Jag såg en TikTok video av Patrik Rees där han frågar runt folk på tech arena hur gamla de var när de tjänade sin första miljon.
Tänkte att det kan vara lite kul att köra här i en tråd. I videon så har de inte specificerat om det var investerat eller intjänat etc Många av de ungdomar eller personer han intervjude på tech arena sa att de tjänade sin första miljon antingen efter två års arbete och då specificerade de inte ålder men sen var det några som sa att de tjänade sin första miljon vid 21. Och en vid 16. Vilket jag måste erkänna kändes imponerande ungt men sen förstod jag på några andra videos att vissa han pratat med var entreprenörer och egenföretagare, oavsett kul.
Jag vet inte riktigt själv när jag sparat till en miljon, men det var efter flera år och sparande från sommarjobb sen jag först kunde börja sommarjobba, extrajobb vid studier och sen heltidsjobb.
Det är ingen tävling oavsett, tänkte att det kan vara en kul tråd generellt.
Jag var 29 år, är snart 34. En kombination av eget sparande, pengar från min pappa generöst, samt pengar från Riddarhuset. Jag är cirka 200:000 från andra miljonen
Första miljonen från bostadsaffärer vid 30, första miljonutdelningen från eget arbete och företagande vid 40.
Sen har jag haft miljoner i tillgångar sen innan jag var myndig, men det är ju fusk, har inte tjänat dem själv.
Jag hade bolag (enskild firma) och hade gjort vinst, betalat skatten etc men aldrig fört över pengarna till mitt privata konto. Minns att jag var 22 år då jag kunde flytta över en miljon kronor från mitt företagskonto till mitt privatkonto ”skattat och klart”
Det var alltså första miljonen genom arbete även om jag säkerligen tekniskt var miljonär lite tidigare (haft fonder sen barnsben etc)
Glädjen av ”första” miljonen infann sig inte alls då jag hade en kompis som tjänat en miljon på en lägenhet vid samma tidpunkt, kändes såklart orättvist och jag försökte rättfärdiga i mitt huvud att min miljon var mer värd för den var byggd av mitt eget flit och har man genererat en miljon av eget huvud kan man generera fler medan att tjäna pengar på en lägenhet är mer som att vinna på lotto.
Strax innan 24 minns jag att Avanza portföljen indikerade 1Mkr, parallellt med det hade jag också 1Mkr i lägenheten, men reflekterade nog aldrig riktigt över de värdet vid den tidpunkten. Det var et boende och ingen tillgång.
Det är 20 år sedan, portföljen bestod av sparande och investeringar sedan 13 årsåldern, och en bättre investering som gjorde att det gick snabbt från 500kkr till 1Mkr.
Lägenheten var ett köp på 315kkr som såldes för 850kkr, nyköp på 1,1Mkr och försäljning strax efter 25 årsåldern för 2,1Mkr. Minns att jag köpte en billigare (annan ort) för 1,6Mkr kontant, och hade fortfarande över miljonen på Avanza.
När jag var 26 hade jag inte en spänn och levde på soc Vet inte när jag lyckades spara ihop min första miljon men det borde väl tagit kanske 4-5 år av knegande och sparande.
Förvånad? I dagens samhälle med en digitalisering och globalisering som går på högvarv är 1 miljon kaffepengar. Det vore mer intressant med lite mer kontext, hur olika generationer med normala jobb utifrån respektive era lyckades spara ihop en miljon.
Det blir väl lite av en skryttråd där majoriteten av dom som lyckats med karriär och entreprenörskap bröstar sig.