Föreställ dig att du ska få ett arv från en avlägsen släkting som du aldrig har träffat. Det enda villkoret är att du måste själv bestämma NÄR och HUR mycket du ska få. Givet att alla belopp är justerade för inflation, vad skulle du helst valt:
Nå, man kan väl ha lite fantasi och tänka sig att man skulle fått de tidigare om man redan passerat nåt alternativ. Jag har passerat båda första, men valde ändå 30
Ändrar mig. Jag tar 2,5milj om någon kan backa min ålder till 30 samtidigt . Då får jag det på köpet och skiter i resterande 7,5milj . 15 år yngre borde vara värt det ?
Tror jag hade haft mest nytta av 2,5 miljoner nu vid 30 än de andra alternativen. Om man investerar dessa 2,5 miljoner så borde det hinna växa en bra bit också
Åh ena sidan har man ju nytta av pengarna i 30 års åldern. Men samtidigt bör man vara tillräckligt ekonomiskt lagd för att inte kasta bort allt. Dessutom kan det ju släcka gnistan i karriären. Om det var vanligt hade bostadspriserna varit ännu värre dessutom.
Jag valde 5 miljoner vid 40 års ålder tillslut. Då har man troligtvis tonåringar dessutom och lite mer tid att använda pengarna.
2,5 vid 30 år. Placeras i global indexfond. Uttag när pengarna verkligen behövs. Behövs de inte dessförinnan har man 5 milj vid 40 och 10 milj vid 50. På så sätt kan man välja alt 1+2+3 (om man har disciplinen och värdeutvecklingen inte varierar för mkt kring genomsnittet).