte 150 miljoner, direkt, men mer än jag kanske hade vågat drömma om för fem år sen. Jag hade inte kunnat investera mig till det, eller få ihop det som anställd, så företagande kan vara enda vägen till ditt mål!
Utöver det finns de klassiska RT-tipsen. Öka inkomst, öka insättningar till ISK. Med mer kunskap för 5 år sen hade jag kunnat investera mer och ha större kapital. Det går alltid att bli klokare!
Inga invändningar mot att skaffa barn tidigt. Jag håller med om din spaning om att det är bättre med unga föräldrar, åtminstone jämfört med mina som var närmre 40. De var och är superföräldrar och är pigga än idag, så det handlar mer om att det är tråkigt att jag kommer ha kortare tid med dem totalt.
Jag och min tjej får vårt första barn nu i sommar! Båda 28.
Om du vill göra det via fastighetbranchen? Som jag ser det är din enda chans att göra det med 100% andra människors pengar. Utan att vilja låta nedlåtande, du har fortfarande mycket pengar för en 19,5-åring, men givet ditt mål och tidshorisont har du så lite pengar att det är peanuts i sammanhanget.
Starta fastighetsbolag, lyckas köpa en eller några fastigheter med 100% lån (bank + privatinvesteringar), hoppas på en värdeökning, använd den värdeökningen för att belåna mer och byta upp till större/fler fastigheter, tills fastigheternas värdeökning skapat 150 miljoner “över” efter lånen, som då är ditt bolags. (Sen kan du ändå inte ta ut 150M efter skatt, ska du ha det behöver du typ 300M+ i värdeökning i bolaget, men något ditåt.)
Skulle det kunna gå rent teoretiskt? Ja. I praktiken? Vetefan. Du kommer ha väldigt väldigt svårt att hitta tillräckligt många människor som är, ärligt talat, dumma nog att låna ut den typen av kapital du kommer behöva givet den risk ditt projekt utgör. Kommer du behöva bli en jävel på att snacka/sälja? Definitivt, jag har försökt få in kapital till andra satsningar, och det är fasen inte lätt, och då har jag inte försökt belåna ren spekulation till 100%. Du kommer antagligen behöva gå en väldigt smal balansgång i gränslandet mellan marknadsföring och bedrägeri för att få in den belåningsgrad du behöver. Kommer det vara stabilt längs vägen? Nej. Hävstången du kommer behöva hålla under många år är helt galen. 0.1% räntehöjning du inte räknat med så lär korthuset rasa och bolaget går från medelstort fastighetsbolag till konkurs i princip direkt. Involvera/låna inte av några människor du tycker om och vill ha kvar i ditt liv, risken är extremt stor att du kommer bränna alla dina långivares pengar och behöva hoppas på/utnyttja sunk-cost-fallacy hos dem för att mer eller mindre utpressa dem att sätta in mer pengar när (inte om) du får likviditetsproblem.
Det troliga scenariot, om du ens får det att flyga så långt att du lyckas köpa din första fastighet i bolaget vilket jag tror kommer vara en STOR utmaning i närtid, är att du bygger upp bolaget några år och sen går hela skiten i KK p g a minsta lilla oförutsedda händelse som kraschar din oerhört ostadiga likviditet i bolaget.
Med den hävstång du kommer behöva använda för att ha någon möjlighet att nå ditt mål finns inga trädtoppar som jag ser det. Antingen går det vägen (och jag tror den chansen är väldigt väldigt låg), eller så går ditt bolag, och kanske även du om du behövt gå i personlig borgen, i konkurs. Jag har väldigt svårt att se något realistiskt scenario där den typen av satsning på 10 år ska ha mynnat ut i ett litet men stabilt fastighetsbolag.
Intressant tankeövning. Jag hade sett mig om efter en annan plan ärligt talat.
Sikta mot stjärnorna och nå trädtopparna, jag gillar det tänket! För mig är det inte en filosofi som är oförenlig med realistiska och metodiska tillvägagångssätt.
Det som vi säkert kan säga är orealistiskt är att nå dit genom konventionella investeringar. Investerar du brett (så som oss andra som vill minimera risken), så får du kanske 7% avkastning om året. Siktar du smalt och försöker plocka den bästa aktien eller den bästa kryptovalutan så kan du lika gärna satsa pengarna på lotto, så detta är inte heller realistiskt.
Så som andra sagt så är entrepenörsskap och företagande den mest realistiska vägen. Det finns så klart inga garantier men åtminstonde en sportkeps att du når dina trädtoppar. Skillnaden mot investeringar är att man kan nå längre med hjälp av hårt arbete och driv. Och driv verkar du ju ha gott om!
Frågan du ska ställa dig är väl vad du är villig att riskera för att nå målet. Ett så högt satt mål kommer nog att kräva investeringar med stora risker, satsa på riskfyllda affärer med stor betalning om det lyckas, osv. Men följden av det är ju att det kan bli “sikta mot stjärnorna, träffa marken rakt framför dig”. Vill du hellre försöka nå 150 miljoner ± 150 miljoner eller är det bättre med 25 miljoner ± 5 miljoner?
Det är ju inte automatiskt så att bara för att man siktar högre så når man högre. När det slår bakut så slår det ju också mer bakut.
Så att bara ha en målsumma är inte så meningsfullt. Du måste tänka på vilken spridning som är acceptabel också.
Folk har rekommenderat eget företagande som enda realistiska sättet att nå ett sånt mål. Jag tror det även finns ett annat sätt och det är att gå in som “anställd #5” på ett startup, med aktiekompensation. Drar du rätt startup kan det bli väldigt lukrativt, men det kan också mycket väl bli värt noll.
Det vettigaste du kan göra med pengarna för att få dem att växa (till låg risk) är att köpa globala indexfonder.
Men har du en dröm, så kör på den.
Men din dröm kommer med en mycket stor risk - att du förlorar alla dina pengar som du har sparat ihop.
Så vad är din dröm egentligen? Slippa jobba? Ha dyra saker? Det kan du få till en lägre risk: öka din inkomst och spara i globala indexfonder. Livet går snabbt, vips så är du 40 och kan gå i pension eller hjälpa andra eller köpa dyra saker
Så innan du tar risken, fundera en vända på hur plan B och C ser ut, om det slutar med att du har 0 kr kvar.