Vägar som lett oss hit till RikaTillsammans (inte bara svårigheter)

I en tråd redovisades nyligen olika svårigheter i livet som en möjlig väg att ha hittat till RIkatillsammans. För den som som kommer från en svår bakgrund eller en miljö där ekonomi inte haft så tydlig plats är det så klart positivt att podden och forumet kan bidra med inspiration och en väg framåt. Samtidigt tänker jag att just den bakgrunden inte är så typisk och att det nog finns mer att säga om frågan som sådan.

Svårigheter som lett oss hit till RikaTillsammans - Spara och investera - RikaTillsammans Forumet

Jag tycker mig konstatera att vara en “EÖP” eller kanske “FÖP” är en förekommande bakgrund. Detta kan kanske uppfattas som ironiskt men jag ser det mer som en beskrivning av verkligheten. Att ha olika placeringsprinciper som väldigt stark ledstjärna i livet är väl ungefär lika normalt som att att ha en stor Märklin-järnväg i vardagsrummet. Sedan står det väl var och en fritt att ha det, om man nu upplever att det ger livet mening.

För egen del kommer jag från en familj där ekonomi alltid varit något som gått att prata om. Jag har vetat vad mina föräldrar har haft i lön, vilka sparkonton och lån de har haft och hur de tänkt och agerat i olika ekonomiska frågor iallafall från min egen födelse och framåt. Att resonera om ekonomiska vägval och stora beslut har det aldrig varit några konstigheter med. Däremot kan jag inte säga att det funnits någon riktig kompetens kring, eller intresse för, aktier och “investerande”: Fonder och tidvis även vissa aktier har så att säga funnits med på agendan men utan att det funnits något större kunnande eller intresse för frågorna. Hemmaplanen i det ekonomiska har alltid handlat om räntor och räntebärande produkter av olika slag. Det kan nog iallafall delvis förklaras av att min far arbetade inom finansbranschen i många år.

Jag har noterat att ekonomiska frågor i många sammanhang är svåra att prata om. Av mina vänner är det egentligen ingen som har några riktiga kunskaper. I princip alla har “ordentlig ekonomi” och ordnade förhållanden, Alla har sparande i fonder, aktier eller andra saker men allting baserar sig på känslor, tyckanden och ytlig förståelse. De som själva anser sig vara intresserade har snarast fokuserat på direkt dåliga sparalternativ.

Jag tycker att RikaTillsammans fyller en bra funktion som ekonomiskt bollplank. Här finns en sorts växelverkan mellan podden och forumet. Utöver mer “renodlade ekonomifrågor” tycker jag att det är värdefullt att kunna få input i olika större vägvalsfrågor som ofta har ekonomiska konsekvenser. Även när det inte finns ett tydligt rätt eller fel är det bra att kunna få input i hur man kan tänka.

Att forumet har en viss nivå av kontinuitet är en viktig aspekt. När jag tidigare (för länge sedan) lagt upp frågor på Flashback fick jag en hel del svar. Eftersom alla som svarade var obekanta var det svårt att riktigt bedöma kvaliteten på svaren. På forumet är det ändå i relativ mening lättare att orientera sig i vilka som är mer insatta i vissa frågor och i kvaliteten på olika svar. De “fältslag” som uppstår kring vissa frågor ger en viss grad av kvalitetssäkring av svaren, även när det saknas tydliga rätt och fel.

Vad har ni övriga haft för “ingångar” till RT och till privatekonomiska frågor i stort?

1 gillning

Min far har alltid varit intresserad av aktier, inte min mor. Till fonder däremot var han mycket skeptisk, “varför betala dyra pengar för något man kan göra bättre själv”-mentalitet.
Aktier var också något vi ibland pratade om hemma, i alla fall innan han köpte Fermenta för mina och brorsans sparpengar, sedan blev det tvärstopp för börsen så länge jag bodde hemma :grinning:
I vuxen ålder hade jag fullt upp med annat, blev tidigt ensamstående med två barn, så investeringar och sparande hamnade långt ner på priolistan. Det blev en 500-lapp i månaden i någon random fond eller i något stort svenskt bolag. Inte mycket, men tiden gör ju sitt (utom i Ericsson, usch)
Jag var också väldigt skeptisk till hela finansmarknaden, gick väl omedvetet i min fars fotspår - att tjäna pengar på andras pengar, det är väl inget riktigt jobb, vilken nytta tillför de?

Efter att barnen började tjäna egna pengar fick jag plötsligt ekonomiska möjligheter som jag aldrig haft. Jag använde dem till saker jag längtat efter länge, min hobby, resor med familjen, renovering. Men till slut har man köpt vad man villhöver och det blir pengar över.

Så, i slutet av 2021, kändes det som jag behövde lära mig mer, jag hade med åldern insett att det finansiella systemet tjänar ett viktigt syfte, inte bara är en yuppie-lekplats. Då hittade jag Rika Tillsammans och då började jag se över mitt spridda spretiga sparande mer systematiskt.

Mvh Kroken

4 gillningar

Jag har alltid varit intresserad av statistik och började maniskt bokföra alla NHL matcher jag kunde hitta i gamla tidningar. Lite längre bak i tidningen hittade jag sedan aktiekurserna och njöt av spalter upp och ned med bara siffror. Jag frågade pappa om jag kunde använda veckopengen till aktieköp och så blev det. Mina första aktier blev Asea, Astra, SKF, Volvo, LM Ericsson, Electrolux. Så jag har faktiskt varit med på alla Elux avknoppningar sedan 1983, fantastisk resa även om jag idag inte skulle röra bolaget med tång. Elux och Ericsson är tyvärr nästa Facit. Tutto summato är aktier långsiktigt en fantastisk möjlighet att nå ekonomiskt oberoende. Mitt bästa råd förutom långsiktighet är att ignorera makro (går aldrig förutspå) helt, köp aktier hela tiden och lägg all din analytiska tid på att välja ”great Companies” som Buffet brukar säga.

1 gillning