Det finns ju både fördelar och nackdelar med tjänstepension och man får ju väga dessa mot ens egna personliga förutsättningar. Jan och Monica täcker ju in mycket, men saker som vi tidigare har diskuterat i andra trådar är:
-
Avsättningar till tjänstepension kan både undantas och tas med vid en eventuell skilsmässa. Min (högst lekmannamässiga) tolkning är att så länge avsättningarna följer ramarna från de vanliga avtalen på arbetsmarknaden så kan de undantas, annars inte. För sparande på ISK så krävs ju ett äktenskapsförord för att de inte ska räknas med. Viktigt här att tänka att man make/maka har tjänstepension via en vanlig anställning medan maka/make i stället sparar skattade medel i ISK så bör det regleras i ett äktenskapsförord. Man ska alltid komma överens om sådant när man är sams.
-
Med tjänstepension så kommer (ofta men inte alltid) andra möjligheter till försäkringslösningar. T.ex. har Avanza via Euroaccident premiebefrielseförsäkring, sjukförsäkring, sjukvårdsförsäkring. Vid en längre sjukskrivning så träder försäkringen in och fortsätter att betala in tjänstepensionen. Vad det gäller sjukförsäkring så finns ett grundskydd som man som egen bör teckna via AFA/Fora som kostar runt 600 kr om året “och är en no brainer”. Vi har ju några exempel på relativt unga människor som drabbats av oväntade skador / sjukdomar (däribland mig själv):
-
En annan sak som inte har nämnts i tråden är att om du har varit utan tjänstepension så kan det finnas en möjlighet att “spara ikapp” genom engångsavsättningar. För egen del så sparade jag själv i ISK i drygt 10 år utanför tjänstepensionssystemet.
Slutligen skulle jag säga att det är väldigt viktigt att välja en bra leverantör med låga och förståeliga avgifter. Har själv valt Avanza på grund av enkelheten och låga avgifter (“Det bästa sparandet är det som blir av”).
Grattis till ett bra resultat i ditt AB!