Sparare vill prata av sig | 25 år gammal har 1 miljon men det känns lite ensamt

7% är en schablon. De sista fem åren har börsen avkastat betydlig mer än så, detta är från min PPM som ger en bra insikt i hur snittavkastningen sett ut.

1 gillning

Öh? :thinking:

Du kan ju inte ta schablonavkastningen som fakta när det senaste året gett 30% eller mer. Och avkastning på avkastning under år som dessa är inte att leka med.

4 gillningar

Också fullt möjligt att TS föräldrar bidrog med ett visst startkapital.

3 gillningar

Hur stor insättning hade du på din globall fond och hur många år tog det innan du nådde 1 miljon?? Intressant att höra verkligen!!

3 gillningar

TS, kom tillbaka, folk vill snacka sparande med dig här. :wink:

Mitt råd är att sparandet inte behöver vara vägen till ett sammanhang. Det finns mycket annat i världen, själv skulle jag finna det lite tomt att söka mig till andra enbart utifrån bankkontot. Unga Aktiesparare är ett bra tips ändå, kanske går att hitta bekantskaper där. Mer sannolikt än på banken.

4 gillningar

Vad mer konkret vill du prata om, det verkar ju gå bra för dig ändå? Jag tar råd av vänner som är civilekonomer, kanske har du någon i din närhet som gåt utbildningen/har kunskaper inom det du vill bolla?

Ett tips, glöm inte bort vad du själv vill göra/uppleva, och unna dig det. Och satsa på att hitta en respektfull partner med liknande mål/livsstil redan nu om du råkar vara heterosexuell kvinna, det blir otroligt svårt senare. Många män får snabbt mindervärdeskomplex av kvinnor som har mer på kontot/högre inkomst än dem, och respektfulla, drivna och sparsamma singel-män är inte många i 30+ åldern tyvärr…

Hehe precis. Klart TS kommer känns sig ensam om hen ghostar alla som vill snacka deg med hen!

5 gillningar

Bra råd till en ungdom. När jag ser tillbaka på mitt liv så är det så här jag borde ha gjort istf mer eller mindre meningslösa år på universitetet.

1 gillning

Men så har du säkert fått en massa nyttig information från alla studier som ej kan köpas med pengar :slight_smile:

Själv så imponeras jag över folk som orkar med långa studier efter gymnasiet jag ville bara ut o jobba var så skoltrött :sweat_smile:
Men har man lätt för studier är det en annan femma kanske :slight_smile:

1 gillning

Hej

Detta forum är väl en jättebra mötesplats för att prata sparande?
Sen vet jag inte vad det är du vill prata om. Du verkar spara i billiga globalfonder och tror man på det så är det bara köra på det, år ut och år in.

Du kanske vill ha en lekhink också som du vill vara lite mer aktiv i, se vad du kan åstadkomma med låt säga 50 000 kr.

1 gillning

Får ju också göra lite reklam för våra live träffar på Patreon. Finns både digitalt och IRL. :heart::slightly_smiling_face:

2 gillningar

Du får fixa en Unga RikaTillsammans-community. Föreläsa på olika gymnasium. Lära de FIRE och att löneslaveri är inte värt det OM man inte samtidigt investerar sitt överskott. Då blir du och @carolinebolmeson folkliga och odödliga.

3 gillningar

Om vi räknar bort inflation och “bara sparar”, kan man spara ihop en miljon med ca 16600 kr per månad i fem år. Eller?

Vill jättegärna veta ifall jag missat något man bör tänka på

Det finns en väldigt trevlig excel-funktion: FV

FV(avkastning i procent;antal perioder i år;periodiska insättningar;startvärde)

Exempel: låt säga vi har 5% avkastning, under 10 år, sätter in 120000 per år och har ett startvärde av 100 000 SEK.
Formeln ser då ut så här:
=FV(0,05;10;-120000;-100000)
Efter 10 år har du 1 672 tkr med ett insatt kapital av 100 tkr+1 200 tkr, dvs kapitalvinsten är 372 tkr.

Du kan även använda den för att räkna ut hur mycket du får in på 1 år om du sparar 1000 i månaden, med en avkastning på 5%.
=FV(0,05/12;12;-1000;0)
(observera att avkastningen är 5% för ett år och måste delas på 12 för att räkna ut per månad).
Det innebär att år 1 har du 12 279 SEK på kontot efter att ha investerat 1000 SEK per månad/12 000.

Om du extrapolerar det till 10 år får du:
=FV(0,05/12;120;-1000;0)
155 tkr med en investering på 120 tkr.

Kollade upp det, verkar användbart! Tack för tipset!

Men det jag blir förvånad över är att det verkar som att ränta-på-ränta kalkylatorn här i forumet spottar ut närliggande men ändå annorlunda siffror. Förstår inte varför riktigt dock.

1 gillning

Jag får exakt samma siffror: 300 tkr start, 5% ränta, 5 år.
ränta-på-räntakalkylatorn:

FV-formel:
=fv(0,05;5;0;-300000)
382 884

Samma.

1 gillning

Inser att jag inte använde rätt formula för att kalkylera den delräntan, jag använder en förenklad variant. Blev korrigerad.

1 gillning

Mitt tips till TS är att skippa åldershetsen och gå på några årsstämmor live och prata med folk där, bygg en bekantskap.

Är ingen fan av bank eller för den delen aktiespararna som bollplank.

Känns de ensamt så skaffa en annan hobby där du får kompisar, skit i att prata ekonomi med kompisar som inte vill, mina tycker jag är en skit som har mer pengar på banken än de har lån på huset, för de har gjort allt rätt :smiley:

2 gillningar

Detalj men om du önskar vara mer precis och räkna månadsvis måste du justera uppgiven årsavkastning då 5% inte ger en månadsavkastning på (5/12)% utan (1+0.05)^{1/12}-1.

Har ts fått prata av sig någon annanstans tro? :joy:

2 gillningar