Hur har din investeringsstrategi utvecklats över tid?

Intressant. Jag provade en strategi ett tag som byggde på att om mitt innehav gick upp eller ner 10% så sålde jag alltid. Den blev inte långvarig. Är mycket intresserad av att förstå hur du definierar stora förluster. Följer du något regelverk? Är det beroende av vilket tillgångslag du investerar i? Hörde nyligen någon investerar som sa att hon aldrig sålde på nergång. Detta låter lite som tvärtom.

2 gillningar

Jag har inget exakt regelverk utan mer riktlinjer. Tror att det är viktigare att få till de stora penseldragen än att detaljstyra. Osäkerheten är ändå påtaglig. Hamnar jag på -10% ser jag det som ett misslyckande och börjar genast fundera på om jag verkligen inte hade kunnat undvika det.

Jag sysslar bara med fonder men undviker helst råvaror för de är som grupp alltför volatila.

Jo, jag gör tvärtom som säljer på nedgång och köper på uppgång. Vi har alla olika mål, ambition och förutsättningar så det finns inget bästa sätt för alla. Men håller man på ett tag hamnar man förhoppningsvis där man är bekväm.

1 gillning

1987- 2015 Ägde fonder och hade sparkonto som mina föräldrar hade sparat i så hade runt 160 000 kr då.

2015 när jag fyllde 28 år. Då föddes tanken på att jag skulle börja spara till pensionen eftersom jag misstänkte att den skulle bli låg jobbade då som undersköterska 77%. Jag gick till banken (Swedbank) och dom ordnade ett investeringsparkonto och automatisk överföring på 1000 kr till en generationsfond men man kunde köpa både fonder och aktier på kontot. Så tänkte när jag kom hem fan va skönt äntligen kan jag få en bra framtid trodde jag. Började köpa aktier dagen efter och fick en chock - 65% på dom 800 kr jag hade köpt för??? Sen såg jag courtage 99 kr blev riktigt arg fondavgiften på 0,5 % kändes inte heller helt lysande. Fick ett tips av en kompis om Avanza som hade bättre fondutbud och courtage 1 kr per 400 man satsade på svenska aktier. Så jag bytte bank direkt.

2015-2016 hade ca 150 000 på Swedbank i en korträntefond så jag tänkte köpa lägenhet för och hade nysparandet i enskilda aktier hos Avanza typ Black pearl Lundin och Ssab för att nämna några hade väldigt låg kunskap om aktier på den tiden så jag köpte så billiga bolag som möjligt.

2017-2020 Sakta men säkert efter mycket studerande så växte idén fram om att leva på utdelningar i framtiden så jag bytte strategi och började köpa bolag men bra utdelning gärna Reits och Utdelningskungar typ Coca-cola, Colgate osv. Nu kändes det att det gick mycket bättre så jag övergav planerna på att köpa lägenhet börsen ger ju bättre avkastning än bostadsmarknaden så in med alla pengarna i utdelnings aktier mest utländska då.

2020-2021 Corona kraschen kom många av dom Reitsen hade mycket hotel och restaurang fastigheter så jag tänkte nu byter jag ut lite bolag ut med skräpet som ´ställer in utdelningen Bostonpizza, Apple Hospitality Reit, Chatham lodgeing ut och in med Walmart, York water company och Intel. Sen efter att ha sett på rika tillsammans avsnitten att man kanske inte ska ha 100% aktier och kanske sprida risken till andra tillgångsslag som guld, silver, platina t.ex. Och att småbolag går bättre än stora bolag och att värdebolag går bättre än tillväxtbolag. Men jag är uruselt på små bolag så köpte etf istället.

Min portfölj idag består idag av:

50% utdelningsaktier främst Utdelningskungar/aristokrater som jag passar på att köpa när dom har blivit billigare även investor och svolder har jag.

25 % fysiskt guld i en etf

10 % i en small cap value etf

15 % i billiga indexfonder: Avanza global, Länsförsäkringar Japan indexnära och Avanza Emerging Markets.

Så portföljen känns mycket bättre nu än den har gjort tidigare.

3 gillningar

Investeringsstrategi låter så avancerat, vad har min strategi varit de senaste 40 åren?

När man funderar lite vidare så har nog min investeringsstrategi i grunden varit långsiktighet. Vet att en äldre släkting till mig sa att aktier brukar yngla av sig och bli flera med tiden, hon var född på 1800-talet, jag var då i tio-tolv års åldern.

Själv är jag född tidigt 70-tal, på 70 talet var det bankbok, kassabok och kassaskrin som gällde, hölls sig in på tidigt 80-tal så jag fick lite spar och premieobligationer i julklapp av morfar.

Under andra halvan av 80-talet så sparades det förutom på bankbok en del i allemansfonder som var skattegynnade aktiefonder. Vet att jag tittade på fondkurserna på text-TV när man kom hem från skolan.

Började jobba på 90-talet och fick en stadig inkomst, på den tiden sparades det till stor del i aktiefonder som banken föreslog, allt från Latinamerikafonder till Japanfonder. Kommer inte ihåg att det fanns några räntefonder eller inte. Ett IPS sparande med aktiefonder startades upp, troligen var jag under 25 år då. Sammanfattningsvis så kan man säga att innan millennieskiftet så var det månadssparande i aktiefonder som gällde med en “buy and hold” strategi som gällde, en strategi som resulterat i ett sparkapital på miljonbelopp den dagen man fyllde 30 för 20 år sedan…

På 2000-talet så började det bli mera aktivt, flyttade från storbank till nätmäklare först till Nordnet och sedan till Avanza för att Nordnet inte hade IPS tidigt. Började att handla aktier, gick på kurs på Medborgarskolan och var medlem i aktiespararna, gick till biblioteket och läste Affärsvärden och Privata Affärer. “Hitta Kursvinnare” var ett program som jag hade. Det blev en del svenska aktier som HM, Lundbergs, Nobia, Nibe, Ratos, Getinge mm. Tänk om man exempelvis idag haft kvar Nibe, hade gett ytterligare 30 ggr pengarna… Använde periodvis portföljbelåning på låga nivåer. Det köptes en del investmentsbolagsaktier i Investor, Latour, Industrivärden Lundbergs och Kinnevik som fortfarande idag ligger kvar i min IPS portfölj. Fortfarande fanns det en god del aktiefonder, det som var i ropet då var East Capital östeuropafonder, Gustavia Sverige/Balkan Odin Sverige och allt vad det hette, man kan fundera på hur mycket man betalt i fondavgifter genom åren… Samtidigt började någon form av diversifiering mot hedgefonder, exempelvis Brummers Helios, sen fanns det någon som hette Edge som gick som ett skott några år som jag kom ur innan det kraschade. Tidigt 2000-tal så fastnade jag första gången hos en rångivare då kapitalet började bli ganska stort, han förslog något obskyrt skatteupplägg med någon utländsk kapitalförsäkring som jag hoppade på, insåg ganska snart det inte var min grej och köpte mig ur det hela, vet inte vad det kostade, men jag tog det som en lärdom. Har i princip sedan tidigt 2000 tal inte haft någon bankkontakt utan skött det mesta efter eget huvud. Samtidigt tecknades det en kapitalförsäkring med traditionell förvaltning hos Skandia som sedan dess har funnits kvar till i mars 2021 då den avvecklades. Så här i efterhand så kanske det inte var det bästa beslutet, men inte det sämsta heller, men det var en diversifiering bort från aktier.
För att sammanfatta 2000 talet så var det aktier och (dyra) aktiefonder som gällde med diversifiering mot (dyrare) hedgefonder samt sparande i en kapitalförsäkring med traditionell förvaltning.

I 2010-talets början, eller möjligen i slutet av 2000 talet så korsades min väg med en känd ekonomi bloggare från Skåne. Hans rädsla för risk smittade över på mig och risknivån sänktes rejält i sparandet. Det blev en del räntefonder, guld etc, fortfarande med aktier och aktiefonder som bas, mestadels indexfonder. Drogs så långt att jag hade samma belopp i bolån stående på en räntefond så att man skulle kunna betala av bolånet… I slutet av 2010-talet så försökte en storbank få över mig till att bli Privat Banking kund, var på några möten där de la upp ett upplägg för hur det skulle kunna se ut, de föreslog diskretionär förvaltning… Att de föreslog diskretionär förvaltning berodde nog på att de upplevde mig som “håglös” när det gäller kapitalförvaltningen. Hoppade aldrig på detta, men lärdomen från dessa möten var att jag hade fel risknivå, för låg, detta under större delen av 2010-talet.

De senaste åren har jag mest arbetat med att få till en balanserad och kostnadseffektiv ekonomi när det gäller alla delar. Numera så är min strategi något som man skulle kunna kalla “Total Allokering” På RT brukar säga att 80% av resultatet kommer från allokeringsvalet aktier/räntor och 20% kommer från valet av fond. Men jag tror man måste titta på fler parametrar, exempelvis:

• Aktier
  • Räntor
  • Guld
  • Fastigheter
  • Belåning / soliditet
  • Likviditetshantering
  • Pensionskapital
  • Alternativa investeringar
  • Beskattning

Ser punkterna ovan mest som “rattar” man skruvar på för att få den balans som man önskar, sen vilken aktiefond man sedan väljer är av mindre/litet intresse, det är tillgångsslaget som är viktigt.

Har också för några år sedan gjort en “balansräkning” för hela ekonomin inklusive statlig pension och tjänstepension för att veta vilka pengar som finns för att leva resten av livet, gav en helt annan överblick över ekonomin.

Resultatet har blivit att belåningsgraden på bostaden ökats, viss värdepappersbelåning, Idag löper skuldräntan med i genomsnitt 0,82% ränta, samlat bolån och VP belåning. Exempelvis så sjönk bolåneräntan när bolånen ökades pga. marginaleffekter.
Likviditetshanteringen är genomtänkt, dvs jag vet hur jag får fram “ansenliga” belopp som buffertpengar om något händer utan att fråga någon (inklusive min sambo), dvs behöver inte ha >100 tkr stående på ett buffertkonto till 0 % ränta.
Handlar inte med aktier idag utan endast aktieindexfonder, med något undantag. En del “gamla” aktier ligger kvar på depån, mestadels svenska investmentbolag.

Sammanfattningsvis så har det gått bra genom åren mest pga långsiktighet samtidigt som man inte gått på några större minor förutom ett och annat börsras, det första 1987… Kapitalet har liksom “ynglat av sig” de senaste 30 åren med kontinuerligt tillskott av nysparande under åren. Det har visat sig att min äldre släkting hade rätt.

6 gillningar

Kul tråd!

Jag fick 2000 om året av min farmor när jag växte upp (gränsen för gåvoskatt då tror jag). När jag gick på gymnasiet började jag intressera mig och satte in pengarna i dyra aktiefonder. Satte in lite pengar då och då när jag hade jobbat ngt lov. Gick ändå bra, så efter några år hade jag ca 100k.

När jag började på universitetet i Sthlm så flyttade jag över mkt pengar till ny teknikfonder och medicinteknikfonder, vilket fortsatte gå ok. Någonstans här lyckades jag undvika IT-bubblan. Hade kompisar på Spray och Icon som svor på att aktierna skulle 10-dubblas flera gånger till, men värderingarna var orimliga när de låg på flera miljoner per anställd. Så mkt hade jag lärt mig av min far om investeringar.

Ett extremt kapitel inträffade när jag gick en kurs i optionshandel. Hade som strategi att ställa ut säljoptioner med mina fonder som säkerhet, eftersom ”den som säljer en försäkring oftast tjänar på det”. Använde Black and Scholes formel för att räkna ut att optimal löptid var ca 2-6 veckor och att strikepriset skulle ligga i närheten av aktiens pris. Satsade på stora bolag där likviditeten var bra på optionerna. Tyckte det var coolt att kunna ringa direkt till mäklaren och lägga ordern på telefon. Tjänade ca 300k första året, men spenderade det mesta på nöjen och en fallskärmsutrustning, så fick försöka låna av far (nekades)när jag skulle betala reavinstskatten… De två följande åren gick jag +/- 0 och hade några riktiga near misses och mkt adrenalin. Lade ner optioner när jag insåg att jag tog massor av risk och inte tjänade ngt efter omkostnader, medan banken tog stora courtage och staten tog mkt av vinsten utan att dela min risk.

Låg kvar med några 100k i dyra teknik- och biotechfonder till ca 2014 när en professor i finansiell ekonomi på handels i Gbg under en föreläsning berättade att han investerade bara i indexfonder eftersom han inte ville göda en massa finansvalpars bonusar (många av dem mindre begåvade fd elever). Jag sympatiserade mkt med den inställningen, men min bank vägrade sälja indexfonder till mig på den tiden, så jag hittade till RT när jag googlade vilka indexfonder man skulle köpa och var.

Har legat senaste åren med 100% i stora indexfonder. Viss övervikt småbolag och Sverige för att få upp risk och avkastning. Senaste 6 mån backat hem lite och ligger med ca 20% i cash eftersom värderingarna är så hysteriska just nu. Vill ha torrt krut om det kommer ett fall…

Mvh
F

6 gillningar

Instämmer, kul tråd det här!
Jag har ytterligare en annan strategi.

Fram till 2015 var icke-strategin att sätta de 50 000 kr som blev kvar efter en husförsäljning år 2000 i Swedbanks Allemansfond (eftersom föräldrarna hade det) och det var ju inte ett så dåligt alternativ.

2016 bestämde jag mig för att intressera mig för mina pengar och surfade noggrannt igenom, inte alla, men väldigt många svenska ekonomibloggar för att ta reda på vilken filosofi som passade mig bäst. Därefter har jag följt @janbolmeson och Rikatillsammans och försökt förstå de olika portföljernas ologiska namn :wink: och inte förstått varför man skulle ha 20 fonder i portföljen ett år och blivit glad när de bara var 5 i nästa ombalansering.
Jag har läst och lyssnat om nischbanker, avgifter och fondrobotar och svurit över ombalanseringen och har en slant hos Lysa. Köper varje månad och tänker inte sälja vid nedgång. Flyttade både ISK och tjänstepensionen från storbanken till Avanza.

Jag har försökt intressera mig för aktier men lyckas dåligt, efter att ha haft Investor A som gått bra så tänkte jag köpa Investor B ända tills jag upptäckte att det redan var ett av mina större innehav i Avanzas förnämliga portföljanalys.

Det har kort och gott varit lärorikt och nu har jag landat i två portföljer där en är RT:s globalportfölj där jag månadssparar den större summan och den andra är en lekportfölj där jag provar mig fram med mindre summor och de fonder som intresserar mig.

Något kortfattat… Det är ungefär som nedan som tidslinjen ser ut för egen del. Svårt att få in allt, men är väl någon typ av sammanfattning.

2008
Noterar att jag lägger bortåt 8 000 per månad på frukost endast för mig själv, något i överkant att äta lyxfrukost varje morgon. Beslutar mig därför att gå igenom ekonomin något noggrannare.

Läser diverse spara-bloggar och beslutar mig för att lägga upp ett vettigare sparande.

Då det knappt existerar vettiga tips på internet gör jag helt enkelt så att jag väljer geografisk diversifierade fonder utefter avkastning sett på 3 och 5 år. Sverige, Asien, USA blir det.

2009
Det har gått upp en del och då jag istället börjat flytta mer kapital från lyxfrukost till sparandet börjar det gå upp så mycket att jag börjar räkna på hur en ny sättning skulle se ut. Mina fondurval går dock starkt, behåller.

2015
Min portfölj har gått upp på tok för mycket pga idogt sparande och det faktum att det mesta har gått upp. Den kortare sättningen på marknaden som sker under 2016 börjar kännas något obekväm då jag nu sitter med flera årslöner i portföljen.

image
OMX Stockholm år 2015, “börsen har bara gått upp sedan 2009” är det en del som proklamerar. Något som är helt sant om man helt struntar i att titta på hur det har gått. I ovan fall -24.79% från toppen till botten.

Läser på mer, det bör finnas någon som tänkt mer på nedsidan och inte bara på uppsidan. Insperas av b la PortfolioCharts och Rikatillsammans.

image
RikaTillsammans anno 2016 – Jo, men mjaäe… Bolmesson gör det för krångligt

Byter portfölj till en “Golden Butterfly”.

2016
Stark uppgång igen, börjar göra ordentligt med efterforskningar i olika portföljmodeller då portföljen återigen växt till mindre gemytliga nivåer. Det kommer inte riktigt hålla att sitta med i en börskrasch och den portfölj jag sitter med har visserligen inte särskilt brutal historisk nedsida, men någon måste väl tänkt på detta?

Hittar PortfolioVisualizer (PV) och börja forska i olika sätt att begränsa nedsida. Läser på sajter som Philosophical Economics, Onsdagsfonden och Classier Hedge samt diverse utländska sajter

Test anno 2017 från PV, en trendföljande strategi som verkar ha viss uppsida när det kommer till nedsidan

Gör ordentligt med efterforskningar i detta skede.

Efter mycket om och men så är svaret detsamma och lyder i korhet “man vet ju inte vad man inte vet”. Detta gör plötsligt att alla “buy and hold” blir väldigt oattraktiva då … man inte vet vad man inte vet samtidigt som alla dessa alltid baserar sig på att det som varit alltid frammåt kommer att vara vilket blir konstigt då detta historiskt lite då och då vänds helt på tvären (större sättningar).

Byter portfölj till en TAA (Tactical Asset Allocation)

TAA-portföljen anno 2017. En festlig fotnot är att när Guld ETF:en skulle säljas var min positionsstorlek så stor att jag fick sälja billigare än vad jag ville. Det fanns inga köpare som kunde täcka mitt sälj trots en amerikansk ETF med väldigt hög likviditet.

2017
TAA-portföljen har ett problem och att det är att den likt en vanligare “buy and hold” förutsätter för mycket om vilka tillgångar som ska ingå i den. Med bara 5 tillgångar totalt (mer blir struligt) blir det en väldigt stor slagsida mot subjektiva val. Visst kan man öka antalet till 10, men även 10 fonder är något i underkant. Vilka sektorer går bäst 5 år i framtiden, vilka index är på tapeten om 3 år?

Min TAA-portfölj består till stora delar av det som givit bäst sharpe (riskjusterad avkastning) mm och den flyter på fint, men… den baserar sig fortfarande i för hög grad på att urvalet av fonder har slagsida mot att ha valts mer subjektivt. Om t ex Sverige går i sidled i 30 år så kommer det inte falla väl ut alls helt oavsett om det inte var så de tidigare 30 åren. Det är ett problem för … man vet ju inte vad man inte vet (framtiden).

Börjar söka efter portföljer som tar mindre höjd för det man inte vet och som i större utsträckning tillåter en diversifiering inte bara i tid utan bland universum av tillgångar som sprider både risk och sektorer.

Börjar lösa på om att använda trend på unviversum av tillgångar och hittar tester av bl a Meb Faber och hans “dual momentum” (DM) mm. En DM är dock smått bisarr då denna utkräver att man sätter 100% av kapitalet i en enda tillgång, det håller inte riktigt med den typen av kapital jag har i portföljen. Läser vidare och hittar varianter av DM där man istället sitter med fler saker än en.

Gör fler efterforskningar.

“Relative Strength” (RS) anno 2017, i ett senare skede bytte jag namn på denna typ av strategi till “MOM+AGG” (Momentum + Aggregate, dvs trend/momentum med ett universum där man väljer X antal (AGG) ur detta).*

Noterar genom efterforskningar att det verkar finns fog för detta “man vet inte vad man inte vet”. Sverige kanske är bäst de kommande 5 åren, Asien nästa 5 år och placeringar i obskyra läkemedelsföretag 10 år efter det. Noterar även att det finns ett tillräckligt stort fondutbud för att täcka in det mesta, tyvärr med en del tråkiga fondavgifter men så får det va.

Byter portfölj till en MOM+AGG.

Tidigt utkast av en MOM+AGG i Google Spreadsheets

Det verkar inte finnas något svenskt forum där man pratar i större grad om olika systematiska sätt att spara på. Efter att ha blivit utled på diverse idiottrådar på Flashback och de väldigt långa beskrivningarna av ganska enkla koncept på bland annat RikaTillsamans startar jag tråden “Tråden om strategier för fonder” med målet att i grunden gå igenom de enklare “buy and hold” som finns och visa data för dessa samt även gå på djupet med mer “komplicerade” strategier som TAA och MOM+AGG.

https://www.flashback.org/t2833938
Tråden om strategier för fonder, sida 1 av 223

Börjar skriva månatliga rapporter på Flashback där jag redovisar hur den egna portföljen går och alla andra portföljer som det skrivits om i tråden som 60/40, Golden Butterfly m fl.

2017 och framåt
Fortsättter att testa och utforska.
Börjar skriva script för att automatisera saker som backtester, drar över 2 miljoner backtester mot PortfolioVisualizer (PV) och kvantifierar själva testandet i sig. “Man vet inte vad man inte vet” trots allt. Kort efteråt blir PV en betaltjänst (ops…).

Testandet pågår än idag för man vet inte vad man inte vet trots allt. Har övergett PV och skrivit eget verktyg för att utföra testerna.

:star: Nya backtester för MOM+AGG “Backtester 19 september 2021”,
Del 1: https://www.flashback.org/sp77316187
Del 2: https://www.flashback.org/sp77316252

image
Det egna verktyget för att baktesta med den data jag finner intressant

2022
Skriver ett onödigt inlägg på det här forumet. :slight_smile:

18 gillningar

Respekt. Intressant att höra bakgrunden till varför du landat i en Momentum strategi.

1 gillning

Kul att fleras strategier utvecklats på liknande sätt.

FONDER från föräldrarna
Fick av föräldrarna 4st fonder 25k (likafördelat) i en KF som löpte ut efter 10 år (från jag va 10-20 år). Började själv köpa fonder när jag va 18år för småpengar och följde den här KFen med stort intresse. Den startades på toppen 2000 och stängde 2010. Japan hade gått så dåligt att det kompenserade för det som gått bra (minns inte vad) och sverigefonden hade stått still. Totalen gick på 10 år från 25k till 24k.

MÅNADSSPARA I AKTIER
Aktieinvests månadssparande lockade då jag sett i fonderna hur illa dålig timing kunde bli. Månadssparandet gick i den typen av bolag som man hittar med Aktiespararnas gyllene regler. Var inspirerad av flera bloggare.
Gick bra 2010-2015. Sen va portföljen en platt linje till 2019. Utmärkande affärer var att äga SCA i 10 år (3x pengarna + essity aktier som jag har kvar) och att göra en stor procentuell förlust (-97%) i HQ.

INVESTMENTBOLAG OCH INDEXFONDER
2019 och främst 2020 lyssnade och läste jag mycket om portföljteori. Blev inspirerad av family offices som försöker hitta bra förvaltare och sprida risker. Portföljen på aktieinvest hade från ISKs skapande redan mycket investmentbolag och renodlades mot det. Ser det som att jag valt ut bevisat duktiga förvaltare i Lundberg, Wallenberg, Hedlundh, Börjesson och Buffett. En rebalanseringsregel finns när ett investmentbolag når 3 års rekord på substanspremie, 20-50% av innehavet säljs. Då köps de som är mest under sitt 3 års medelsubstansrabatt. Även underliggande innehavens PE-tal vägs in i bedömningen.

På avanza skapades 2015 då jag fick min första fasta anställning ett månadssparande i fonder som motsvarade löneökningarna jag fick (frångått till att nu lägga halva löneökningen). Även här har lite investmentbolag smugit sig in men fokus är på indexinvesteringar för att diversifiera bort min egen påverkan. Även PPM ligger i AP7såfa för att jag inte ska påverka. Finns också något som liknar en lekhink motsvarande 4% av totalen.

CORONA KRASCHEN
En strategi fanns redo och lika så ca 50 tkr på sparkonto och 80tkr som va avsett för amorteringar. För varje nedgång om 5% så köptes för 10+10k. Höll fast vid detta som skulle innebära fullinvesterad vid -40%.
Här skapades Svolder och Berkshire som nya kärninnehav. Berkshire B köptes det dock 2 aktier av redan 2010 på aktiekonto som såldes på botten 2020 för att skifta över till KF. Dessa gav också ca 200%.

LÄRDOMAR
*Månadsspara för att minska risk för dålig timing
*Det som är bra nu kanske inte är det framöver (ha parallella strategier)
*Ha disciplin - rebalanseringsregler + taktik vid nedgångar
*Aktivitet är över lag dåligt men det finns tillfällen då aktivitet lönar sig (kräver disciplin).
*Diversifiera (lex Japan och HQ) både i tid och bolag men även strategier och tillgångsslag.

1 gillning

2015 - Började min karriär i fingerprint cards - 3x, börsen är enkla pengar

2016 - vidare till Biotech, ytterligare en gång blir det många 100% upp - ska man bli heltidsinvesterare?

2017-2019 hoppade runt mellan diverse populära småbolag med höga förhoppningar. Här avtog vinsterna och gjorde nog mer förlust än vinst.

2020 -2021 - börsen börjar kännas stressig och jobbig så jag byter till fonder med hjälp av avanzas portföljgenerator, blir blandat index med dyrt aktivt. Under året förfinar jag och tar bort mer och mer aktivt men har en tilt mot teknik. Men byter alltför ofta fonder.

2021 - 2022 Inser att jag under mina år presterat ganska exakt som index över en 7 års period men det har kostar väldigt mycket tid och energi så jag tänker varför inte bara köra index?

Hittar även RT som bekräftar mina idéer och hoppade på Lysa som nu har 100% av mina investerade pengar.

6 gillningar