Hej,
Jag hade ett jobbigt samtal med min onkologavdelning i förmiddags där jag tidigare behandlats för testikelcancer vid två tillfällen. Tydligen har det uppstått förändringar på en av mina lungor och det måste så klart utredas mer men domedagstankarna har ännu inte riktigt lagt sig. Det känns overkligt att ens skriva om det.
Jag är osäker på överlevnadsgrad, behandling, etc. och jag letar absolut ingen sympati med det här inlägget. Jag skriver det för att jag behöver era tips på hur jag kan hjälpa min familj om den eventuella metastasen inte svarar på behandling. Mina barn är 5 och 6 år gamla och det jobbigaste i sammanhanget är att behöva se när dom ser mig genomlida en eventuell behandling och i värsta fall inte vara där för dom när dom är större.
I mina tidigare inlägg har jag beskrivit att jag och min sambo bl.a. delar utgifter procentuellt efter inkomst för att min sambo ska ha möjlighet att spara pengar trots lägre inkomst än mig och trots vissa förhållandevis höga utgifter.
Vi har en sommarstuga där lånet uppgår i strax under 500.000kr och stugan är värderad till 700.000kr innan vi renoverade.
Utöver bolånet äger jag en bil med lån på 100.000kr som jag gissar att jag kan få 120-130.000kr för för att eliminera lånet vid behov.
Min sambo har inga andra lån förutom det gemensamma bolånet, CSN på ca 15.000kr samt en planerad KY-utbildning på två år med full ersättning från CSN. Hur det blir med den återstår så klart att se men i värsta fall får hon plugga och bo hos t.ex. mina föräldrar med barnen om hon inte har råd att betala för lägenheten.
Jag har sparat halva barnens barnbidrag sedan födseln och de ligger nu i ett ISK-konto i mitt namn hos Lysa med ett värde på strax över 120.000kr, samt eget investerande i Lysa och två aktier hos Avanza på drygt 250.000kr. Ett litet bortfall på ca 20.000kr senaste kvartalet p.g.a. börsen.
Jag har haft tjänstepension sedan 2014-ish och jobbar heltid sedan militärtjänsten 2007 med ett bortfall på 1 månad pga arbetslöshet.
Det finns med andra ord resurser på olika ställen och jag vet inte vad dom har rätt att ärva.
Vi är försäkrade allihopa men jag är osäker på hur min livförsäkring hos Trygg-Hansa fungerar och vilket ersättningsbelopp den ger.
Vad är era tips på hur jag går tillväga för att göra livet enklare för dom om jag skulle gå bort?

och det måste kännas så jobbigt då du är fortarande jätte ung och har så små barn. Viktigast av allt just nu är att du färsöker samla kraft och hoppas du kan tänka lite mer positivt. Klart att ekonomi är viktig men du måste färsöka kämpa in i det sista att bli frisk igen. Just nu måste du tänka på dig själv samla kraft för att gå igenom det tråkiga som har drabbat dig. Du kommer få hoppas jag den bästa vård behandlingar som finns hemma i Sverige får att bli bra igen. Du ska inte lägga för mycket kraft på allt annat runt omkring för att säkra upp allt i minsta detalj. Tänk det finns så många andra sjukdommar,stroke och allt möjligt där man kan dö imorgon. Cancer är bland det värsta man kan drabbas av men man ska absolut inte ge upp. Jag håller tummarna för dig och din familj. Hoppas bara att du är så psykisk stark att inte ge upp och kämpar in i den sista och att du inte lägger allt kraft på allt omkring dig som om du ska gå bort imorgon. Lycka till och hoppas att provsvar blir ganska lovande och att du klarar dig igenom den tråkiga. 

.