Jag var nog en storkonsument fram till kanske jag var 22, började jobba extra redan i gymnasiet då vi inte haft pengar i vår familj. Man är jäklig rik när man har 15k efter skatt per månad och går i gymnasiet, polarna hade oftast bara studiebidraget. Jobbade alla helg och kvällspass jag kom över på macken. Fick betala min del av boendet hemma, även en del mat. Så jäkla roligt att få ha dessa pengar och göra det jag ville, köpa det jag ville, gå på krogen, kunna ha råd med bensin till bilen. Mycket av min tid satsades även på träningen och idrotten, hit gick mycket pengar för alla resor då jag pendlade två gånger i veckan 1½ timme enkel resa för att träna med de bästa.
Fick ett fast jobb ganska direkt efter gymnasiet som jag gillade, helt ok betalt, men tröttnade lite och startade 2013 ehandelsbolag vid sidan av. Min dåvarande arbetsgivare var extremt schysst mot mig att jag fick ha detta. Plöjde in enormt mycket av mina pengar i detta. Ett problem var att jag importerade varor som krävde förskottsbetalning, det jag sålde var också förbannat populärt, vilket gjorde att det tog ett tag att få varor i lager igen. Processen var så här i flödet av likvider -
Beställer varor för 20k
Säljer för 40k via hemsidan och Klarna, tog typ 30 dagar att få ut pengarna från Klarna. Skitbolag på det sättet.
Beställer varor för 30-40k. Leveranstid 2 månader
o.s.v.
Stod alltså emellanåt tom på de populäraste produkterna 2 månader åt gången.
I samma veva som jag höll på med detta startade jag upp ett till bolag (
) i tron om att det är bara att köra på, hyrde lokal m.m. Lånade även pengar för detta, inge större summor men ändå lån med hög ränta. Valde efter 3 år att avbryta då jag jobbade kanske 16 timmar per dag och inte haft semester mer än en vecka.
2017 böt jag jobb och hittade tillbaks till idrotten, samtidigt hittade jag och min sambo ett hus vi ville bo i och det nya projektet blev därför huset, fantastiskt kul (och jobbigt emellanåt) projekt som verkligen gjort oss mer sammansvetsade.
Började spara lite mer seriöst under 2018-2019 i några fonder som Avanza valde ut åt mig. De finns inte kvar längre i mitt sparande. Hade tidigare ett sparande fram tills jag var typ 22-23 som jag använde till bolagen bland annat.
I år hittade jag hit, så, lagt mycket energi detta året på att lära mig mer om vad jag själv vill med mitt sparande och investerande. Enormt tacksam för all kunskap som finns här. 
Ångrar jag något av de valen jag gjort? Nej. Att driva företag blev rent ekonomiskt för mig en nettoförlust, men jag har lärt mig så mycket mer både om mig själv och omvärlden. Ibland är man lite skadad när man blir mörkrädd för folk inte har koll på vad moms och dylikt är. Har även enorm respekt för egenföretagare (som @janbolmeson). Det enda jag kanske hade önskat var att ha haft en mentor under mina startår som företagare som kunde styra en lite mer åt rätt håll. Men hade sannolikt skitit i det för jag var som jag var, jag körde mitt race. Definitivt mer ödmjuk nu. Time does that to people. 
Känns som jag skulle kunna skriva en hel bok om detta, jag kanske får ta det som nästa projekt.