Tänkte dela med mig av lite personliga erfarenheter och vad RikaTillsammans har bidragit till.
Jag har nu varit en trogen RikaTillsammans-följare i ca 10 år och här har jag hämtat merparten av all den inspiration och kunskap som ligger till grund för hur min ekonomi ser ut idag. Privatekonomi har varit ett av de få intressen som varit beständiga under de senaste 15 åren i mitt liv, och förutom att RikaTillsammans just berika mitt liv i form av bidrag till min hobby så har det också resulterat i en bra (läs index-nära) avkastning.
Men under det senaste året har det blivit extremt tydligt vilket värde RikaTillsammans skapat i mitt liv, och vilket värde det inte har.
Det började i höstas/vintras i samband med att jag och min fru blev gravida med vårt 3e barn. Min fru fick något som hette “Hyperemesis” pga graviditeten. I ca 2 månader var hon extremt illamående, spydde, gick ner i vikt och pga ljud/ljuskänslighet låg hon i princip dygnet runt i vårt sovrum som var helt nedsläckt. Barnen fick komma in och säga hej efter för skolan, och godnatt innan de skulle sova, mer än så funkade inte att de var hos henne. Jag blev tvungen att jobba hemifrån för att kunna ta hand om min fru, samtidigt som jag försökte sköta jobbet så bra jag kunde, rodda barn och hushåll.
Nästa motgång kom nu under våren då jag fick en allvarlig hjärtmuskelinflammation. Jag åkte akut in till sjukhuset och hamnade på hjärtintensiven. Till en början visste vi inte helt säkert vad som var fel mer än att något inte stod rätt till med mitt hjärta, hemma var min gravida fru, orolig och själv med barnen och fick ta hand om allt själv under en veckas tid då jag låg inne på sjukhuset. Som tur är kommer jag bli återställd, men har flera månaders vila kvar innan jag kan börja anstränga hjärtat igen. (typ hoppa studsmatta med barnen, lära min dotter cykla etc)
Nästa uppförsbacke kom för några veckor sen då man hittade en tumör i benet på min fru (detta ca 3 veckor innan vårt 3e barn är beräknat). Under en veckas tid, innan vi fick beskedet att tumören var godartad, hann det gå många tankar genom huvudet…
För att sammanfatta har både jag och min fru den senaste tiden fått gå igenom liknande saker; att få uppleva hur hälsan sviker, och att på riktigt behöva tänka tanken; jag kanske förlorar min andra hälft nu och blir kvar själv med barnen. I dessa mörka stunder av tankar har all min kunskap om ekonomi och alla mina pengar inte varit värda något alls. Allt jag önskat har varit att få behålla min fru i livet, ekonomi och pengar har varit helt oviktiga i jämförelse med detta.
Allt ovanstående har resulterat i sjukskrivningar både för min fru och mig, samtidigt har vi en villa sedan ett år tillbaka med bolån som vi knappt hunnit börja amortera på (vi köpte dessutom precis på toppen innan bostadsmarknaden gick ner och de rörliga räntorna uppåt) och är mitt i småbarnslivet. Trots detta har jag inte varit orolig för det ekonomiska en enda sekund. Tack vare kunskapen som jag samlat på mig via RikaTillsammans har vi en stabil och sund ekonomi med buffertar osv som gjort att vi klarar oss bra. Visst är det lite tråkigt att inte kunnat spara 10% varje månad som jag gjorde innan sjukskrivningarna drog igång, men det känns helt okej med hänsyn till vår nuvarande situation. Vi har aldrig behövt fundera över hur vi ska ha råd med boendekostnader, andra fasta utgifter, mat eller kläder. OTROLIGT tacksam över detta!
Så, vad vill jag egentligen säga med allt detta? Jag vet faktisk inte, men ett stort TACK till @janbolmeson och @carolinebolmeson för det jobb ni gör!
Och till er alla, glöm inte bort vad som verkligen är det viktigaste i livet. Vad det är, det är säkert olika för olika människor, men jag är övertygad om att pengar inte är/bör vara det viktigaste för någon.
Men kom samtidigt ihåg, en trygg och sund ekonomi ger utrymme att lägga fokus på viktiga