Om du hade fått 1.000.000 kr när du fyllde 18 år, tror du att du varit rikare eller fattigare idag?

Jag ställde denna frågan till alla jag intervjuade när jag skrev boken “Gör ditt barn rik” och blev nyfiken om svaren i forumet blir samma som då. Således:

Om du hade fått 1.000.000 kr när du fyllde 18 år, tror du att du varit rikare eller fattigare idag?

Notera att det inte handlar om att förvalta miljonen med den kunskap du har idag, utan du får utgå att du hade fått miljonen med den kunskap och som den du var när du var 18 år.

• Rikare
  • Fattigare
  • Övrigt, skriv en kommentar
0 röster

Motivera gärna ditt resonemang. :slight_smile:

1 gillning

Blir nyfiken på alla er som svarar rikare. Hur resonerar ni?

Jag hade inte haft denna ekonomiska situation som jag har eftersom jag inte tror att jag hade haft drivkraften som det gav att inte ha pengar och kring den ekonomiska oron.

2 gillningar

Jag hade sannolikt haft samma utbildning och yrkesbana. Dock hade jag nog valt boende med större omsorg, flyttat mindre och kunnat spara mer initialt. Pengar har aldrig varit någon större drivkraft för mig.

Känner jag mitt 18 åriga jag rätt så hade jag blåst pengarna före jag var 25 på vin, kvinnor och sång … samt bilar :joy:

Säkert haft jättekul men jag är rädd baksmällan hade varit att jag kanske inte sparkar mig i ändan och börjat på teknis. Då hade jag högst sannolikt varit fattigare idag och kanske suttit fast i hålan jag föddes i.

Nu tänker jag 1 mille då dvs drygt 2,5 millar idag. För mycket pengar för min 18 års hjärna skulle klara av att hantera det :upside_down_face:

4 gillningar

Fattigare, tror jag. Geisten hade saknats och en viss lathet hade infunnit sig.

Eller så hade jag blivit en girig jävel och haft mer, men varit fattigare på alla andra områden.

5 gillningar

Jag tror att detta är rätt (iaf gäller det för mig), men svaret kan fortfarande vara rikare. Även om jag inte hade mycket kunskap om ekonomi när var 18 var jag ändå rätt fokuserad och visste att jag måste vara försiktig med hur jag använder pengar. Många av mina tankesätt satte sig in långt före 18. Kanske om åldern var 13 hade jag inte kunnat svara. Uppväxt spelar roll, osv.

1 gillning

Jag tror (och hoppas) att jag hade varit rikare. Intresset fanns egentligen inte för ekonomi/sparande just vid den åldern för mig. Däremot fanns förståelsen för pengar där, och hade jag fått 1 milj kronor så hade jag förhoppningsvis börjat tänka annorlunda kring sparande i ett tidigare stadie än vad jag faktiskt gjorde senare i livet. Det hade förmodligen lett till att jag haft en större pengamaskin idag.

1 gillning

Hade man fått 1 miljon när man va 18 så hade man haft klart mycke pengar å röra sig me på att bara sätta in dom på banken å typ leva på räntan…

Pengarna hade öppnat upp vägar som jag inte hade råd att ta i min ungdom.

Sen om man blir rikare eller fattigare beror nog mycket på tillfälligheter som är svåra att uppfatta idag.

1 gillning

Som i dag!
Jag fick nästan det, då jag fick överta ett hus som tillhört familjen sedan flera generationer. Tyvärr kunde jag inte ha kvar huset. Klarade inte av att ta hand om det då jag bodde på andra sidan Sverige och det såldes och aktier köptes med hjälp av familjen. Sedan kom den stora IT-kraschen och det blev inte mycket kvar kan jag säga.
Av den anledningen dröjde det sedan länge innan jag kunde skaffa ett eget boende.

10 år efter jag sålde huset såldes det för 5 miljoner… man kan alltid vara efterklok att det hade varit bättre att behållt huset, men man kan ju inte se in i framtiden.
Men hur som plockade jag inte ut en krona när jag sålde trots unga år då jag va fast besluten om att de pengarna skulle vara till ett boende.

Samma med försäkringspengar jag fick i samma veva

Intressanta svar. Inte det jag hade gissat. Är vi säkra på att vi inte lurar oss själva?

1 gillning

Som idag.

Fick en lightvariant av detta genom att jag fick aktier för ca 200000 kr på min 18-årsdag.
Jag sålde av lite och köpte mig en speldator. Resten har suttit på ett aktiekonto. Har fått ca 5000-10000 kr i utdelning som jag sparat eller konsumerat varje år. Till saken hör att anskaffningsvärdet var okänt vilket gjorde att all ev. avyttring fick använda schablonmetoden vilket gjorde all försäljning ganska kostsam.

Om det påverkat mitt liv vet jag inte. Pengarna har nog varken gjort till eller ifrån, däremot kanske det tidigare öppnade mina ögon för aktier och sparande.

Jag sparar själv till mina barn för att ge dem en liknande start på vuxenlivet.

1 gillning

jag har typ samma tankesätt på pengar idag som jag hade då även om jag då kanske mer var “snål” än vad jag är idag, idag är jag inte snål mot andra iaf :wink:

1 gillning

Jag hade varit fattigare och satt mig i mer skuld än jag gjorde. Jag hade haft mer pengar att hamna i skuld med. Jag lärde mig inte om privatekonomi förens jag var 29 år och fann inget intresse för det innan heller. Hade haft mer pengar att supa och konsummera bort bara.
Drivkraften till att ta tag i eknomin och få en bra ekonomisk platå att stå på hade kanske helt uteblivit och jag hade aldrig fått ordning på något.
Nu kan jag ta den där miljonen dock :rofl:

1 gillning

Jag var ganska vettig som 18-åring och hade inte slösat bort pengarna på skit. Min personlighet hade nog varit hyfsat densamma om jag hade haft 1 mille vid 18 eftersom jag tror personligheten främst är genetisk. Med en mille på banken hade jag nog köpt en bostad tidigare som hade gått åtminstone en miljon innan dess jag var i den ålder jag köpte bostad med 0 på kontot som 18-åring. Hade nog tidigare också fått samma ekonomiska intresse som jag har idag. Mitt ekonomiska intresse blev enormt mycket större efter att jag fått loss en större mängd pengar efter bostadsförsäljning.

2 gillningar

Med tanke på hur jag ”förvaltade” ett arv 20 år efter min 18-årsdag så hade de inte räckt så länge…
Men sedan jag hittade till @janbolmeson så har allting blivit mycket enklare och MYCKET bättre.

4 gillningar

Jag levde klassiskt svensson-liv i början, kontot tomt i slutet av månaden. Var först runt 30 jag började bli lite mer ansvarstagande, att spara mer än buffert kom först efter 40. Så hade jag fått en mille vid 18 hade jag spenderat pengarna och med den summan så hade jag garanterat fastnat i att mycket vill ha mer… mer som i resor, båtar, bilar o.s.v. som jag sen inte hade haft råd att fortsätta med och att försöka stänga av en sån kran av utflöde inbillar jag mig är svårt.

1 gillning

Rikare. Jag fick fonder som räckte till kontantinsatsen på en bostad. Det som blev över fick sitta kvar i fonder och jag har arbetat för mina egna pengar. Jag vet att om jag hade fått mer pengar så hade jag ändå inte gjort av med dem. Jag hade nog inte förvaltat pengarna så bra men jag hade inte spenderat dem.

2 gillningar

Helt klart rikare, men jag är inte så gammal heller.

Morsan är ingen vidare ekonom och farsan är rädd för börsen. När jag visar räkneexempel på att spara i madrassen 25 år förstår han väl dock problemet men är ändå negativ.

Tror hans rädsla är anekdotisk och bygger på vänner och familj som förlorat stora pengar. Den gemensamma nämnaren är att dom investerade enligt säljarna på banken. Dyra nischade fonder osv.

Fick först upp ögonen för ekonomi när jag träffade vänner från familjer med bättre ekonomi.

1 gillning

Alltid varit bra på förvalta pengar och investeringar.

Hade nog cashat ett hus för dom pengarna.