Hur mycket har ni sparat i förhållande till ålder?

Bara nyfiken, hur mycket har ni sparat och hur gamla är ni? jag tänker också att kontantinsats till bostad ska räknas in i detta.

Det finns en del trådar som rör sig runt detta. Problemet är väl kanske att alla inte vill skylta med detta rakt upp och ner, speciellt inte de som har namn och bild på forumet. Delvis därför pratas det oftare om antalet årsutgifter eller delmål.

Med “kontantinsatsen”, menar du då “del av bostad du inte belånat” eller summan som en gång var kontantinsats? Det brukar också hävdas att del av pensionssparandet bör räknas in. Ekonomi är klurigt så beroende på hur man räknar får man olika svar. :slight_smile:

Jag brukar säga att vid 20 var jag skuldfri. Vid 30 var jag skuldsatt mer än någonsin. Sedan 40 är jag skuldfri och snart är jag 50. :rofl:

21 gillningar

Och börjar bli gammal :joy::joy::joy::face_with_hand_over_mouth:! Jag vet hur det känns :face_with_hand_over_mouth::wink::shushing_face:. 45 i mitt fall :wink::partying_face:

5 gillningar

Klurig fråga, beror som sagt på hur man räknar, tror dessutom spannet på detta forum kan röra sig mellan några tusen till 50miljoner+(nu gissar jag)
Själv gjorde jag en sammanräkning av mitt pensionsspar häromdagen och kom fram till att jag hade till 250 månadslöner.
Så kanske dax att börja använda sin ISK till annat än bara pension.
Är 50år

10 gillningar

31 år gammal, 980k på isk

14 gillningar

23 år, jobbat sedan studenten, förutom ett uppehåll för lumpen. Har sparat i genomsnitt 60% av nettolönen varje löning.

Tack vare nattjobb sedan 2019-2021 så kunde jag spara/investera ca 380 Tkr. Samtidigt som jag amorterade 100 Tkr av ett privatlån till en anhörig som jag fick i samband med köp av bostadsrätt.

Inser att jag sparat väldigt mycket för min ålder, men jag har inte fått något gratis. Flyttade hemifrån till hyresrätt en månad efter studenten och har klarat mig själv sedan dess.

17 gillningar

25 år, 60k kvar på sparkonto och ca. 50k investerat då 360k precis las i kontantinsats! Ca. 175k har jag i pension hittills, extrajobbat sen jag var 15 och haft heltidsjobb i två år.
Hoppas att din nyfikenhet inte kommer ifrån stress, vi 90-talister har (förhoppningsvis) en massa år på oss att bli rika tillsammans :blush:

10 gillningar

Vi som börjar tidigt i livet kan dra stor nytta av ränta på ränta! :star_struck:

6 gillningar

28, ca 350k på avanza och 400k i lägenheten.

2 gillningar

Jag och min man är 34 respektive 37 och har sparat/investerat i 5 år. När vi träffades hade vi ca. 400 000 var in i förhållandet.
Idag är vi isch 75% ekonomiskt fria.

Vi vill nog göra en “latte-FIRE” och har lagt ribban på nånstans mellan 7-10 miljoner (fortfarande ganska osäker på beloppet att uppnå då man är två).

Vi är för rastlösa för att sluta jobba helt och hänga i en solstol, så vi lär väl alltid ha nån form av passiv inkomst och räknar därför med att klara att hoppa av tåget tidigare än planen var från början (45 år).

1 gillning

32 år. Gemensamt med min fru ca 2,5 miljoner investerat i globalfonder och ungefär lika mycket obelånat värde i huset, där ungefär hälften är kontantinsats+amorteringar och resten värdeökning. Så vi har ca 5 miljoner om vi skulle sälja huset idag (lågt räknat, med tanke på den skakiga husmarknaden) och om man endast räknar investerat kapital och instoppade pengar i huset ca 3,75 miljoner.

Vi har haft en sparkvot mellan 30 och 50 % sedan vi började jobba på riktigt 2015. Svårt att uppskatta hur mycket eget kapital man har i huset just nu, inser jag…

1 gillning

39 år. Är ekonomiskt fri så jag tror att jag ligger hyfsat bra till. Ekonomiskt har jag nått mina mål och den enda planen ekonomiskt jag har är att engagera mig mer i effektiv altruism och välgörenhet(givewell) de närmast kommande åren.

23 gillningar

Är 40. Skuldfri husägare. 600 k på banken/fonder.
Har aldrig haft ett bra avlönat jobb.
Mitt första jobb gav 11 000 kr rent i månaden. Nu 20 år senare så får jag samma i aktivitetsersättning.
Min bil är min dyraste utgift. Å andra sidan vill jag inte gå 3 mil för att handla mjölk.
Har alltid haft denna inställning. Vid arbete allt över 10 k på lönekonto ska in på buffert/sparande. Nu som arbetslös. Allt över 5000 kr in på sparande/buffert
Då har alltid utgifterna varit räknad 50% bil och 50% mat.

2 gillningar

25 år. Har ca 350K sparat på Isk och 50K i buffert.

Har jobbat 2,5 år efter examen och ångrar mycket att jag aldrig tog csn-lån på mina totalt 4 år av studerande. Ung och dum var man rädd för all typ av skuld och lån.

Hade varit lite intressant om denna tråd hade mynnat ut i ett diagram med nettoförmögenhet på y-axeln och ålder på x-axeln. Hade varit ännu mer intressant om fler än de med relativt extrema nettoförmögenheter (i förhållande till befolkningen i stort) hade svarat i tråden också :wink:

5 gillningar

52 år gammal. Min fru är 47.
Eftersom vi har gemensam ekonomi i de flesta avseenden så ger jag gemensamma siffror.

Vi bor utomlands så inget ISK.

Vi har ca 4,000,000 sek i vanliga investeringar (fonder, aktier) och kontanter.

Sen har vi ca 17,000,000 sek i privata pensionsförsäkringar. Det här är pengar som vi mestadels måste betala inkomstskatt på när vi tar ut det.

Edit: ser att folk lägger till hus också. Vi äger ett radhus värt ca 2 miljoner utan lån som vi hyr ut.
Vi äger också en villa som vi bor i värd ca 4,5 miljoner med 800k i lån.

4 gillningar

56 år.
10 mkr investerat, 1 mkr sparkonto.
11 mkr ”övervärde” i villa och lantställe.
16 mkr tjänstepension.

9 gillningar

Intressant begrepp med “övervärde” men förstår vad du menar. Jag har 6,5M i ungefärligt värde på villan men det är ju hittepå-pengar fram tills att en försäljning sker. Jag väljer att helt bortse från det värdet när jag räknar på min förmögenhet.

2 gillningar

Övervärde = värde - lån. Räknar inte det i min ”förmögenhet”, det är min bostad (och sommarhus). Skulle jag sälja lär jag få stoppa pengarna i nytt boende, så knappast realiserbara medel.

3 gillningar

Man kan inte klaga på tillgångar :joy::raised_hands::partying_face: . Du får se till att leva till 100 för att bli av med alla pengar :wink::clap: . Grattis :ok_hand: