Hur har din investeringsstrategi utvecklats över tid?

Jag har relativt nyligen börjat intressera mig för investeringar och försöker nu läsa ikapp och skapa mig en bättre förståelse för en lämplig investeringsstrategi. Något jag inte riktigt kommer runt är om ens strategi förändras allt eftersom man lär sig mer eller om strategin egentligen mer handlar om dig som person och vilken riskvilja du är redo att leva med.

Så nu undrar jag, om ni som hållit på med investeringar i typ 10 års tid eller längre har förändrat er strategi under årens gång eller om den typ varit samma från det att du lärt dig grundkunskaperna(vilket jag anser att jag har nu)? Och om den förändrats, var det någon specifik händelse(ex börs-krasch) eller någon bok ni läste som gjorde att ni fick omvärdera er lagda strategi?

När jag började investera hade jag ingen kunskap alls. Köpte typ Robur ny teknik, spiltan investmentbolag och nån enstaka aktie. Det som hade gått bra helt enkelt. Sen läste jag lite, och ändrade till att få in lite räntefonder för att minska risken, men hade fortfarande inga indexfonder. Sen läste jag lite till och lyssnade på rikatillsammans. Nu har jag landat i lysa plus lite silver och guld och känner mig rätt trygg i det.

Min strategi är föränderlig precis som marknaden är föränderlig. Så här har min evolution sett ut på ett ungefär:

Före 2004 - Noll strategi eller intresse. Hade lite fonder som jag fick under min barndom. Säljer av inför en resa 2003. Troligtvis på en väldigt låg nivå då IT-kraschen bottnade här någonstans. Ingenting jag kände till eller reflekterade över. Hade nog aldrig ens loggat in och kikat på fonderna före det här.

2004 - Fick ett stort och djupgående intresse för börsen och började handla aktivt med aktier. Lade åtskilliga timmar på fundamental analys. Särskilt inom oljebolag där jag gick så långt att jag läste på om borrtekniker, pipelines och olika pumpar. Jag minns särskilt en gång när Tanganyika Oil släppte ett pressmeddelande om ett oljeflöde ur en brunn. Marknaden misstolkade flödets betydelse och jag gjorde en lyckad trade med kunskap som grund. Att känna sig smartare än marknaden för första gången var en väldigt givande känsla.

2007 - Fundamental analys var definitivt vägen framåt. Nybörjare som man var så hade man gjort alla misstag under solen men med tiden lärde man sig. Jag ville finna min edge och investerade mer och mer i bortglömda och lågt värderade microbolag. Vi levde nu i en tid där det var lätt att tjäna pengar. I princip skulle man kunna kasta pil på Large Cap och handla därefter. På forumen läste man om folk som varit med om börskrascher och det kändes som om man hade mandomsprovet framför sig. Kanske hade man byggt en strategi som enbart fungerar i bull markets? Vem vet?

2008 - Första halvan - Jag blev mycket intresserad av att investera i råvaror. Köpte allt från socker, kaffe, majs och olja och gjorde djupgående analyser inför varje investering. Faktiskt jättekul att sätta sig in i och jag rekommenderar särskilt sockerprisets historia om man vill börja i någon ände.

2008 - Kraschen - Allt jag hade lärt mig och fundamental analys var nu totalt värdelöst. Ingen talade värdering längre. Istället var fokuset på domedagen som härjade framför oss. Nu blev psykologisk marknadsanalys det nya redskapet som jag lade all vikt på. Jag hade riktig flyt när man kikar i backspegeln. För det första så låg jag vid ingången av året mest i råvaror och microbolag. Det gjorde att jag gick plus när börsen gick minus. Allt eftersom large cap föll och blev billigare viktade jag över. Sedan sålde jag av rubbet precis före rasveckan i Oktober. Inte för att jag förutspådde nedgången alls men för att jag var swingtrader som då och då släppte allt. Av en händelse hade jag sålt allt just då. Jag slutade på -14% när börsen backade -42% för året. Jag var oerhört nöjd med det även om jag var full medveten om att mycket var tur.

2009 - Bästa året någonsin - Jag hoppade in i litiumtrenden före det blev en riktig megatrend. Många av mina aktier gick upp 300-400% på väldigt kort tid. Jag klappade mig själv på axeln för att ha sett trenden komma och drabbades därmed av hybris. Samtidigt började jag strunta i att följa någon särskild strategi. Allt jag rörde blev ju ändå till guld förr eller senare. Så klart så kommer jag inte ur i tid när litiumbubblan spricker. Det blev dock ändå ett rekordår för mig som så klart kunde ha varit mycket, mycket bättre om jag lämnat litiumvågen i tid. Fortsätter att investera i lite hybrisanda i 2010 där jag även utvecklar en tradingapp som handlar åt mig när jag står i duschen på morgonen. :wink: Minns inte hur det gick men jag lyckades inte upprepa år 2009 i alla fall.

2011 - Blir mindre aktiv i samband med att jag startar ett par bolag med före detta kollegor. Säljer av det mesta 2011 och investerar i egna bolagen istället. Gör en del dåliga beslut på börsen och eftersom enbart en mindre del är investerad mot tidigare så tappar jag lite intresset under något år.

2018 - Ny strategi. Psykologiska marknadsanalyser är inte viktiga längre. Sedan kraschen -08 lägger jag fortfarande mindre vikt i fundamentala analyser. Nu börjar jag istället investera brett och stabilt med övervikt i vissa sektorer beroende på marknadsklimat. Jag kortade index vid fallet i December -18 men gör sedan något mindre begåvade kortningar därefter. Bestämmer mig tidigt 2019 för att sluta helt med negativa positioner. Något som varit en del i min strategi sedan starten. Marknaden är relativt högt värderad så nu blir det månadssparande (dollar cost averaging) och långsiktighet.

2020 - Coronakraschen - Avbryter min strategi med månadssparande och köper istället för fulla muggar. Även här har jag mycket tur faktiskt. Trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle vända upp så snabbt igen.

2021 och framåt. För närvarande är min strategi diversifiering och långsiktighet. Mycket för att marknaden känns dyr. Jag lockas dock inte av indexfonder utan investerar uteslutande i aktier som jag handplockar. Skulle det komma en ordentlig krasch likt -08 igen skulle jag sannolikt åter lägga mer vikt i psykologiska marknadsanalyser. Marknaden tenderar att få mer panik än vad jag själv får. Det ser jag om en styrka. Något som jag vill prova att utnyttja mer nästa gång vi går in i en djup kris.

För er som är nya på börsen och väljer aktier istället för fonder så är mitt tips att gå på lite minor. Gör bort er lite nu så att ni inte får hybris med flera års sparande som insats i ett senare skede. Du kanske börjar med indexfonder idag. Med tiden upptäcker du att det finns aktier som Tesla eller kryptovalutor som Bitcoin som kan slå ett års indexavkastning på en enskild dag. Det här kommer att vara mycket lockande för vissa. Kanske har du redan idag en lekhink som slagit index med råge. Man funderar för sig själv "tänk om hela kapitalet hade legat här, då hade jag nått FIRE nu istället för om X år). Resist the temptation säger jag bara. :wink:

Det viktigaste tipset jag hade kunnat ge mig själv om jag fick resa tillbaks till år 2004 hade varit att öppna upp fler än ett konto och prova flera olika strategier samtidigt. Fram till år 2018 hade jag enbart en strategi åt gången. Det önskar jag att jag gjort annorlunda idag.

Skulle jag råda någon annan än mig själv att komma igång skulle även jag rekommendera ett brett sparade i indexfonder. Det är för bökigt att investera i enskilda aktier om man inte har ett brinnande intresse för det. Jag skulle däremot inte rekommendera guld eller räntefonder.

Nu tycker jag lite fler får bidra till den här tråden. Hur har era strategi-evolutioner sett ut genom åren?

8 gillningar

Riktigt bra tips​:+1::+1:

Vilken kul tråd. Så här skulle jag sammanfatta min strategi över tid. Med risk att det kan bli fel då det är lätt att blanda år.

1995-1996 - Investmentbolag och klassiska bolag. Mina första vill jag minnas var typ Investor, Bure, Trelleborg, SKF och liknande. Stabila, lönsamma och klassiska företag. Har många gånger önskat att jag bara hade haft kvar denna portfölj… :disappointed_relieved::laughing:

1997-2001 - Teknikbolag - Lämnade de klassiska “tråkiga” bolagen till att köra företag som Sting Networks, Ericsson, Framfab, Icon Medialab m.fl. På gymnasiet investerade vi 1999 klasskassan i Ericsson-optioner… :joy:

2002-2008 - Fundamental och teknisk analys - läste nog vartenda bok om teknisk och fundamental analys. Ville lära mig det jag inte fattade när jag förlorade. Dock gick det lite på halvfart eftersom jag inte hade så mycket pengar (förlorat + student). Mycket konstiga företag som “uppfyllde” kriterier i tradingstrategier och liknande. Fungerade fram tills den dagen det inte fungerade längre. Höll på och dribblade med egna fonder i PPM.

2008-2010 - Alternativa investeringar - förlorade ju pengar andra gången i finanskrisen. Tröttnade på börsen och trodde att svaret var i andra typer av investeringar. Investerade i lägenhet i Turkiet, blev lurad i bankcertifikat, investerade i illikvida onoterade bolag och all annan möjlig skit. Blev av med i princip alla pengar. Det enda som är kvar från den här tiden är guld och lite skog.

2009-2017 - Indexfonder - återgång till börsen med svansen mellan benen, började läsa studier, böcker om indexfonder och klassiska portföljer som 60/40, Permanent Portfolio m.fl. Lanserar RikaTillsammans-portföljen på Shareville (2014), Nybörjarportföljen (2015-ish) och Globala barnportföljen (2017). Börjar fundera på ett upplägg likt Fyra-hinkar-principen.

2018 - 2021 - Fondrobot - introduktion och av fondrobotarna. Flyttar bassparandet till LYSA. Tydlig uppdelning i Fyra-hinkar-principen och ökat fokus på t.ex. skillnaden i get-rich / stay-rich.

9 gillningar

När började bloggen/RikaTillsammans i denna historien?

Runt 2007, men de första åren var ganska mycket dåliga inlägg om t.ex. mitt köp av lägenheten i Turkiet. :man_facepalming::laughing:

1 gillning

Om du hade den kvar tills idag kunde du haft råd att fylla 8st hinkar utan problem! :grin:. 4-5 st investementbolag Investor,Industrivärden.Kinnevik och Lundbergföretagen hade gjort undervärk sedan 1995 :+1:. Sedan tycker jag att de kommer göra undervärk även nästkommmande 25 år :+1:

1 gillning

Tack @Jacke77, rub it in. Gör det… :joy:

Hittade t.ex. den här häromdagen… Investor på 133 kr… Tror jag första gången köpte dem på 92 kr.

3 gillningar

Spiltan Aktiefond investement kommer inte många av Oss slå långsiktigt.:+1:. Då måste man strunta i den där “riskjusterad avkastning” haha :joy:

Några av er kanske minns “Avanza Mini”… Det var tider det. :slightly_smiling_face::heartpulse:

1 gillning

Då skulle du köpt Investor för alla pengar du hade på börsen :+1:

Vilken historik :+1:

Intressant och skrämmande att sammanfatta sin egen resa. Jag önskar att RT hade funnits på 90 tal när jag själv började investera så man sluppit göra att misstagen själv :weary::joy:

1970 tal - jobba extra och spara på hög i kassaskrin. Lånade ut pengar till ockerränta till äldre syskon och kompisar. Ett riktigt litet as :slight_smile:

1980 tal till 1995 - brände varenda krona jag hade, tjänade och lånade och mer därtill. Fantastiskt kul gymnasie och studieår :heart: men i ett ekonomiskt hål därefter.

1995-1998 Ekonomiskt vakuum. Började fylla igen hålet. Först tjänstepensionen hamnade i någon typ av egen-uppfunnen trendföljning. Det gick åt pepparn i Asien/Ryssland/LTCM kraschen 1998 tror jag det var.

1999-2000 Bubblade runt i IT bubblan. Nämn ett av IT under/katastrof-bolagen så hade jag det som innehav minst en gång.

2001-2002 Tiltade mot stabila värdeaktier. Skrämdes dock ur börsen efter September 11 och ”War on Terror”. Nu var nästan alla investerade pengarna borta. Började spara cash på konto.
På tjänstepension inlurad av MaxM och arbetsgivarens ”gratis” rådgivningar. Kämpar nu för att lyckas flytta dem för att minimera skadan och klippa kapitalströmmarna som MaxM fortfarande plockar ur min pension.

2003-2010 Höll fast vid värdeaktier men fastnade i den förbannade Tekniska Analysen. Så lätt det var att se i backspegeln vad man skulle gjort men inte f*n funkade det framåtriktat. TA böckerna åkte i papperskorgen.
Parallellt gick tjänstepensionen nästan i golvet också. Momentum spekulation i fonder med råvaruinriktning till finanskrisen/råvaru-kraschen 2008-9. Som tur var förstod jag vart det barkade och han ut precis före det small.

2011-2016 Bränd av finanskrisen låg för mycket cash men satte åtminstone ökat fokus på stabila värdeaktier - någon form av analys och tanke varför jag ville äga bolaget på lång sikt. Detta har jag fortsatt med i aktiedelen av mitt kapital. Gått stabilt och bra med målet att ha en utdelningsmaskin.

2016-2017 en sista runda in i momentum/trend träsket. Börslabbet var helt fel för mig - att köpa billiga bolag bara för de var billiga. Likadant med fond-trendföljning som inte heller gav något.

2017-Nu. Flera delar och strukturerade enligt 4 hinkars principen och RT portfölj-tänket (Tack @janbolmeson :pray:t5: :heart: :grinning::+1:)

• Värdeaktier portföljen - mycket väldiversifierad. Får vara kvar som en utdelningsmaskin.
  • RT Global portfölj både för privatspar och tjänstepensioner med liten del egna bets (max 20%) på branscher jag tror på
  • RT portfölj som mellanrisk hink
  • Lekhink med just nu tre olika metoder för att jag kan få vara klåfingrig där och låta resten vara (Magic formula US + Norden samt en Validea metod)

Corona kraschen - han ut före det small igen. Insåg att det skulle bli en pandemi pga Kina erfarenhet men mest pga av att börsen var långsam att fatta. Kanske pga av en bias för vad som händer i ”väst” är viktigt och generellt dålig koll på Asien. Har dock lärt mig att varken gå helt ur eller in i börsen så tog bort ca 50% av aktieandelen i februari förrutom värdesktiena som jag är gift med. Köpte in mig igen i mars-april men som vanligt är det svårt att gå in med lika mycket man gick ut med. Har månadssparat in resten med gott resultat än så länge.

Tror dock inte jag någonsin kommer att träffa rätt igen på en Exit. Två gånger inom 20 år är mer än turligt. Vill inte ens försöka mig på det utan investerar långsiktigt med en balanserad aktieandel som jag kan sova gott på även om -50% eller värre :slight_smile:

Så, efter sju sorger och åtta bedrövelser känns det som att jag/vi äntligen landat i vårt sparande OCH investerande. Det tog några decennier :grinning:

3 gillningar

Tack för att ni delar med er. Väcker många frågor och funderingar hos en som endast jobbat med börs och investeringar de senaste 5 åren på ett mer aktivt sätt och egentligen aldrig gått på några större minor där jag förlorat allt. Framförallt intressant att ni provat så många olika strategier och sedan övergett dem. Ex teknisk analys.

Man får lätt en känsla av att man kan prova en del olika strategier(kanske parallellt som någon rekommenderade) men när väl kraschen kommer så väljer man att testa något nytt efteråt för man blir så pass bränd under kraschen. Men kanske var det inget fel på strategin eller?

Tror ni att efter så lång erfarenhet att er nuvarande strategi blir långsiktig? Är 4 hinkar och fondrobotar exempelvis något som ni om 5, 10 eller rent av 15 år kommer vara trygga med även om vi skulle få en ny finanskris 2022 och 2032?

Om man utgår från er historiska data så skulle svaret vara nej på den frågan, men jag vill gärna att det skall vara ja :slight_smile: Dvs, strategierna vi delar här idag på forumet är mindre en produkt av dagens mode än av er långa erfarenhet.

Ja, jag skulle absolut säga det. För jag upplever att jag har gått hela varvet runt. Jag är tillbaka på indexfonder och tråkiga lönsamma bolag. Jag är aktivt passiv, har bättre koll på mig själv och jag har hört det mesta. Det vill säga att det är sällan det numer dyker upp något man inte har hört eller sett. Man har upplevt det som fungerar och inte.

Jag unnar mig också att göra mina experiment i lekhinken, men låta det stora sparandet vara.

Om man läser de andras erfarenheter så ser man också att de konvergerar mot det som forskningen säger - det är väldigt svårt att slå index över tid. Det vill säga det är få här som blir mer och mer aktiva.

Jag är så pass ung så min historia är kanske inte jätteintressant.

När jag blev 20 (2014) så fick jag tillgång till investeringar hos Swedbank som då min mor och far månadssparat sen jag föddes typ i allemansfonder. Då låg där runt 200k. Fina pengar men inget jag hade så stor nytta av då, bodde hemma och jobbade så hade typ inga utgifter utan enbart (låga) inkomster. Men jag visste inget om pengar då och mina föräldrar var aldrig några bra “lärare” om man säger så. Så jag låste in pengarna på ett bankkonto med 1-2% ränta eller något. :see_no_evil: Inte det smartaste och jag hade gjort annorlunda idag. Samtidigt så vart framtiden oviss, kanske jag skulle flyttat inom den närmsta tiden och då hade pengarna suttit fint.

Nåja, träffade min tjej och vi flyttade till hyres så hade inget behov av pengarna oavsett och tänkte inte så mycket på det. Började plugga 2015 och runt 2016-17 så började jag intressera mig igen. Kommer inte ihåg varför egentligen. Startade konto på Avanza och köpte lite småaktier här och där utan att veta vad jag höll på med. Anoto för 10 000Kr, har gått ner runt 97% nu eller något.:no_mouth:Där någonstans insåg jag att jag nog inte skulle hålla på med aktier…

När jag började jobba 2018 så skedde mitt uppvaknande. :grinning: Fick jobb och hög inkomst och tjänstepension och det var då som jag började lyssna på podden och läsa Rika Tillsammans. Tog ut mina pengar från sparkontot och började investera enligt modellportföljerna. Sen kom “GULT LJUS PÅ MARKNADEN” och jag sålde av allt igen och gick miste om 6 månaders uppgång. :+1: Lesson learned. Nåja, kunde varit värre.

Sedan sommaren 2019 så har jag legat full investerad i princip. Jag har lärt mig fruktansvärt mycket om ekonomi de senaste åren (mycket tack vare Jan och Caroline!) och tycker det är oerhört kul(ibland kanske lite för kul). Som liten spelade jag mycket Civilization, Red Alert 2, strategispel etc så jag antar att det satt sina spår i mig. Jag gillar resurshantering och långsiktighet helt enkelt. Jag drog upp smilbanden på frågeavsnittet häromveckan när Jan sa att han oftast försökte bygge en stor armé och sedan anfalla och krossa fienden. Jag gjorde likadant. :sunglasses:

Idag har jag ett ganska sunt investeringsliv. Under Corona var jag helt lugn, gjorde inga förändrar (samtidigt som kompisar sålde av allt och nu fortfarande ligger utanför marknaden). Det känns som att jag har ganska bra koll helt enkelt. Även om jag vet att det finns oerhört mycket jag inte vet så är jag ändå trygg i min plan och strategi.

Om det är något jag ångrar idag så är det att jag inte investerade mitt CSN. Jag tog enbart bidraget för “lån är ju fult” som jag blivit uppfostrad med. (Min far har aldrig tagit ett lån). Men i detta fallet hade det varit fördelaktigt för mig.

4 gillningar

Tack för ett fint självrannsakande inlägg :blush:

Har kvar listan på aktierna min strategi pekade ut 2004-09-15. De var: Lundin, Sweco, Getinge, Ratos, Hexagon, Bure, Avanza, Nobia, SSAB och Öresund. Min främsta lärdom är nog: Tänk om jag benhårt hållit fast vid dessa och inte hoppat in och ut.

Kan förstå dem som tycker indexfonder är tryggt och bekvämt även om jag själv gillar jobbet att vara aktiv och att ha lite kul med det.

1 gillning

Även om jag saknar någon längre investeringsstrategi gällande börsen så slog det mig att om man zoomar ut lite så kan jag ändå dela en strategi som funkat i 20 års tid när det kommer till att skaffa kapital.

Min fru har gjort en lång och framgångsrik karriär från nyutexad till VD på storbolag med hög inkomst och bra pensionsavsättningar. I praktiken kan vi idag leva på endast hennes lön. Jag å andra sidan har hoppat runt på småbolag och startups och tagit optioner istället för lön och investerat själv i bolagen.

Resultat blir (så länge vi hänger ihop) att jag har säkerställt att våra tillgångar och innehav numera är stora medans min fru drar in mycket pengar på månadsbasis + en bra pension när det är dags för det.

Det enda problemet med denna strategi är att vi misstror varandra när det gäller våra bidrag. Hon tycker att våra investeringar mest är papperspengar och jag förstår inte riktigt att hon fortfarande vill arbeta så hårt för att dra in lön när mina papperspengar kan göra jobbet själv.

Men trots allt så är detta en strategi som jag kan rekommendera för alla unga par som hade tänkt hänga ihop livet ut. Det blir lite som att äta kakan och samtidigt ha den kvar. Det innebär även att jag är lite störd när det kommer till risk då jag tagit risk i hela mitt arbetsliv och min fru har balanserat upp med trygghet. Jag är Bitcoin och hon är guld i vår strategi för vår livsportfölj :slight_smile:

2 gillningar