Eldvaktstest och syn på risk

Hej,
Jag behöver feedback på risktagande.

Jag tror att jag kan ta klivet över till FIRE nästa år i samband en bostadsförsäljning men jag funderar över om jag är för riskavert för att göra det.
Jag kommer vara mellan 45-50 år och ha 20 årsutgifter tillgängligt. Jag har familj.

Dvs pengarna kommer precis att räcka till pension om jag nöjer mig med en avkastning i linje med inflationen. Den pension jag då får kommer vara ungefär 40-50% av årsutgifterna idag.
Lite tjp och gammal ips kan jag plocka ut från 55 och 63 som ger ett litet tillskott.

Sätter jag det säkert får jag ingen avkastning och tar jag risk kan pengarna ta slut då jag upplever att jag har för lite marginaler, mitt kapital täcker inte 5+25 och jag kan inte spara mig till det.

Men, mina föräldrar kommer högst troligt lämna efter sig ett arv om 10-20 årsutgifter om max 15 år (då har jag fått förmånen att ha dem nära väldigt länge över förväntad livslängd.

Jag räknar inte heller med att kunna få ett nytt jobb när jag väl slutat, och kan heller inte jobba deltid en period som nedtrappning. Hade jag kunnat gå ner i tid hade valet varit enkelt.

Det enda kapitalet som kan jobba är mina ursprungliga 20 årsutgifter, allt annat är låst.

Årsutgifter täcker ett mycket bra liv men räcker inte till surf på Maui varje år.

Tacksam för nya tankar!

3 gillningar

Har du laborerat med denna ?

2 gillningar

Hur trivs du på jobbet?

Vilka möjligheter har du till mindre extrainkomster efter att du har dragit pluggen?

Hur skulle det kännas att fila på utgiftssidan och försöka optimera den när du slutat jobba?

1 gillning

Just det här behöver du nog inte oroa dig för; 30 gånger årsutgifterna är väldigt konservativt och inget som någon behöver spara ihop till; speciellt inte i Sverige. 25 årsutgifter bör räcka åtminstone 30 år, och med god sannolikhet längre. 20 årsutgifter har ganska god chans att räcka livet ut, men här finns det definitivt risker att det tar slut i förtid.

En viktig fråga i sammanhanget: Har du räknat med skatter i dina årsutgifter? Tänker du ha kapitalet på ISK eller på depåkonto?

Och hur mycket flexibilitet har du med dina utgifter? Om du skulle behöva dra åt svångremmen, hur lågt kan du gå under en längre tid utan att offra all din livskvalitet?

2 gillningar

Nej, jag har kikat på något liknande men ärligt talat inte laborerat så mycket. Det är nog dags att grotta ner sig lite mer. Tack för tipset!

1 gillning

Jag har inte räknat in skatten särskilt utan mer delat upp det i att jag borde klara inflationen riskfritt och att det blir några procent till om jag tar risk.
Jag tänker mig nog ISK i första hand men jag behöver lära mig mer. Jag har bara sparat till pension eller konsumtion tidigare och lagt pengarna på att förädla boenden.
Det finns rätt mycket utrymme att skära ner till lägre nivå för att klara sig men jag önskar ha möjligheten till ett mer dekadent leverne! :sweat_smile:

Jag har egentligen inga problem med jobbet annat än att jag vill bestämma mer över mitt liv och min tid. Optimalt hade varit en deltidstjänst där man kan komma och gå som man vill men det funkar tyvärr inte.

Det finns visst utrymme för att tjäna pengar på annat men inget jag kan räkna med i kalkylen. Men det kanske man hittar när man väl har det energi och tidsmässiga utrymmet.

Utgifterna sjunker delvis pga av att det inte finns ett hus att lägga pengar på längre men tyvärr så innebär ett rikt liv för mig en del utgifter både på prylar, resor och aktiviteter.

En riskanalys på 20 år bör innehålla en börskrasch och en inflationstopp som båda är svåra att förutsäga.

2 gillningar

Jag skulle säga en utdragen börskrasch typ ekonomisk vinter. Det finns perioder när börsen är ett mörker över många år.

2 gillningar

Helt riktigt, jag överväger därför så så säkra placeringar som möjligt.

Mitt problem är väl egentligen att jag har så det täcker årsutgifterna de kommande 20 åren och ett arv som täcker 10-20+ till utan att jag behöver ta in dem på börsen.
Jag funderar på om inte 10 årsutgifter tillgängligt och en 50/50 portfölj för resterande 10 kan vara tillräcklig tryggt. Det bör ge 15 ”säkra” år tills det fylls på av arv. Kanske deltid med hjälp av studier den första tiden.