Vid vilken ålder började ni investera?

Vid vilken ålder började ni investerat pengar, och vad var det som fick er att ta steget? :smiley:

25 år och i mitt fall så visst jag att jag borde göra det långt före men hade prioriteringarna helt någon annanstans..

För att va exakt, maj 2021 gjorde jag min första insättning.

1 gillning

Vid 39år, 45 idag. Efter att ha blivit utbränd på jobbet pga personliga händelser som inte var kopplade till arbetet i sig. Enda sedan jag blev utbränd så triggas mina ångest och panikkänslor av att behöva ta order från en annan person. Jag trivs bäst när jag är min egen herre. Det fick mig att inse att jag måste gå i fire så fort det är ekonomiskt möjligt. Målet är att gå i pension vid 55. Gått från 60k investerat 2020 till 1.4milj idag. Nästa år bör avkastningen bli större än sparandet så det ser bra ut.

4 gillningar

Typ 25 kanske? Framfabs kommande övertagande av världen gjorde att csn-kapital omallokerades från öl till börsen.

2 gillningar

Åt helsike för sent egentligen, runt 2012 tror jag 40år då.
Men innan det satte jag väl mycket i att kunna byta boende, , ,o lite för mycket prylar

1 gillning

Jag var ca 28. Pga depression hade jag under flera år misskött min ekonomi och livet i allmänhet, men då fick jag mitt första riktiga jobb och började ta tag i livet.

Nu är jag 40, och både ekonomiskt och socialt har det ordnat upp sig.

1 gillning

Ca 27, med egna medel. Lön ramlade in, hamnade på hög och sedan såg jag en intressant Kinasatsning…

Dock hade jag ett mindre belopp i familjens eget aktieköparbolag tidigare, så jag väl haft hyfsad koll och litet intresse sedan sena tonåren ungefär.

1 gillning

berätta mer om aktieköparbolaget, är lite nyfiken över upplägget

1 gillning

Fyra delägare i aktiebolag som ägnade sig åt värdepappershantering. Pappa hade typ 85% av innehavet och vi andra tre 5% var. Han skötte handeln, jag var väl den ende av oss andra som brydde sig, så jag var sekreterare och den ende som hängde med och engagerade sig. :sweat_smile: Vi avvecklade det sista för kanske 5-6 år sedan.

2 gillningar

ett försök att skapa generationsförmögenhet låter det som

2 gillningar

Året jag skulle fylla 30. Såg ett ändlöst grått ekorrhjul framför mig. Googlade “så blir du rik” och hittade RikaTillsammans.

3 gillningar

Vad har du investerat enbart indexfond??

1 gillning

Jag råkade ut för en kroppskada när jag var femton och fick ut pengar på försäkringar och mina föräldrar hjälpte mig att köpa fonder för alla pengarna. De hamnade dock på några helt värdelös Roburfonder, så 150k blev väl ungefär 200k på tjugo år, när jag plockade ut dem. Investeringar på börsen har inte alltid varit som de har varit de senaste femton åren.

Regelbundna investeringar började jag med när jag var runt trettio. Jag började arbeta när jag var ungefär 25, men hade de första åren en lön på runt 7k efter skatt, så då gick det inte att nyspara. Jag rörde dock aldrig mina gamla försäkringspengar förrän jag köpte min första bostad.

1 gillning

:+1: Ett sätt att inte skatta ihjäl sig också. :sweat_smile:

1 gillning

Äger du Temu? Inte undra på att du uppnått FIRE!

4 gillningar

Nej, men de 40k jag hade att sätta av 2001/2002 blev ganska snabbt 75k, skattat och klart och det gjorde inte ont då. De pengarna m fl gick sedan åt när jag köpte ut exet ur kåken. Så, dåligt med Temu tyvärr (eller inte, för jag vill ha kvar min själ :sweat_smile:).

p.s. Jag köpte jävligt mycket syntar i samma veva och vissa har ökat ungefär lika mycket i värde fram till idag. Gälls dessa också? :zany_face:

1 gillning

När jag var typ 23. Det var pokerboom och jag hade tålmodigt spelat ihop några tiotusingar som jag satte på högräntekonto i den isländska banken Kaupthing. Sedan kraschade den (tillsammans med resten av Islands finansindustri) i finanskrisen. Som tur var fanns insättningsgarantin så jag fick tillbaka mina pengar. Minns inte om jag hade varit klok nog att säkra det på förhand eller om det var ren tur…

1 gillning

Jag började med en liten slant på Avanza 2017 (då 38 år) för att testa att köpa och sälja aktier. Sedan gick jag in i Trine (crowdfunding till solcellsprojekt i utvecklingsländer) 2019 och installerade egna solceller till huset 2020 (som visat sig vara en mycket lönsam investering).

Månadssparande på Avanza satte igång på riktigt 2021. sålde av det mesta 2022 och gick stegvis in igen 2023. Sen dess låter jag sparandet rulla på utan att fippla en massa.

45-års åldern. Fick en ny nivå av bonusar/ aktierelaterade ersättningar, i storleksordning 4-6 mkr (netto), visste inte hur jag skulle hantera dem.

Blev först inlurad i diskretionär förvaltning hos S&P, snubblade senare in på Rika Tillsammans och fick ordning på det.

Tack @janbolmeson

1 gillning

Jag var 18-19 år. Köpte aktier i Diös. Detta var runt 1990.