Hej, tycker det är svårt att finna folk att prata sparande med. Nådde min första miljon för några månader sedan och det tickar på med låg risk (globalfond,robot, stor buffert), är 25 år och har jobb som lärare och en egen firma och lever snålt och tänker framåt på alla pengar som ska gå åt att skapa en familj. Kollegorna är mycket äldre och mina vänner studerar. Närmsta familjen går inte. När jag väl får till ett bankmöte som jag fått 3ggr så får jag inte mycket av det, de är ju mer säljare än rådgivare.
Jag har hört talas om privata ekonomiska rådgivare, är det en sådan jag ska prata med? Kommunens egna är väl till för om man har det knappert.
Välkommen till forumet och exakt min känsla jag hade när jag var i din ålder. Framförallt också ett stort grattis till en fantastisk ekonomisk situation i din ålder! Hoppas att du har firat.
Tyvärr kommer du snart att upptäcka att du både kan mer och är mer intresserad än de flesta andra som “borde” kunna mer. Så det handlar egentligen mest om vad du är ute efter. Många av oss hänger ju här av den anledningen.
Men jag tror inte att en ekonomisk rådgivning kommer att göra varken till eller från för dig. Jag tror snarare att det kommer att handla om att träffa andra och skapa det jag och @MoaD brukar tjata om “sammanhang och mening”.
Ett ställe i din ålder är ju t.ex. Unga Aktiesparare, där jag tror att du kan hitta en del av det. Pingar in @Oliver.Allemog som är i din ålder och engagerad i organisationen också (och är kollega med mig).
Jag tror likt vad @janbolmeson är inne på att det handlar om:
Unga Aktiesparare har varit ett sådant utrymme för mig där premissen är ekonomiintresse/en vilja om att lära sig mer.
Jag är 23 år och ordförande för avdelningen i Lund. Organisationen finns i alla delar av landet. Du kan prova att gå på ett event i din närhet och se ifall det är något för dig: https://medlem.ungaaktiesparare.se/
Jag har även skapat sammanhanget genom att posta inlägg om ekonomi online. Då hör främlingar av sig till dig och vill prata om ekonomi Såklart ingenting för alla men det funkar. Då skapar du ditt egen sammanhang istället för att leta upp det.
Sen vill jag säga att personligen är min upplevelse av att känna din ensamhet att många fler vill prata om det än vad jag trodde först. Nu blir det såklart lite speciellt för mitt ekonomiintresse är känt pga sociala medier men jag tror det gäller oavsett.
Jag tror dina studerande vänner osv gärna pratar om ekonomi med dig. Det kanske blir på en nivå där du mest utbildar men det är ändå ekonomi. Pengar/ekonomi är ofta tabu men att lyfta det med vänner brukar uppskattas.
Småspararguiden, om du ens behöver någon. @janbolmeson har lärt mig mycket och du har redan de 3 “benen” där intäkter flödar in, dels via din lön, dels via dina investeringar och även ditt bolag. Du gör allt rätt. Om du vill prata om pension så tar du kontakt med @Monica som är expert inom området. Om du har vanlig lön så ska du precis lägga dig på gränsen till statlig inkomstskatt. Från ditt eget bolag så kan du ackumulera pengar och ta ut minimalt enligt 3:12 reglerna. Du kan ju också investera intäkterna i ditt bolag i en KF. Framtiden är väldigt ljus för din del.
Låter som du redan hittat ett sätt som fungerar. Med tanke på din ålder har du kommit betydligt längre än de flesta här som inte är födda i en rik familj. Som det låter kan du gå fire redan vid 40. Så håll dig på det som funkar.
Rent spontant tror jag inte du behöver mycket ekonomisk rådgivning. Delar helt din bild att rådgivare på banken är säljare och du vet nog redan bättre än råden de ger. Är i liknande sits att där inte är många som delar det ekonomiska intresset. Har en fru som artigt lyssnar och är bollplank för tankar, men hon känner inte att hon behöver vara mycket insatt bortom mina enklare förklaringar på vad som gör något intressant. Långsiktig ekonomi är på min lista ansvar xD och då gör hon bättre i att lägga den energin på annat. Har hon också helt rätt i det för den delen. Det är en lite ensam hobby och det är svårt att hitta någon i liknande situation och ganska lik bild av ekonomi.
Utöka ditt sociala nät lite och bredda ut i andra hobbys som inte anses typ kontroversiella. Är lite rådet jag följt själv. Ekonomi är jättekul för mig, men att hitta väl kompatibla ekonominördar att bolla med är svårt. Även med en barndomsvän som är ekonom och rättså klok så pratar vi mer hur livet är och spel/filmer/etc.
Du kan snacka av dig med mig om du vill, är själv 24 år och lyckats spara ihop drygt 1,5 miljoner sedan jag började jobba 2019. Har en vanlig inkomst och kör indexfonder:)
Hej, och stort grattis! Du är absolut inte ensam i detta, och jag kan relatera till hur du känner. Jag är själv fortfarande i mina 20s och har också byggt upp mitt kapital snabbare än de flesta i motsvarande ålder. När det gäller rådgivning håller jag med de flesta andra om att du förmodligen redan har en väldigt sund inställning till pengar och investeringar.
Finns det något speciellt område du vill utvecklas mer inom? För mig handlade det faktiskt om att lära mig att inte vara för snål mot mig själv. Jag firade aldrig mina milstolpar och kände sällan att jag hade råd att unna mig något trots framgångarna. Visst är vi fortfarande i uppbyggnadsfasen, men man måste ju även leva lite här och nu.
Känner igen mig, är i stort sett i samma situation, har till och med lite mer kapital . Mitt problem är att unga aktiespararna och andra aktiviteter ligger långt ifrån, Älmhult är inte så stort haha. Får man fråga vart i landet du befinner dig?
Jag tipsar att köra 100% indexfonder eller fondrobot om man inte sätter in sig fullt i indexfonder. De kör jag på :). Behöver inte vara svårare än så.
@janbolmeson tack för trevliga poddar som vanligt. Roligt med er diskution kring teslan, kanske ska satsa på Musks Robotaxi som han lanserade härromdagen ;).
@Oliver.Allemog tack för en trevlig träff på I love Lund på UA, tyvärr kunde jag inte joina AWn, behövde ta tåget hem till Älmhult!
Prata sparande med de förutsättningarna? Du verkar vara skärpt.
Angående framtida familj… Har du sällskap? Eller ska du lägga din energi på det istället för samtal om en stabil framtida ekonomi?
Nu är jag ej ts men jag lyckades skrapa ihop en miljon vid 25 år utan några konstigheter igentligen.
Började jobba direkt efter gymnasiet tog varenda övertid jag kunde få etc.
bodde hemma gratis.
leva väldigt enkelt och skaffa hobbies som är i princip gratis.
Nu kan ju ej alla bo hemma gratis men många kan nog ändå få bo hemma om för en lägre slant kan jag tänka mig om man lovar sina föräldrar att man hjälper till i hushållet.
Gäller dock också att landa ett okej jobb med bra lön har man studerat studieförberedande gymnasieprogram så får man nog flytta fram miljonen ett par år men så får man förvisso kanske ett jobb man älskar
Kan förstå tanken att vilja kunna prata aktier fonder etc med likasinnade IRL, känns som de flesta i samhället lever lön till lön och bränner merparten av sina pengar, kanske har de 50-100000 på sparkonto, men de flesta inte.
Jag känner ingen med ett intresse av sparande i min vänskapskrets jag kan snacka med och skulle jag prata med “fel” personer som inte vet hur mycket jag har på konton vet jag inte hur de skulle ta det. Får känslan (i min vänskapskrets) att det inte skulle tas emot väl.
Fasen vad snyggt jobbat med ditt sparande @Lofolhdd! Här finns ytterligare en 26-åring med liknande situation som har sparat religiöst i flera år och därmed byggt upp ett hyfsat kapital. Jag står inför valet & kvalet om att använda pengarna eller ej med ett bostadsköp. Det är lite läskigt om jag ska vara ärlig för att spara vet jag hur jag gör, men att våga använda pengarna är lite utanför min komfort zon. Snacka om i-landsproblem men det jag vill ha sagt är att finns fler “unga” sparare som vill prata av sig.
Över detta så har jag också upplevt perioder av ensamhet primärt av att jag flyttade flertalet tiomil hemifrån när jag skulle börja plugga och inte kände någon i den nya staden. Likt @Oliver.Allemog engagerade jag mig i UA och genom denna väg jag känna underbara Oliver plus flertalet andra fantastiska personer som jag har kontakt med än idag.
Om du (eller någon annan i vår ålder) finns i Stockholmsområdet skriv gärna till mig så ses jag gärna & lär känna personen bakom skärmen för att prata av sig!