Fyller på i en existerande tråd här, istället för att skapa en ny. TS pratar om 6m investerat, jag har inte alls så mycket. Är det tokigt att tänka sig att leva upp sitt sparkapital och sin tjänstepension mellan cirka 55 och 70 och sen leva på statlig pension, lägenhetsförsäljning och visst arv från föräldrar?
Om det drygas ut av sidoinkomster från småjobb och diverse projekt så kan pengarna räcka 15 år. Och jag tänker att från drygt 70-75 går jag nog ned i levnadskostnad rejält ändå.
Lever i ungefär sådana banor. Är 57 nu. Enda problemet är att jag vill sälja lägenheten, även om jag trivs väldigt bra i den och området, men inte får något hyreskontrakt pga låg inkomst. Vill också bo kvar i samma område. Får väl köpa hyreskontrakt svart. Att få loss pengarna från lägenheten längre fram är guld värt, då belåning är låg med högt värde på lägenheten numera. Och vill ju inte tvingas leva knapert och dö med pengarna i boendet.
Arbetar ca 25-35 % per år och knaprar på bankkonto. Resten ligger i globala och svenska indexfonder.
Nu gillar jag kalkyler, men har du räknat på vad du kommer få i statlig pension samt kan uppskatta ungefär hur mycket du får ut vid en bostadsförsäljning?
I så fall kan du rätt enkelt räkna ut hur mycket du har att röra med dig dessa åren.
Hur tror du att du vill du leva när du är i den åldern? Många 70+are är riktigt pigga, gör resor mm. (Går såklart att göra på budget men ändå bekvämt).
Skulle absolut tror att ovan kan hålla, det är många häromkring som lever på enbart statlig pension från runt 70 år och klarar sig bra.
Jag tänker gå med 2Miljoner i kapital o en månadskostnad på 20.000:-
Tänker maxa tjänstepension mellan 55-65 för att minska det jag behöver ta från kapital.
Sen arv och ev sälja BRF från 65-> men arv kommer troligen runt då
Så titta inte så mycket på hur mycket ANDRA har sparat…kolla på dina månadskostnader och vad DU behöver per år för att klara dig. .
Det är massa matte o lite okända faktorer man inte kan göra så mycket åt. .
Om frågan va till mig, inga mängder direkt men det hjälper kalkylen rejält. . .ca 8000:-/mån dom 5 första åren o runt 6000:- mån dom sista 5åren.
Låter inte så mycket men gör stor skillnad på att behöva ta 20.000:-/mån från sparandet mot att ta 12.000:-
Så är det. Jag tycker du ska köra på din plan och njuta av livet. Man kan ju alltid ta lite extrajobb om det behövs. Att vara helt ledig är enligt mig överskattat.