Hjälp att planera familjens framtid efter jobbigt samtal

Hej,
Jag hade ett jobbigt samtal med min onkologavdelning i förmiddags där jag tidigare behandlats för testikelcancer vid två tillfällen. Tydligen har det uppstått förändringar på en av mina lungor och det måste så klart utredas mer men domedagstankarna har ännu inte riktigt lagt sig. Det känns overkligt att ens skriva om det.

Jag är osäker på överlevnadsgrad, behandling, etc. och jag letar absolut ingen sympati med det här inlägget. Jag skriver det för att jag behöver era tips på hur jag kan hjälpa min familj om den eventuella metastasen inte svarar på behandling. Mina barn är 5 och 6 år gamla och det jobbigaste i sammanhanget är att behöva se när dom ser mig genomlida en eventuell behandling och i värsta fall inte vara där för dom när dom är större.

I mina tidigare inlägg har jag beskrivit att jag och min sambo bl.a. delar utgifter procentuellt efter inkomst för att min sambo ska ha möjlighet att spara pengar trots lägre inkomst än mig och trots vissa förhållandevis höga utgifter.

Vi har en sommarstuga där lånet uppgår i strax under 500.000kr och stugan är värderad till 700.000kr innan vi renoverade.
Utöver bolånet äger jag en bil med lån på 100.000kr som jag gissar att jag kan få 120-130.000kr för för att eliminera lånet vid behov.
Min sambo har inga andra lån förutom det gemensamma bolånet, CSN på ca 15.000kr samt en planerad KY-utbildning på två år med full ersättning från CSN. Hur det blir med den återstår så klart att se men i värsta fall får hon plugga och bo hos t.ex. mina föräldrar med barnen om hon inte har råd att betala för lägenheten.

Jag har sparat halva barnens barnbidrag sedan födseln och de ligger nu i ett ISK-konto i mitt namn hos Lysa med ett värde på strax över 120.000kr, samt eget investerande i Lysa och två aktier hos Avanza på drygt 250.000kr. Ett litet bortfall på ca 20.000kr senaste kvartalet p.g.a. börsen.

Jag har haft tjänstepension sedan 2014-ish och jobbar heltid sedan militärtjänsten 2007 med ett bortfall på 1 månad pga arbetslöshet.
Det finns med andra ord resurser på olika ställen och jag vet inte vad dom har rätt att ärva.

Vi är försäkrade allihopa men jag är osäker på hur min livförsäkring hos Trygg-Hansa fungerar och vilket ersättningsbelopp den ger.
Vad är era tips på hur jag går tillväga för att göra livet enklare för dom om jag skulle gå bort?

19 gillningar

Beklagar verkligen!! Håller tummarna.

Det jag hade gjort i din situation:

• kollat upp försäkringsskydd via både din privata lösning i TryggH, men även via pensionsavtal.
  • säkerställt att din sambo har access till likvida medel
  • varför inte gifta er, snabb pappersövning i rådhuset så har man täckt in många fördelar med äktenskapet som juridisk konstruktion.
10 gillningar

Är den livförsäkring du beskriver en som du tecknat själv eller någon annan variant? De man tecknar själv brukar ha fasta belopp, antingen som en engångssumma eller en utbetalning per månad. Jag har t.ex. en livförsäkring med en engångssumma som täcker vårt totala bolån.

Gällande pension kan man ju ha med eller utan återbetalningsskydd. Jag har själv utan återbetalningsskydd.

Via facket kan man ha ytterligare försäkringsskydd. Det är inte alltid man vet detaljerna där.
Det kan också finnas efterlevandeskydd i tjänstepensionen, alltså en automatisk grej där insatta pengar omvandlas till en månatlig pension för efterlevande. Det är oftast inga stora belopp men ändå bra.

1 gillning

Detta är bland det jobbigaste som finns att prata om.

Det kan finnas relevant information gällande efterlevande skydd hos konsumenternas:

1 gillning

Beklagar situationen.

Min pappa gick bort i cancer för snart 10 år sedan och det jag uppskattade väldigt mycket var att han hade skrivit ett testamente och skrivit ner några sista ord.

Det underlättade oerhört mycket och jag skulle rekommendera att göra något liknande. Allt för att underlätta för efterlevande, skriva upp vem som får vad och hur du vill att saker skas tas hand om.

Utöver det tänker jag att jag skulle investerat i en filmkamera eller något och vlogga dig själv med barnen.

Jag saknar film material av min pappa, rösten och allt försvinner mer och mer, hade varit roligt att få se rörliga bilder och höra hans röst.

Så ja, planera för det värsta och hoppas på det bästa?
Usch och fy, blir tårögd när jag skriver då jag själv har två barn, 3 och 1 år… Kan inte tänka mig hur du känner men som sagt, ur ett mitt perspektiv som son så:

1. tydlighet - nedskrivet - ingen behöver fundera vad som ska ske
  2. minnen, bild, video, ljud.

Ta hand om er

18 gillningar

Hej, så ledsen för dig och din familjs skull att höra detta, all kraft till er.

Min sambo gick bort förra året, en stor trygghet för oss har varit efterlevandepensionen. Jag vet inte om man kan uppskatta belopp i förväg men det är kopplat till insamlade pension och prognos framåt.

Jag som sambo får omställningspension fram till sonen fyller 12 och sonen får barnpension (som ska täcka hans kostnader) fram till 18/går ut gymnasiet.

Sen några praktiska tankar, se till att inlogg till (beroende på hur du vill hantera det) sociala medier, mail, bankuppgifter och liknande finns tillgängligt för dem. Samt att dina foton på mobilen sparas ner.

7 gillningar

Kan inte ge så mycket tips annat än att göra en mycket tydlig uppställning på tillgångar och skulder, vart allt finns och säkerställa att efterlevande har åtkomst till detta.
Tydlighet vem som skall få vad i ett testamente.
Som en annan skrivit kanske värt att fundera på giftermål efter att ha undersökt vilka fördelar ni kan ha med det.
Sen undersöka ditt försäkringsskydd så fort du bara kan.

Främst hoppas jag att du blir bra och att du har många goda år framför dig!
Ha utgångspunkt i barnen i allt du gör, både hur du bygger en grund för dem rent ekonomiskt men kanske framförallt med vilket minne du lämnar dem med för resten av deras liv.

:bouquet:

4 gillningar

Beklagar sorgen, information kring efterlevnadepension,

Sammanfattning:
Omställningspensionen fram till yngsta barnet är 12 år blir 55 procent av din framtida pension.
Barnpensionen blir 35 % + 25% fram till barnen går ut gymnasiet alternativt blir 20 år (summan sjunker till 35% efter att älsta barnet gått ut gymnasium) .

1 gillning

Jag beklagar :sob: och det måste kännas så jobbigt då du är fortarande jätte ung och har så små barn. Viktigast av allt just nu är att du färsöker samla kraft och hoppas du kan tänka lite mer positivt. Klart att ekonomi är viktig men du måste färsöka kämpa in i det sista att bli frisk igen. Just nu måste du tänka på dig själv samla kraft för att gå igenom det tråkiga som har drabbat dig. Du kommer få hoppas jag den bästa vård behandlingar som finns hemma i Sverige får att bli bra igen. Du ska inte lägga för mycket kraft på allt annat runt omkring för att säkra upp allt i minsta detalj. Tänk det finns så många andra sjukdommar,stroke och allt möjligt där man kan dö imorgon. Cancer är bland det värsta man kan drabbas av men man ska absolut inte ge upp. Jag håller tummarna för dig och din familj. Hoppas bara att du är så psykisk stark att inte ge upp och kämpar in i den sista och att du inte lägger allt kraft på allt omkring dig som om du ska gå bort imorgon. Lycka till och hoppas att provsvar blir ganska lovande och att du klarar dig igenom den tråkiga. :heart::blue_heart::hugs:.

4 gillningar

Det gör mig ont att läsa det du skriver, men du ska ha stor eloge för att du tänker på din familj som du gör.

Liksom andra har skrivit är det bra att se över försäkringsskyddet. Ta reda på vad som faller ut och när vid dödsfall.

Andra har även skrivit att ni bör fundera på att gifta er. Här vill jag verkligen rekommendera att ni faktiskt tar tag i och gör det. Om du dör när barnen fortfarande är minderåriga är det otroligt mycket enklare och tryggare för din efterlevande maka både praktiskt och ekonomiskt än om ni fortsätter att vara sambor. Om ni “bara” är sambor ärver dina barn dina tillgångar - är ni gifta ärver din fru direkt. Särskilt viktigt är detta eftersom ni äger en bostad och har bolån ihop eftersom barn inte kan ta över skulder. Av samma anledning är det bra om du skriver testamente.

Ett annat, icke-ekonomiskt tips: Pappan till en av mina vänner gick bort när han var i tidiga tonåren. Pappan hade skrivit brev till sonen som skulle öppnas vid olika tillfällen i livet (ex studenten, första jobbet), vilket min vän har haft stor glädje av både då och nu som vuxen.

11 gillningar

Jag beklagar verkligen den resa ni tvingas gå igenom och jag hoppas verkligen att du rider ut den som en vinnare och klår skiten som härjar i din kropp! :heart:

Jag har själv gått igenom både cancer (för egen del) och förlusten av min man och tillika min dotters pappa.

I samband med att jag fick cancer 2018 så blev det extra viktigt att tänka precis så som du gör nu. Hur gör jag det “lättast” för familjen om jag avlider?

Vi hade i samband med vårt husbygge tecknat livförsäkringar på oss båda två som täcker hela husets lån. Så kolla upp med din livförsäkring vad som gäller och vilka summor det kan handla om.

Jag tecknade en sjuk-och efterlevande-försäkring på min man i samband med att jag blev sjuk, för gud förbjude om något skulle hända honom också i det läget.

Kollar över vad du har för olika medlemskap, avtal och abonnemang. Det är sånt man kommer att behöva redovisa vid ett eventuellt dödsfall och då till bouppteckningen.

Kolla på billånet om du har låneskydd där. Det hade vi tack och lov på den bil vi hade kvar lån på.

Genom din arbetsgivare har man allt som oftast en TGL (Tjänstegrupplivförsäkring). Där kan man också eventuellt lägga till ett efterlevandeskydd som extra hjälp för familjen.

Kolla på Pensionsmyndigheten varifrån olika inbetalningar kommer. När du vet det kan man ringa till dessa ställen och fråga hur skyddet för familjen ser ut där.

Omställningspension tills dess att minsta barnet fyller 12år och barnpension kommer att betalas ut tills barnen är 18år eller har avslutat gymnasiet.

Skriv ner alla lösenord och inlogg som kan tänkas behövas.
I förväg kan man lägga in vad som händer med ens sociala medier t.ex.

Lev livet så mycket du bara orkar och kan med din familj! Och ja filma och fota allt och inget på det ni gör. Det är sååå värdefullt. Dottern frågar ofta efter att få se en film på pappa bara för att få höra hans röst.

Be om hjälp när ni behöver och våga göra det. Folk vill gärna hjälpa till om dom kan och får :heart:

Har du speciella önskemål om vad som skall ske efter din död så skriv ner dom.

Upprätta vita arkivet där man kan hjälpa anhöriga inför begravningen kring planering och eventuellt önskemål kring begravningen.

Försök skriva ner svar på eventuella frågor. Det är givetvis svårt men jag tror det är viktigt med ett brev till barnen och även din sambo om du avlider.

Och gift er! :heart: Allt är så mycket lättare om någon dör då och är en extra trygghet för barnen tycker jag.

Jag kan ha missat massor men jag lägger till det jag kommer på i så fall.

Sist men inte minst, kämpa satan nu och våga be om hjälp! :heart:
Kram

11 gillningar

Tack för alla svar. De hjälper jättemycket!
Normalt brukar vi skratta åt tanken om giftermål men nu känns det faktiskt mer relevant även om det också känns tråkigt att ta det nu i sammanhanget.

Om lånen saknar skydd och min livförsäkring inte täcker lånen så gissar jag att det är bäst om vi antingen säljer eller att jag amorterar en större del med hjälp av mitt sparande? Jag tänker så min sambo ”bara” har 50% lån kvar och kan bestämma vad hon vill göra.

Vad är bäst gällande sparandet till barnen? Ska jag testamentera det till sambon eller göra om till kapitalförsäkring på något sätt? Tror jag läst att andra gör så med sparande till barn om man inte vill att de ska kunna ta ut allt vid 18 års ålder.

1 gillning

Det kan vara värt att först höra med ett par olika banker på hur de ser på efterlevandes möjlighet att ensam ta över lånet (kanske bra att göra anonymt i första steget). Prata ihop er kring vad som skulle vara svårast att hantera rent ekonomiskt om du dör nu: är det att ta över lånet, sköta löpande kostnader eller något annat? Se över worst case scenario dvs där kostnaderna blir alltför höga för din sambo att klara bostaden själv. Vad skulle kunna underlätta? Är det kraftig amortering nu, binda lånet eller kanske en flytt? Gör dock inget förhastat utan räkna på det i lugn och ro.

En kapitalförsäkring börjar ofta betalas ut vid dödsfall så i den här situationen är det mindre bra. Gifter ni er går pengarna direkt till din fru och hon kan då bestämma när barnen ska få ut pengarna. Även här är det en bra idé att ge henne flexibilitet, kanske behövs pengarna direkt för att lösa de löpande utgifterna, kanske vill hon använda dem till att göra roliga saker med barnen under deras uppväxt. Gift er, prata om hur du ser på pengarna och skriv testamente där du formulerar det hela.

Fy fan vilken psykisk bergochdalbana. Efter mitt senaste inlägg ringde sjukhuset och la in mig akut från igår. Jag kom till sjukhuset, frågade läkaren om bilderna jag tagit för några veckor sen och bedömningen var mycket negativ, typ spridd cancer i lungorna med negativ utgång och ”inte mycket att göra utifrån det vi hittills sett”.

Vid lunch blev jag nedrullad till röntgen och tog skiktröntgen med kontrastvätska som ska vara mer detaljerat och alla spår av den påstådda cancern i lungorna var borta. En ny läkare kom upp och berättade det och var mycket positiv varpå jag svarade att jag inte kan vara 100% hoppfull. Hon svarade att hon inte får lov att vara så positiv utan att vara tillräckligt säker.

Idag kom nästa läkare och förberedde mig på att de skulle ha en konferens om mina och de andra patienternas resultat och de kom överens om att misstankarna om cancer i lungorna är borta.

Nu återstår en, enligt läkaren, knappt nämnvärd markör i buken från senaste bilderna och jag skickas hem med planerad kontroll om ett kvartal.
Igår vid lunch hade jag panikångest, däckade nästan av utmattningen och var fast inställd på att jag bara hade något år kvar och hur jag skulle utnyttja tiden.

Det är sjukt att jag skulle behöva få livet slaget i spillror, även temporärt, för att uppskatta allt och se på behov, etc. med andra ögon.

Tack för alla svar, de har varit nyttiga och något jag fortsätter arbeta med!

25 gillningar

Jösses men vad skönt, hoppas du och familjen kan landa lite nu i helgen och krama varandra!

1 gillning

Tack för att du delar med dig och sätter saker i perspektiv för många andra som förhoppningsvis slipper hamna i samma berg och dalbana med kanske tråkigare utfall.

Ha en bra helg och njut :tada::smile:

2 gillningar

Förstår dig, för typ 10 år sedan fick jag gå på akut MR analys med diagnosen misstänkt hjärncancer. Jag var den enda som kom gående in på avdelningen (resten var inrullad i sin säng).

Den väntetiden först sittande med 4-5 st okontaktbara personer i ett väntrum inför analys och sen själv under 3 timmar var bland de värsta timmarna i mitt liv. Det gick många tankar i mitt liv under de fåtal timmarna.

Personligen tog det nån vecka innan jag kom i fas igen med alla tankar som besöker väckte, kan tänka mig att det vore ännu värre om det sker idag när man har barn med i bilden.

Jag skulle rekommendera dig att ta det lugnt några veckor och låta känslorna landa, var iaf det jag gjorde.

5 gillningar

Tack för ditt mod och ditt förtroende för oss. Hjärnan behöver något att sysselsätta sig med så att man känner att man gör något nyttigt för familjen. Ekonomisk planering har alltid varit viktigt för mig och ännu mer akut blir det i april 2020 då jag fick diagnosen elakartad bröstcancer. Hade hunnit jobba på distans i lite drygt en månad pga. corona. Barnen var då nyss fyllda 5 och 7 år.

Det var jobbigast att berätta om hur allvarlig sjukdom det är fråga om för dem men att också samtidigt visa upp ett tryggt lugn => som jag inte alls kände efter dubbla operationer (i maj 2020 och i november igen samma år), intravenösa medicinska behandlingar och all strålning.
Förstår att du säkert har kvar funderingar efter dina tidigare behandlingar, vilket just kan “mörka tankarna” för en själv. Måste ha varit verkligt surrealistisk känsla att åka in sådär igen och dubbelkollas för att sen få förlösande och positivt besked! Glad för din skull och för din familj!
Det är dock viktigt att du kan visa dina barn hur det går att arbeta sig igenom också svårare besked/saker och möta upp deras eventuella och direkta frågor med ärliga svar (så hoppingivande man kan ge barnen i den situationen man är - vi har jättebra vård i norden och vi kan jobba tillsammans på att hjälpa till och göra vad vi kan - utan att helt sopa undan allvaret bara för att de är barn).
Coronan tyckte jag var till stor hjälp då jag annars skulle ha burit “huvudskulden” för att vi tvingas begränsa kontakter med förkylda människor och tvätta händerna noggrant etc.
Min man fick sparken samma en vecka efter att jag fått första cellgiftsbehandlingen och tre dagar före midsommar. Han kom hem chockad efter att ha blivit inkallad till kontoret och fick lämna in nycklar och dator direkt på studs då 6 månaders provanställning skulle ha tagit slut fr.o.m. juli.
Jag sade då att skit i dem - jag är bara så glad att ha dig hemma, så jag inte behöver vara ensam just alls då jag känner mig svag och dålig!
Även om jag då var nere på 75% av deltidslön pga. långtidssjukskrivning så har vi haft sparkapital i form av aktier och buffertkonto som vi levde på i ett knappt halvår tills mannen hittade det job som han nu haft i 1,5 år, trivs och fått bonus för välgjort jobb! Året innan hade vi startat eget vid sidan av att jag jobbade, och det blev till att låta det stå men lite fakturering har tillkommit på den fronten också (om än blygsamt!)
Såsom jag tänker är att viss Corona+Cancer+Sparken kändes så: “jaha, så var det motvind för hela slanten då - låt oss planera för när sen vinden vänder” - och det ska det nog göra för dig och din familj med hoppas jag. Ni växer er starkare genom detta och får samtidigt ordning på finanserna.

Det är viktigt att också hinna hämta andan och landa i att vi har alla begränsad tid men att vi inte ska gå omkring och oroa oss varje ledig stund. Det känns jobbigt ibland när man funderar hur mycket kortare blev livet nu med dessa “slag mot knäskålar och smalben”? Vi måste lära oss också att leva mer i nuet så att vi verkligen lever med våra barn och inte såsom så ofta i vår vuxenvärld - “sen kan/ska vi… men just nu hinner jag inte” - där försöker ja bättra mig hela tiden, från hur jag tänkte och levde innan Covid-&cancer-tiden…
Förstår verkligen det där med känslosvallen! Kämpa på med att balansera upp igen och tänk positivt!
Massor med vårhälsningar (på många sätt!) till dig och din familj :smiling_face_with_three_hearts: :smiling_face_with_three_hearts:

5 gillningar

Åååh gott med bra besked till slut men så olustigt att svaren blev så olika!

Jag hade nog krävt att få göra en PET-CT i det läget.

Det var en röntgen jag fick göra för att se spridningen i min kropp där man injiceras med radioaktivt ämne som påvisar var det finns tumörer.

Man kanske inte gör sånt i ditt fall men jag hade verkligen ifrågasatt hur det kan bli så fel som det blev. Livsfarligt ju!

Önskar dig och din familj en fin helg nu med mycket sol och glädje :sunny:

2 gillningar

Jag är jättetacksam för alla svar jag fått och samtidigt som det känns skönt att inte vara ensam i den emotionella bergochdalbanan så är det så klart jobbigt att se att det finns fler än jag som är i, eller har varit i en liknande situation. Tack för att ni delat med er!

Jag var tvungen att ta en kort paus ifrån att svara, för att kunna komma på andra tankar. Det tog fyra dygn och nu är jag lite mer sansad. Jag bad sjukhusets kurator om att få prata med en terapeut, vilket jag tidigare inte känt att jag behövt.

Det är också intressant hur vi alla hanterar kriser på olika sätt, oavsett om man är direkt eller indirekt påverkad. Jag har fått gott stöd av min familj, mina vänner och min arbetsgivare, vilket gör mig enormt lycklig.

Nu väntar yoga, jogga, styrketräning, regelbunden bastu och trailcykling. Jag har ju inte mycket att skylla på nu när isen äntligen smält bort i närområdet. Till råga på allt så får jag möjlighet att även gå ut och hammocka i skogen i helgen, vilket kommer bli riktigt skönt att starta våren med.

Hoppas ni får en riktigt bra vecka och återigen tack för alla kommentarer!

10 gillningar