Hej Forumet,
Vi är nu flera stycken som kommit fram i forumet, som berättat om våra svårigheter i livet som senare lett oss hit till Rikatillsammans. Jag tror att det är viktigt att lyfta fram även den här sidan då iallafall jag, hade intrycket att RT bara var för rika människor, företagare, högutbildade, eller arvsmiljonärer. Detta är inte fallet, utan rikatillsammans är verkligen för alla.
Vi möts dagligen av Respekt och förståelse för våra olika omsändigheter. Så jag tänkte att här kan vi berätta vår egen historia som kanske kan vara som en inspiration för andra. Andra som har det tufft just nu, men som vill ha något mer ut av livet. En tråd för ekonomisk trygghet och långsiktighet för ett bättre liv i framtiden. Jag börjar min historia, fyll gärna på när ni har lust och ork.
Min Barndom var bra fram till 10-års åldern när jag först miste min mamma. Pappa som då var höginkomssttagare fick mer ansvar och slet hårt för oss barn. Vi hade det alltid bra ekonomiskt.
Avsaknade av en mor påverkade min uppväxt negativt, då jag i tidig ålder började missköts skolan, hamna i bråk, ta till sprit&droger, som jag sedan langade till mina jämnåriga. Det började odlas själv, och med det kom också våldet att eskalera i mitt liv.
När jag sedan var en ung vuxen, började också skulderna komma, då jag på pappret inte hade något jobb och inga pengar på banken, däremot sedelbuntar gömda lite varstans som inte var brukbara hur som helst på lagligt sätt. Allting fortgick tills jag fyllde 22 år, uppvaknandet kom brutalt, då en god vän mördades. Jag flyttade då ifrån Skåne till annat landskap och började min egen återuppbyggnad.
Jag utbildade mig då på gymnasienivå, började jobbhoppa mig uppåt i lönetrappan och började betala av skulderna på runt en kvarts miljon. När jag var 25 var skulderna borta, jag hade fått
Mitt första barn och livet tog en ny vändning.
Det har såklart varit perioder upp&ner sedan dess, bland annat med sammanlagt 7 dödsfall på anhöriga och min bästa vän. Min bästa väns familj fick svårigheter, som fick mig att överge mina tankar på FIRE och istället hjälpa min väns familj ekonomiskt, i perioder. Jag har också försökt att vara närvarande i hans ställe, samt har ett sparande till hans barn.
Nu har jag en sambo & 2 barn, ett hyfsat välbetalt jobb, trygghet i bufferten och långsiktiga sparandet i ISK och eftersträvar FI. Lite tidigare pension om lusten faller på. Detta var kort om mig, ser framemot att läsa era berättelser som kan vara till motivation för andra i svår sits. Ta hand om er ![]()