Jag är väl i liknande läge men har nått 53år o skall trolige snart ta FIRE.
Jag ser också att ett arv kommer. . därför är jag inte rädd för pengarna efter 65år. .låg pension + arv kommer jag klara mig på.
Så då är det spannet 54-65år jag måste täcka upp med sparande…men kommer ta tjänstepensionen mellan 55-65år så behöver inte SÅ mycket för FIRE..räknar på att klara mig på 2.000.000;. men en levnadskostnad idag på 20.000:-/mån
Jag är i liknande läge och har denna planen (just nu).
Är 49 år, planerar att sluta jobba när jag är 55.
Har 2.000.000 kr i indexfonder idag, kan spara ca 30.000 kr i månaden just nu så det ökar rätt snabbt.
Har tjänstepension på ca 30.000 per månad innan skatt mellan 55-65 och allmän pension + tjänstepension livet ut på ca 30.000 per månad innan skatt efter 65.
Har idag ca 35.000 i utgifter varje månad (hus, tonåringar) men ser att detta kan minskas ned närmsta åren. Behöver täcka upp ca 10.000-15.000 per månad från sparade pengar.
Räknar med att ha 5-6 miljoner sparade vid 55 och då trycker jag av planen .
Edit: inte riktigt liknande plan som du då jag räknar med tjänstepensionen parallellt.
Har du tittat på och simulerat på minpension.se hur din tjänstepension kommer att bli mellan 55-65? Om du slutar jobba i din relativt unga ålder så minskar både tjänstepensionen och den allmänna pensionen och det kan bli rätt mycket att täcka upp med besparingar.
Hans pension/tjp va innan skatt..så han behöver egentligen bara täcka upp skatten med sparade pengar. . men ja, några 5-6Miljoner behöver han inte till det
Det kluriga med minpension är att simulatorn inte stödjer att lägga in en sluta jobba-ålder under 55. Om man tänkt sig gå tidigare kommer den alltså att överskatta både allmän pension och tjänstepension eftersom den ovillkorligen räknar att man jobbar på fram till minst 55.
Man kan laborera med att sätta sin inkomst i simulatorn. T.ex. kan man sätta den till 0 från idag, vilket ger ett konservativt estimat på pensionen (och minpension är redan ganska konservativ IMO). Men det blir lite väl konservativt om man har långt kvar till 55 och tänkt sig jobba ett antal år till.
Istället för 0 kan man försöka med ett mellanting och tillrättalägga framtida lönen i simulatorn för att matcha någon form av genomsnitt om man slutar före 55. Ett par varningar där dock:
Tjänar man över gränsen för maximal pensionsgrundande inkomst men simulerar med ett lägre genomsnitt för att man tänkt gå tidigt så kommer den att överskatta den allmänna pensionen. Detta just p.g.a. taket. Att mata in 40k/mån med 10 år kvar till 55 i simulatorn motsvarar inte det faktiska förhållandet att man jobbar med 80k/mån under 5 år.
Även tjänstepensionen kan bli rejält fel, särskilt om man har en privat tjänstepension, t.ex. utanför ITP-systemet. Simulatorn går då (i alla fall i mitt fall) på senaste avsatta månadsbelopp och projicerar det in i framtiden. Det räknas alltså inte ned även om jag sätter ned min inkomst till ett lägre genomsnitt. Och överskattar alltså tjänstepensionen. Om man har en tjänstepension som liknar ITP så kan man simulera att man har ITP och då räknar den rätt på pensionsavsättningar i förhållande till den lön man simulerar. Det blir dock fortfarande fel för höga inkomster eftersom ITP inte är linjär. Här underskattas istället avsättningarna. Man kan korrigera detta genom att lägga till en fiktiv löneväxling som man själv får räkna ut nivån på.
Om du får allt ovan i perfekt balans kommer prognosen att underskatta pensionen något eftersom du I realiteten har pengarna investerade längre (högre avsättningar tidigt, sedan 0, snarare än snittet du matat in). Dock är det nog en mindre felfaktor i sammanhanget om man inte har väldigt långt kvar till 55 (i vilket fall de andra felen också växer).
Jag har räknat på många olika scenarion i den, men huvudscenariorna jag laborerar med:
Livslång simulering där jag räknar in 70% av tjänstepensionen i mitt kapital. På posterna för pension har jag bara den allmänna pensionen, vilket blir låga belopp.
Samma som 1 men jag tittar på vad portföljvärdet uppskattas till vid tänkt pension/FIRE. Det värdet tar jag sedan som ingångsvärde i en annan simulering utan inkomster, framförallt för att titta på effekten av sequence of returns risk i den tidiga fasen utan inkomst. Jag har använt värdet på 10:e percentilen ut ur första simuleringen för att vara hyfsat konservativ, men det går snabbt att simulera med olika värden.
Simulera fram till 55 då jag kan börja plocka tjänstepension. Här har jag följaktligen inte tagit med pensionskapitalet i simuleringen utan bara det privata sparandet. Vad är chanserna att jag klarar mig över glappet från FIRE till att plocka tjänstepension.
Inte gjort än, men jag ska titta på en kombination av 2 och 3 där jag tittar på sequence of returns risk på privat kapital direkt efter fire.
Jag har utgifter på ca 35.000 per månad och Tjp ger ca 30 brutto så det är 10-15 tusen att fylla upp med om jag håller kvar utgiftsnivån eller minskar den lite. Vill jag samtidigt ha en del kapital för att hjälpa barn m.m. i deras situationer i livet så siktar jag på att kunna ha så pass så jag kan ta 4-5% av kapitalet per år.
Nu vet jag inte vad du har för typ av relation till dina föräldrar. Men för min egen del skulle jag skämmas om jag frågade vad dom hade för sparkapital. Underförstått att jag i så fall undrar vad ett potentiellt arv skulle innebära. Jag hoppas att dom lever upp sina tillgångar medans dom kan. I annat fall får det det bli en överraskning, jag har dock 0 förväntningar
Hur mycket tänker du att du behöver för att kunna sluta jobba innan pwnsionsutbetalningar är möjliga? Tänker du att du ska använda upp det investerade tills dess eller tänker du använda avkastning från kapitalet under pensionsperioden med?
Jag måste förtydliga att tanken inte är att leva på avkastning.
Tanken är att ha låg risk och leva på besparingarna till “pensionen” kickar in.
Det vill säga, jag vill inte ha några pengar kvar när jag går bort (runt 75-80 års ålder om jag tittar på mina förfäder)
@MrM Jag håller helt med dig! Givetvis önskar jag att föräldern lever upp och njuter av sina pengar. Det har jag också påtalat och påtalar fortfarande. Men jag ser att det inte skett senaste åren, snarare tvärtom. Att jag vet hur mycket pengar det rör sig om är för att jag förvaltar dom.
Det är därför jag leker med tanken nu, att sluta jobba väldigt tidigt.
Om du har 1,5 miljoner och det ska räcka 15 år förutsatt att du kan ta tjänstepension vid 55 och den har hunnit växa sig så pass stor tills dess trots avsaknad av inbetalning, kommer sparpengarna räcka? Kanske tillsammans med sambons intäkt, men det är utmanande budget att ha styvt 100k per år i 15 år .
Om de 1,5 milj är slut vid 55 och arvet på 4 milj har kommit, kommer de räcka att täcka en ev låg pension pga slutat arbeta tidigare?
Jag hoppas så mycket att du har möjligheten att göra valet!
Edit: såg nu att det var vid 50-55 du tänkte dig, det blir ju såklart större möjligheter
Jag har inte gått i pension tidigt själv, men känner flera som gjort det och de flesta verkar nöjda. Viktigt är att räkna noga på utgifterna, inflation, och buffert för oväntade kostnader. Många tipsar om att testa leva på den tänkta pensionen under ett år innan du tar beslutet. Friheten värderas högt, men vissa saknar även arbetsgemenskap och rutiner.