Undersökning: när skulle du vilja få ett arv om du fick välja?

Föreställ dig att du ska få ett arv från en avlägsen släkting som du aldrig har träffat. Det enda villkoret är att du måste själv bestämma NÄR och HUR mycket du ska få. Givet att alla belopp är justerade för inflation, vad skulle du helst valt:

• 2,5 miljoner vid 30-års ålder
  • 5 miljoner vid 40-års ålder
  • 10 miljoner vid 50 års ålder

0 röster

1 gillning

“Hur mycket vill du löneväxla sa du‽”
“Jo, du förstår …”

5 gillningar

Ser att svarsalternativen är annorlunda på Facebook men det är kanske meningen😉

Tack! Fixat nu. :slight_smile:

1 gillning

Det var ett lätt val med tanke på min ålder :sweat_smile:

4 gillningar

Själv valde jag 10milj vid 50 då jag har råd vänta 5 år till :person_tipping_hand::joy::partying_face::+1: . Men det kommer aldrig hända mig. Har ingen i släkten som är så rik :person_tipping_hand:

3 gillningar

Nå, man kan väl ha lite fantasi och tänka sig att man skulle fått de tidigare om man redan passerat nåt alternativ. Jag har passerat båda första, men valde ändå 30

3 gillningar

7% riskjusterad real avkastning är inte fy skam.

1 gillning

Jag valde 40!

Då har jag råd med både kolonilott, el till den och pensionssparandet klart. :cherry_blossom:

Skulle bli en massa över också, så del av avkastningen kan skapa guldkant resten av livet. :blush:

2,5 mille vid 30 inder förutsättning att jag vet vad jag vet idag. Men det är en hypotetisk fråga.

1 gillning

Om jag varit under 30 - alt 1
Om jag varit under 40 - alt 2
Som jag är nu - alt 3
Om två år - 20 mille, please

(Så jag får nog tyvärr säga att @janbolmeson missat att få med alla förutsättningar i frågan. :sweat_smile:)

1 gillning

Nu ska du inte vara så girig kompiss :person_tipping_hand::nerd_face::+1:

1 gillning

Ändrar mig. Jag tar 2,5milj om någon kan backa min ålder till 30 samtidigt . Då får jag det på köpet och skiter i resterande 7,5milj :face_with_hand_over_mouth::joy::person_tipping_hand: . 15 år yngre borde vara värt det :thinking: ?

4 gillningar

”En av varje, tack!”

Detta borde vara en multiple choice-fråga så man kan få alla pengarna vid alla tillfällena. :sweat_smile:

1 gillning

Tror jag hade haft mest nytta av 2,5 miljoner nu vid 30 än de andra alternativen. Om man investerar dessa 2,5 miljoner så borde det hinna växa en bra bit också :slight_smile:

1 gillning

Enkelt. 10 millar vid 50.

Jag VET att jag bränt pengarna om jag fått dem tidigare så det hade varit helt meningslöst :joy:

8 gillningar

Var du en sådan ”gangster” när du var yngre @JFB ? :joy::joy::face_with_hand_over_mouth::raised_hands::partying_face:. Det kan man inte tro idag eller hur ? :heart_eyes::sunglasses:

1 gillning

Hmm knepig fråga!

Åh ena sidan har man ju nytta av pengarna i 30 års åldern. Men samtidigt bör man vara tillräckligt ekonomiskt lagd för att inte kasta bort allt. Dessutom kan det ju släcka gnistan i karriären. Om det var vanligt hade bostadspriserna varit ännu värre dessutom.

Jag valde 5 miljoner vid 40 års ålder tillslut. Då har man troligtvis tonåringar dessutom och lite mer tid att använda pengarna. :sweat_smile:

1 gillning

2,5 vid 30 år. Placeras i global indexfond. Uttag när pengarna verkligen behövs. Behövs de inte dessförinnan har man 5 milj vid 40 och 10 milj vid 50. På så sätt kan man välja alt 1+2+3 (om man har disciplinen och värdeutvecklingen inte varierar för mkt kring genomsnittet).

2 gillningar

Använde ränta på ränta kalkylatorn.

10 miljoner vid 50!