Hur mycket har ni sparat i förhållande till ålder?

Intressant, från en diskussion i en annan tråd så sade du ju att du inte gör skillnad på pengar och pengar.
Här gör du ju uppenbarligen skillnad beroende på likviditeten i tillgångarna.

Inget påhopp, jag gör ju så här själv, men så är jag ju även erkänt dragen till att dela in tillgångar i fack.

1 gillning

Jag tycker det är tillgångar, visst måste man sälja men det mesta måste ju säljas för att lösgöra kontanter.

Säljer man en dyr villa i Sthlm eller sommarhus i Sthlm skärgård och väljer att flytta till Jämtland på ålderns höst så är det högst tillgängliga pengar, eller en hyresrätt vilket jag antar de flesta hamnar i någon gång …

1 gillning

Ozzy, jobbar du eller är du ”klar”?

1 gillning

Jag jobbar. Känner mig fortfarande inte bekväm med att tänka på att sluta jobba…har ett jobb som gör att det inte är möjligt att gå ner i tid, annars kunde det möjligen vara en väg. Men det är en 1 eller 0 roll, så vill jag mjuklanda så behöver jag byta.

2 gillningar

33 år
170k på mitt avanza
50k på min frus (som jag finansierar då hon är mammaledig)
Lön: 44k/mån

Började följa RT för 6 år sen. Sparade som en tok, sen tog allt för att köpa gården. Började om igen sen. Nästa smäll kom sen när vi behövde handpenning till bilköp förra året. Men det är bara “adapt and improve”

Har 3st småbarn 1-6år, och 2 hästar :grinning: det växer sakta men säkert. Målet är att en av oss om vi vill ska kunna gå ner på halvtid när vi är 50.

7 gillningar

44år
Förutom materiella tillgångar, pension och pengar i egna bolaget är det skralt.
Tror det är 6000 just nu.

Skulle det bli panik med något finns sparkonto hos frun och extra löneuttag att ta till.

1 gillning

28

Köpte en bostadsrätt vid 25 i en medelstor stad
Har ca 350k på avanza och ca 10k på övriga ställen.

Toppade ut pp 480k innan blrsen började sjunka.

1 gillning

30 år

En miljon kombinerat värde på lysa, avanza och ett sparkonto.

100 tusen i en obelånad bil

Lade nästan en miljon i kontantinsats på nuvarande villa som jag gav ca 3,5 milj för.

Edit: glömde SAVR och ett konto på nordnet med, 120 tusen totalt där

3 gillningar

La nyligen ~800k i kontantinsats för en bostadsrätt vilket var vinst från föregående bostad. Ska investera ytterligare ~300k i form av renovering. Tillsammans med sambon.

Utöver det inga andra sparanden förutom lite mindre buffertar här och där. Är under 30.

Ja, för oss är investeringar i bostaden och amortering en form av sparande. Trots nuvarande prisfall på marknaden kommer det vända uppåt tillslut.

1.3milj på Avanza.
Nettoförmögenhet ca 4.5milj.
Lön på 44k/mån
33år

2 gillningar

Är det jobbigt att skriva ut enheter?

Ja, superjobbigt! Jag brukar skriva så att den tänkta mottagaren förstår.

1 gillning

Gemensam ekonomi så allt får kanske delas på 2 men så här har vi det tillsammans:

37 resp 40 år.
1,6 miljoner kr på Avanza.
200 000 kr på sparkonto.
250 000 kr nyligen utlånat till nyinköpt företag (vårt eget).
2,5 miljoner utlånat till annat företag (vårt eget).
Villa värderad till 3 300 000 kr, lån 1 250 000 kr.
Några andra investeringar som kanske landar på 200 000-500 000 kr när de realiseras.
Besparingar i företag på 1,5 miljoner kr.
Säkert en del till som jag inte tänker på.

Har tillsammans 6 olika företag vilket gör ekonomin… komplicerad. Ofta struntar jag i företagen och räknar bara med det helt privata när jag gör sammanställningar. Det känns ibland som att företagen bara är luftslott och om det kommer ut några pengar därifrån en vacker dag så är det bara en bonus. :joy:

1 gillning

Beror lite hur man räknar, som vanligt.
Är en samlare :wink:
Har ca 1 milj bundet i veteranbilar och motorcyklar (ökar i värde bättre än börsen), enskild egendom.

Sedan har jag å frun tillsammans:
Hus (ca 6milj) 75% avbetalt, fritidshus (ca 1,5milj) avbetalt, ca 4milj i sparkapital och ca 1,5milj i pensionssparande.
Inga övriga lån.

Jag hade planerat sluta jobba vid 45 och tog lååång semester sommaren innan, men efter 6 veckor tröttnade jag på att vara ledig och började jobba igen.
Har skjutit fram pensionsplanen till 55, får se hur det känns då, är 46 nu :grinning:

2 gillningar

Är 37 år, lyckats spara ihop ca 6M bortsett från bostad och tjänstepension. Har haft förmånen att ha oförskämt bra lön (typ 1-3M/år) och samtidigt hålla mer normala nivåer på utgifter de senaste 10 åren. Var skuldri och hade sparat ihop mina första 2 miljoner innan jag fyllde 30 vilket jag hade som mål när jag började jobba efter universitetet, efter det slappnade jag av och sparade det “som blev över” efter utgifterna.

Att tjäna bra är nog bästa tipset för att lyckas spara mycket. :slight_smile:

11 gillningar

36 år, ett barn och sambo. 1.5 miljoner på Lysa/Avanza. Ca 50000 kr på sparkonto och ca 1.8 miljoner kr i “övervärde” på bostad.

1 gillning

32 och 31 år. Har cirka 3 mnkr i aktiefonder, 100 000 kr i buffert, och 300 000 i målsparande. Ägt boende med 2 mnkr i lån och värde ca 3.2 mnkr. Sparat mycket trots studier och inga fantasilöner. Exkluderar pension. Amorterar lite o sparar i Mellanriskhink men största delen in i aktiefonder. Budgeten säger 40 000 sparande per månad i år. Får se om vi håller det.

32 år. Pluggat, bytt, och pluggat. Jobbat drygt två år nu.

150 k investerat lysa, savr, avanza. Majoriteten, säkert 80-90% i globala indexfonder efter att ha hängt en del här på forumet (tack, känns tryggt)
70k Buffert Lunar
Köpte bilen kontant, ska nog sälja efter att ha flyttat närmare jobbet. Men svårt att få tummen ur. Säkert 100 k värde.

Drygt 2,3 milj lån på bostadsrätten
CSN skuld edit* 400k

Sambo, barnfri

Kastar in lite fakta från Avanza. OBS! notera att alla jämförelser i denna tråden ovan och nedan inte är representativa för en genomsnittlig svensk. Vi är på ett nördigt ekonomiforum… :wink:

och från Pensionsmyndigheten:

15 gillningar

Lade 40 procent kontant plus 100.000 kr i avgifter vid mitt första husköp som 49-åring.