Värdet av RikaTillsammans (och vad det inte är värt)

Tänkte dela med mig av lite personliga erfarenheter och vad RikaTillsammans har bidragit till.

Jag har nu varit en trogen RikaTillsammans-följare i ca 10 år och här har jag hämtat merparten av all den inspiration och kunskap som ligger till grund för hur min ekonomi ser ut idag. Privatekonomi har varit ett av de få intressen som varit beständiga under de senaste 15 åren i mitt liv, och förutom att RikaTillsammans just berika mitt liv i form av bidrag till min hobby så har det också resulterat i en bra (läs index-nära) avkastning.
Men under det senaste året har det blivit extremt tydligt vilket värde RikaTillsammans skapat i mitt liv, och vilket värde det inte har.

Det började i höstas/vintras i samband med att jag och min fru blev gravida med vårt 3e barn. Min fru fick något som hette “Hyperemesis” pga graviditeten. I ca 2 månader var hon extremt illamående, spydde, gick ner i vikt och pga ljud/ljuskänslighet låg hon i princip dygnet runt i vårt sovrum som var helt nedsläckt. Barnen fick komma in och säga hej efter för skolan, och godnatt innan de skulle sova, mer än så funkade inte att de var hos henne. Jag blev tvungen att jobba hemifrån för att kunna ta hand om min fru, samtidigt som jag försökte sköta jobbet så bra jag kunde, rodda barn och hushåll.

Nästa motgång kom nu under våren då jag fick en allvarlig hjärtmuskelinflammation. Jag åkte akut in till sjukhuset och hamnade på hjärtintensiven. Till en början visste vi inte helt säkert vad som var fel mer än att något inte stod rätt till med mitt hjärta, hemma var min gravida fru, orolig och själv med barnen och fick ta hand om allt själv under en veckas tid då jag låg inne på sjukhuset. Som tur är kommer jag bli återställd, men har flera månaders vila kvar innan jag kan börja anstränga hjärtat igen. (typ hoppa studsmatta med barnen, lära min dotter cykla etc)

Nästa uppförsbacke kom för några veckor sen då man hittade en tumör i benet på min fru (detta ca 3 veckor innan vårt 3e barn är beräknat). Under en veckas tid, innan vi fick beskedet att tumören var godartad, hann det gå många tankar genom huvudet…

För att sammanfatta har både jag och min fru den senaste tiden fått gå igenom liknande saker; att få uppleva hur hälsan sviker, och att på riktigt behöva tänka tanken; jag kanske förlorar min andra hälft nu och blir kvar själv med barnen. I dessa mörka stunder av tankar har all min kunskap om ekonomi och alla mina pengar inte varit värda något alls. Allt jag önskat har varit att få behålla min fru i livet, ekonomi och pengar har varit helt oviktiga i jämförelse med detta.

Allt ovanstående har resulterat i sjukskrivningar både för min fru och mig, samtidigt har vi en villa sedan ett år tillbaka med bolån som vi knappt hunnit börja amortera på (vi köpte dessutom precis på toppen innan bostadsmarknaden gick ner och de rörliga räntorna uppåt) och är mitt i småbarnslivet. Trots detta har jag inte varit orolig för det ekonomiska en enda sekund. Tack vare kunskapen som jag samlat på mig via RikaTillsammans har vi en stabil och sund ekonomi med buffertar osv som gjort att vi klarar oss bra. Visst är det lite tråkigt att inte kunnat spara 10% varje månad som jag gjorde innan sjukskrivningarna drog igång, men det känns helt okej med hänsyn till vår nuvarande situation. Vi har aldrig behövt fundera över hur vi ska ha råd med boendekostnader, andra fasta utgifter, mat eller kläder. OTROLIGT tacksam över detta!

Så, vad vill jag egentligen säga med allt detta? Jag vet faktisk inte, men ett stort TACK till @janbolmeson och @carolinebolmeson för det jobb ni gör!

Och till er alla, glöm inte bort vad som verkligen är det viktigaste i livet. Vad det är, det är säkert olika för olika människor, men jag är övertygad om att pengar inte är/bör vara det viktigaste för någon.
Men kom samtidigt ihåg, en trygg och sund ekonomi ger utrymme att lägga fokus på viktiga :slight_smile:

152 gillningar

Tack för att du delar denna berg- och dalbana av regn och solsken. Krya på er och var rädda om varandra och nästa medlem i klanen! :blush:

10 gillningar

Oj, vilken berättelse!

Tack för att du delar med dig - jag tror benfast på att du, genom att dela din berättelse, hjälper och stärker andra som på ett eller annat vis känner igen sig. Så igen, stort tack för det!

Ta hand om varandra - allesammans!
:heart:

15 gillningar

Tack för att du delar med dig av din och din familjs resa! :heart:

Skönt att det gick åt rätt håll trots allt! :four_leaf_clover:

Ibland blir livet väldigt tydligt, på gott och ont. :cherry_blossom:

8 gillningar

Tack för din bild!
Hoppas allt vänder till det bättre på sikt med även ekonomiskt!

Men som min svärfar som är läkare brukar säga så finns det en universell önskan hos alla som är sjuka, det är att bli frisk. Det är oftast när man har hälsan med sig all annan oro och önskemål infinner sig…

3 gillningar

@Arvid2 - ett stort tack för ditt fina inlägg som berörde mig. :heart:

Jag upplever att du har helt rätt. Vi kan ägna mycket tid åt ekonomi, pengar och skoja om fondbyten etc. Men till syvende och sist så är det våra relationer och vår tid som avgör hur rikt vår liv är. Men det är svårt att ge bort till någon innan man har upplevt den känslan som du beskriver. Jag har bara varit med om det en gång tidigare och det ställer allt på sin spets.

Jag hoppas att det går bra för er både med tumören, förlossningen, familjen och ekonomin. Håll oss gärna uppdaterade och tack än en gång. Samtidigt vill jag vara noga med att påpeka att även om du skickar tacket till oss, så har vi gjort väldigt lite i din ekonomi rent konkret. Det är du som har gjort allt jobbet, det är du som har gjort förändringarna och det är du som har skapat situationen som du har. Så mitt i allt det tuffa hoppas jag att du får möjligheten att stanna upp, klappa dig själv på axeln och fira tillsammans med familjen. :clinking_glasses:

Tack än en gång och vi tänker på dig och er! :heart:

11 gillningar

Insåg att det snart gått ett år sedan jag delade med mig av allt stök som vår familj gick igenom förra året, och tänkte att det kanske är ett bra tillfälle att uppdatera er kring hur allt gick, och samtidigt dela med mig av lite reflektioner.

Vårt 3e barn kom bara dagar efter att jag skrev för ca 1 år sedan. Allt rörande vår yngsta son har gått så bra det bara kan vilket vi är extremt tacksamma för.
Min fru har också fått må bra sen dess. Den godartade tumören sitter fortfarande kvar i benet, men planeras att opereras bort någon gång i framtiden.
Jag har återhämtat mig från min hjärtmuskelinflammation, äter dock ännu hjärtmediciner, men är igång och tränar helt utan några restrektioner och kan leva som “normalt”.

Ekonomiskt sett så har det varit ett tuffare år än vanligt, dels först med min sjukskrivning och sen frugans mammaledighet i kombination med att räntekostnaderna hamnade på helt andra nivåer än när vi köpte huset. På grund av detta har vi inte kunnat lägga undan några pengar till sparande (förutom barnens sparande som vi prioriterat) och vi har även kraftigt fått minska på den välgörenhet som vi brukat ge pengar till. MEN vi har inte behövt ta en enda krona från våra investeringar. Vårt buffertkonto har varit en tacksam “krock-kudde” och har fått nyttjas betydligt mer än vanligt, men är trots det tillbaka på samma nivå som innan allt började stöka.

Och så en reflektion…
Hade allt detta hänt i början av min “RikaTillsammans-resa” för 10 år sen så hade jag nog känt en stress över att inte kunnat sätta över pengar till mitt Lysa-konto under senaste året och därmed “tappat” dyrbar tid i uppbyggnaden av vår pengamaskin. Dessutom hade jag sett det som ett misslyckande att jag hade behövt nyttja buffertkontot så mycket som jag gjort. Men jag har kunnat tänka annorlunda, och det är nog mycket tack vare att @janbolmeson och @carolinebolmeson senaste åren börjat vinkla podden till att inte bara prata om hur man maximalt optimerar sin ekonomi, utan också om att pengar är till för att användas. På så vis har jag kunnat vara snäll mot mig själv och intala mig att det är okej att inte kunnat spara något senaste året. Ränta-på-ränta-effekten i min pengamaskin har fått vara tillräcklig. Dessutom har avsnitten som berört pension gjort mig lugn att det kommer lösa sig bra i framtiden.

Så, åter igen ett stort tack för det värde som RikaTillsammans bidraget med :heart:

22 gillningar

Så fint att saker och ting har löst sig och att ni alla mår bra trots de omständigheter som ni varit med om. Tack för att du delade med dig av en uppdatering! :cherry_blossom:

Önskar er fortsatt lycka med det viktigaste av allt; tid med sina nära och kära

3 gillningar

Säger som Sanna, stort tack för uppdateringen och oh vad innerligt glad jag blir att ni tagit er igenom detta tuffa år så fint. Det värmer att höra må du tro!

Dessutom är jag extra glad åt att du gör ovanstående reflektion - för det är ju bland annat i en situation som den ni genomlevt som pengarna som finns verkligen SKA användas, det e ju bland annat det som de är till för, tänker jag. All heder till dig/er som så klokt hanterat även den rent praktiska biten av en tuff tid.

Varmt lycka till framöver! :heart:

3 gillningar